Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kobiety w miejscu pracy – jak mogą się wspierać?

Kobiety w miejscu pracy – jak mogą się wspierać?

 
Kobiety w miejscu pracy – jak mogą się wspierać?

Słyszałyście o syndromie królowej pszczół? Polega on na tym, że zespołach, w których dominują panie czasami dochodzi do niezdrowej rywalizacji, wynikającej paradoksalnie z krzywdzących stereotypów na temat płci oraz ról „typowych” dla pań i panów. To negatywne zjawisko nie jest jednak regułą, zespoły kobiece często są bardzo zżyte i skuteczne w działaniu. Jak zapobiec niepotrzebnym tarciom, wspierać siebie nawzajem w pokonywaniu trudności i zbudować naprawdę zgraną drużynę? Dla przypomnienia mamy dla was kilka prostych zasad dobrej współpracy w zespole.

 

Spis treści

Pomagajmy sobie

 

Wokół tematu rywalizacji między kobietami, nieumiejętności współpracy pań narosło naprawdę wiele mitów. Równie szkodliwy jest stereotyp głoszący, że prawdziwa przyjaźń to tylko ta męska, a dziewczyny nie potrafią się przyjaźnić i wspierać – co ten mówiący, iż kobiety są istotami na wskroś empatycznymi i mało asertywnymi, z natury poświęcają się dla innych. Prawda leży pośrodku – każda osoba jest inna, ma swój styl pracy, zalety, wady, preferencje. Warto szanować własne potrzeby, także te zawodowe, lecz jednocześnie zachować otwartość i pomagać innym. Pamiętajcie, że wspierając pozostałych członków zespołu, wzbogacacie także siebie. Nie czekajcie, aż ktoś poprosi Was o pomoc, lecz wychodźcie z inicjatywą, gdy widzicie, że ktoś inny znajduje się w opałach. Na współpracy zyskuje cały zespół. 

 

Pomaganie innym w pracy może mieć różne formy. Jedną z ciekawych opcji jest tzw. mentoring koleżeński, polegający na równoległej wymianie doświadczeń.

 

Czytaj takżeKomplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

 

Dzielmy się wiedzą

 

Specjalistką w swojej dziedzinie nie zostaje się od razu. Mniej doświadczone koleżanki mogą znajdować się dopiero na początku czy w połowie tej drogi. Może je onieśmielać Wasza rozległa wiedza – nie proszą o pomoc nawet wówczas, gdy tego potrzebują. W innym przypadku juniorki nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że czegoś jeszcze nie potrafią. Dlatego jako osoby bardziej kompetentne i doświadczone, dzielcie się swoją wiedzą.

 

Bądźmy dla siebie miłe

 

Życzliwe słowa, przyjazne gesty, codzienny szacunek – na nich powinny opierać się relacje w zespole. Nawet jeśli doświadczasz zawodowych lub prywatnych przykrości, przenoszenie towarzyszących im, negatywnych emocji na kontakty ze współpracowniczkami w niczym nie pomoże – a jedynie będzie potęgować stres. Pamiętaj też, że każda osoba może mieć zły dzień, nie chcieć rozmawiać, wyjść na kawę, zwierzać się. Warto to uszanować.

 

 

Motywujmy się nawzajem

 

Koleżanki już od rana narzekają, że to dopiero poniedziałkowy poranek i nic im się nie chce? Narzekanie podobno poprawia na chwilę samopoczucie osobom, które mogą się poskarżyć na swój los – ale zarazem demotywuje innych. W końcu w jakim towarzystwie chciałybyście na co dzień pracować – wśród osób ponurych i bez życia, czy wesołych, uśmiechniętych, odważnie stawiających czoła wszelkim kłopotom? Warto postarać się więc dawać dobry przykład i motywować koleżanki w miejscu pracy. 

 

Świętujmy wspólne sukcesy

 

Nic tak nie zbliża, jak wspólne świętowanie. Niech sukces jednej osoby będzie sukcesem całego zespołu, a osiągnięcie zespołu – okazją do prawdziwych fajerwerków. Docenianie siebie i innych działa jak lekarstwo na ponurą codzienność. Uczy zwracania uwagi na dobre strony pracy i zalety osób, z którymi współdziałamy. Jak świętować sukcesy? Na początek warto zacząć głośno o nich rozmawiać i przyzwyczaić się do zwrotów: gratulacje, dobra robota.

 

Czytaj takżeToksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

 

Kobiety w pracy – jak się wspierają – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak kobiety mogą się wspierać w miejscu pracy?

 

Kobiety mogą wspierać się nawzajem w pracy na wielu różnych polach. Warto przede wszystkim doceniać siebie nawzajem i odnosić do siebie z szacunkiem. Dobrym zwyczajem jest pomaganie sobie, wspieranie się i motywowanie do rozwoju. Warto wspólnie świętować nawet małe sekcesy i zauważać swoje potrzeby.

 

  • Jak rozwiązywać konflikty między kobietami w pracy?

 

W rozwiązywaniu konfliktów w pracy, między kobietami czy mężczyznami, ważne jest przede wszystkim odnoszenie się do siebie z szacunkiem. Należy powstrzymać się od emocji i postarać się rzeczowo omówić problem. Czasami pomocna będzie mediacja osoby trzeciej, np. managera lub pracownika HR.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.