Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Konwersja – co to jest?

Konwersja – co to jest?

 
Konwersja – co to jest?

Jeżeli ktoś prowadzi biznes w internecie, musi skupić się nie tylko na wizualnych aspektach strony czy odpowiedniej prezentacji produktu. Ważnym miernikiem, który powinien obserwować, jest współczynnik konwersji.

 

Spis treści

Konwersja – co to znaczy?

 

Konwersja to pojęcie przyjmujące różne znaczenia, w zależności od dziedziny, w której się tego określenia używa. W branży IT np. mowa jest o konwertowaniu plików, np. Worda do formatu PDF, możemy mieć do czynienia z konwersją w chemii, matematyce, ale też np. religii. W artykule omówimy, czym jest konwersja w marketingu internetowym. 

 

Współczynnik konwersji – co to jest?

 

Konwersja to działanie użytkownika, które przekłada się na oczekiwany przez właściciela strony cel. Np. jeśli ktoś prowadzi sprzedaż przez internet, to głównym założeniem przedsiębiorcy będzie zakup produktów przez użytkowników portalu. Jeżeli ktoś prowadzi marketing internetowy w postaci reklam np. na Facebooku, to oczekuje, iż użytkownik kliknie w dany baner.

 

Konwersja – cel

 

Celem konwersji jest zachęcenie użytkowników do podjęcia określonej akcji. Żeby to osiągnąć, w witrynach internetowych umieszcza się specjalne znaczniki CTA – call to action. Do podjęcia akcji mają zachęcać także inne elementy strony – np. jej właściwy układ z widocznym menu, dzięki któremu użytkownik szybko znajduje to, czego szuka, informatywne, zawierające frazy kluczowe opisy, elementy podnoszące atrakcyjność witryny jak zdjęcia, wizualizacje. Ostatecznie użytkownik ma np. kliknąć w reklamę, dodać przedmiot do koszyka i dokonać zakupu, zarejestrować na portalu itp. – co oznacza korzyść dla firmy oferującej za pośrednictwem strony produkty lub usługi. 

 

Należy zatem podkreślić, że celem konwersji nie jest wyłącznie to, by jak najwięcej osób przeszło przez lejek sprzedażowy i nabyło dany produkt. Założenia osób prowadzących internetowy biznes mogą być wielorakie, na przykład przeczytanie danego artykułu, zapisanie się do newslettera, rejestracja profilu użytkownika, pozyskanie danych itd.

 

Konwersja – typy

 

Niekiedy konwersje dzieli się na tzw. makrokonwersję oraz mikrokonwersja. Makrokonwersja oznacza osiągnięcie przez właściciela witryny jednego z najważniejszych celów – są nimi zazwyczaj dokonanie zakupu produktu lub zarejestrowanie na portalu. Z kolei mikrokonwersja oznacza osiągnięcie jednego z pomniejszych celów np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie ankiety, wysłanie wiadomości z pytaniem o produkt, kliknięcie w reklamę, ściągnięcie materiałów, przeczytanie artykułu, przejście przez szereg podstron, udostępnienie strony innym użytkownikom itp. 

 

Współczynnik konwersji – jak obliczyć?

 

Współczynnik konwersji podaje się procentowo. Jest to stosunek osób, które wykonały pożądane działanie, do wszystkich użytkowników, którzy byli do tych działań przekonywani. Np. relacja osób, które kupiły jakiś produkt do liczby wszystkich klikających w reklamę. Ostateczny wynik mnoży się razy 100%.

 

np. WK = 50 (osób, które dokonały zakupu) / 1000 (odwiedzin sklepu) x 100% = 5%

 

Współczynnik konwersji – jaki jest satysfakcjonujący?

 

Ponieważ nie ma czegoś takiego jak jeden uniwersalny wzór konwersji, trudno jest wskazać satysfakcjonujący współczynnik – w każdym przypadku będzie on nieco inny. Niekiedy mówi się o tym, że współczynnik konwersji na poziomie powyżej 5% można uznać za wysoki.

 

Regularne zbieranie informacji o współczynniku konwersji celu obranego przez przedsiębiorcę pozwala dbać o efektywność danego biznesu, wyeliminować niekorzystne działania i wprowadzać korzystne zmiany.

 

Optymalizacja współczynnika konwersji – jak to zrobić?

 

Mając wyznaczone konkretne zadania, można mierzyć skuteczność działań, a w razie niezadowalających wyników i trudności wprowadzić optymalizację konwersji. W jaki sposób? Rozwiązania są różne na przykład zmiana strony internetowej na bardziej intuicyjną – to znaczy taką, na której użytkownik łatwo będzie mógł wykonać poszczególne kroki (rejestrację, zakup itd.). Może okazać się też, że należy zmienić pozycjonowanie strony, wybrać inne słowa kluczowe. Kampania dotrze wtedy precyzyjniej do odpowiednich klientów, którzy zaczną konwertować – dokonają zakupu, zapiszą się do kampanii promocyjnej, wezmą udział w konkursie itd.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.