Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Mailing - jak stworzyć, efektywność, zasady

Mailing - jak stworzyć, efektywność, zasady

 
Mailing - jak stworzyć, efektywność, zasady

Niemal każdy z nas codziennie na prywatną skrzynkę pocztową dostaje wiadomości od firm. Bardzo często po prostu je ignorujemy, traktujemy jako spam. Co decyduje o tym, że jedna wiadomość zostanie przeczytana, a druga trafi do kosza? O czym należy pamiętać, aby stworzyć dobrą kampanię i przygotować skuteczny mailing?

 

Jak stworzyć mailing

 

Wiadomości powinny mieć estetyczną formę i trafną treść. Całość musi być spójna. Dobrze jeśli jest opatrzona grafiką i zawiera wezwanie do działania. To tzw. call to action, np. „sprawdź nową kolekcję już teraz” albo „nie czekaj, kliknij i oszczędź”. Zwrot tego typu jest wyraźną zachętą, aby zrobić z wiadomości użytek i sygnałem, że to się czytelnikowi po prostu opłaci.

 

Jeśli chodzi o techniczne aspekty, można wybrać jeden z wielu darmowych bądź płatnych programów do wysyłki mailingu. Darmowe opcję będą oferowały mniejszy wybór szablonów i umożliwią wysyłkę do niewielkiej gruby adresatów (najczęściej kilku tysięcy). Może to być dobry wybór na początku, choćby po to, by przetestować, czy planowany e-mailing okaże się skuteczny.

 

Program do mailingu to duże ułatwienie. Jednak nawet korzystając z niego, trzeba podjąć kilka ważnych decyzji. Przede wszystkim nie należy ignorować mocy pól: nadawca i temat wiadomości. Te 2 elementy decydują, czy adresat zechce kliknąć i przeczytać treść. Aby uwiarygodnić nadawcę można podać imię i nazwisko (lub samo imię, jeśli komunikacja z klientami na ogół ma mniej formalny charakter) i nazwę firmy.

 

W wielu skrzynkach poza nadawcą i tematem jeszcze przed otworzeniem wiadomości wyświetla się preheader. To krótki tekst, który powinien streszczać zawartość maila i dodatkowo zachęcać do przeczytania reszty. Musi być spójny z tytułem. Jeśli w tytule nie znalazło się miejsce na call to action, warto zamieścić odpowiednią formułkę w tym miejscu.

 

Adresat, który zachęcony na wstępie kliknie i otworzy mail reklamowy, powinien ujrzeć komunikat, odpowiadający jego oczekiwaniom. Lepiej pisać prosto i zwięźle niż umieszczać kwieciste opisy produktów. Krótki, ale angażujący tekst i ciekawa grafika – raz jeszcze warto podkreślić ich ogromną rolę. Mail powinien zawierać także stopkę i aby dopełnić formalności, informację, jak wypisać się z bazy danych firmy.

 

Efektywność mailingu

 

Mailing to efektywny i w miarę prosty sposób na dotarcie do osób zainteresowanych ofertą przedsiębiorstwa. Jego skuteczność zależy od kilku opisanych wyżej elementów. Ogólnie rzecz biorąc, wysyłanie mailingu jest warte przemyślenia z kilku powodów. Po pierwsze za duży atut i przewagę nad np. reklamą na portalach społecznościowych można uznać to, że mail trafia bezpośrednio do adresatów z bazy danych. Nie znika po jakimś czasie, ale raz wysłany tkwi w skrzynce, więc jest łatwo dostępny przez cały czas. Wiele osób co najmniej raz dziennie zagląda do skrzynki pocztowej, dlatego istnieje małe prawdopodobieństwo, że odbiorca nie zauważy wiadomości.

 

Ważne jest także, że kampanie e-mail są kierowane jedynie do osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości. To duża przewaga tego narzędzia nad nachalnymi, pojawiającymi się co chwilę i niechcianymi reklamami.

 

Skuteczny mailing - zasady

 

Czym się kierować, aby stworzyć skuteczny mailing? Trzeba zadbać o każdy wyżej wymieniony element z osobna i na końcu złożyć z nich spójną całość. Warto też pamiętać, że e-maile mogą być wysyłane tylko i wyłącznie za zgodą adresata. Aby mailing do firm, czy indywidualnych klientów był zgodny z prawem, pozyskując adresy do bazy należy umieścić odpowiednie klauzule o ochronie i przetwarzaniu danych oraz przesyłaniu informacji handlowych, które odbiorca musi zaakceptować.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.