Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marka luksusowa a marka premium – podobieństwa i różnice

Marka luksusowa a marka premium – podobieństwa i różnice

 
Marka luksusowa a marka premium – podobieństwa i różnice

 

Im bardziej jakiś przedmiot wydaje nam się unikatowy i niedostępny dla ogółu, tym bardziej go pragniemy. Ten stary mechanizm wykorzystywany jest w prowadzeniu marketingu dóbr luksusowych oraz marek premium. Czym różnią się te dwie kategorie?

 

Marka premium: co to znaczy?

 

Markę premium od zwyczajnej czy też ekonomicznej odróżnia wysoka jakość wykonania, a co za tym idzie, wyższa cena. Marka premium jest dostępna dla ogółu konsumentów. Często produkty premium można nabyć w tym samym sklepie, co zwyczajne produkty. Dobrym przykładem jest tu branża odzieżowa. Wiele tzw. sieciówek, czyli sieciowych marek odzieżowych, na sąsiadujących wieszakach umieszcza ubrania niższej klasy oraz premium. W przypadku obu tych grup produktów marketing przebiega analogicznie, czyli zazwyczaj w oparciu o mix marketing (4P).

 

Marka luksusowa: definicja

 

Innymi prawami rządzą się marki luksusowe. By najłatwiej wyjaśnić, w jaki sposób funkcjonują na rynku, przywołajmy znów branżę modową. Luksusowe marki odzieżowe to na przykład krótka seria torebek od projektanta o wyrobionym nazwisku. Taka luksusowa torebka odznaczać się będzie najczęściej wysoką jakością materiałów, bardzo dobrym wykonaniem, dbałością o szczegóły, oryginalnością. Nie musi być trwała, istotne jest natomiast to, że należy do serii limitowanej i nie każdy może ją nabyć. Dostęp do niej jest utrudniony – znajduje się tylko w niektórych punktach, jej cena jest tak wysoka, że większości po prostu na nią nie stać, niekiedy produkty luksusowe są w pierwszej kolejności oferowane zaufanym klientom, zapisanym do różnych programów lojalnościowych itp. 

 

Marki ekskluzywne cechują się również pewną aurą tajemniczości. Wokół produktów często budowana jest historia dotycząca ich powstania, pochodzenia części składowych itp. Posiadacze luksusowego przedmiotu mają poczucie, że należą do pewnej elity – i to właśnie za ową emocję przede wszystkim płacą, gdyż produkt luksusowy sam w sobie nie musi odznaczać się trwałością, a materiały, z których został wykonany, nie muszą koniecznie być wyjątkowo wartościowe.

 

Ciekawe jest również zagadnienie marka luksusowa a marketing. Model 4P często rozszerza się bowiem do tzw. 8P, uwzględniając poza cechami produktu również wrażenia samego klienta. 

 

Marka luksusowa a premium: różnice

 

Różnice między marką premium i luksusową są więc uderzające. Dotyczą przede wszystkim stopnia dostępności. Marka premium jest egalitarna, działania reklamowe będą zatem skierowane do szerokiej grupy docelowej. Marka luksusowa jest elitarna. Marketing skupia się na budowaniu jej reputacji, podtrzymywaniu atmosfery wyjątkowości przy jednoczesnej oryginalności i wysokiej klasie samego produktu. 

 

Warto również dodać, że produkty luksusowe nie poddają się modzie, są ponadczasowe. Ich wartość nie zmienia się w zależności od trendów obowiązujących w danym sezonie. By podać przykład, każda konkretna torebka Chanel czy Gucci zawsze będzie produktem pożądanym i ekskluzywnym z uwagi na przynależność do ekskluzywnych marek. Z kolei marki premium, podobnie jak wszystkie inne produkty, cechują się sezonowością. 

 

Marka luksusowa a premium: podobieństwa

 

Społeczeństwo konsumpcyjne, w jakim obecnie funkcjonujemy, nastawione jest na pozyskiwanie różnego rodzaju dóbr – niekoniecznie takich, które są niezbędne do życia, ale dla zaspokojenia szeregu potrzeb – przynależności, przyjemności, budowania własnej tożsamości itp. Wszystkie te potrzeby mogą spełniać zarówno marki luksusowe, jak i premium. 

 

Co więcej, współczesny klient często nie zdaje sobie sprawy z różnicy pomiędzy nimi. W zależności od środowiska, w jakim się obraca, poziomu świadomości jako konsumenta, wybiera spośród dostępnych mu dóbr. Kierując się na przykład jakością wykonania czy ufając, że za wysoką ceną idzie większa wartość przedmiotu, klient może, ale nie musi zdawać sobie sprawy, że przedmiot, który nabył, jest unikatowy i należy do limitowanej kolekcji. Współcześnie granica między marką premium a luksusową często się rozmywa, a rozróżnienie to jest istotne przede wszystkim z punktu widzenia strategii marketingowej, a nie konsumenta. 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Referent ds Płac

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    obsługa płacowa pracowników i zleceniobiorców w tym m.in. terminowe naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń oraz pochodnych, prawidłowe naliczanie należnych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanie zasiłków w tym ustalanie podstaw zasiłkowych, biegła obsługa komputera, obsługa...
  • Młodszy Specjalista ds. Rezerwacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twoje zadania: Obsługa wewnętrznego systemu rezerwacyjnego; Kontrola rezerwacji w systemie online; Bieżąca kontrola potwierdzeń od Kontrahentów Dokonywanie zmian w rezerwacjach na wniosek Klientów i Agentów; Kontakt e-mail z Agentami i Kontrahentami;

Najnowsze artykuły

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska.