Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marki luksusowe a marketing

Marki luksusowe a marketing

 
Marki luksusowe a marketing

Bardzo drogie auta, luksusowe marki ubrań, butów, zegarków, biżuterii czy akcesoriów to produkty, o których wielu marzy, a tylko nieliczni mogą sobie na nie pozwolić. To, czy wprowadzana na rynek marka uzyska status prestiżowej, zależy w dużej mierze od strategii przyjętej przez marketingowców. Czym charakteryzuje się marketing dóbr luksusowych? Dlaczego klienci są gotowi zapłacić za dany produkt czy usługę nieprzeciętnie wysoką cenę?

 

Marketing marek luksusowych a klasyczna forma reklamy: różnice

 

Standardowa, klasyczna zasada 4P w marketingu mix obejmuje:

  • produkt,
  • cenę,
  • dystrybucję,
  • promocję.

 

Marki ekskluzywne budują swój marketing w oparciu o rozwiniętą na kanwie 4P strategię – 8P.

 

8P to:

  • Performance, czyli skuteczność na poziomie produktu oraz doświadczeń klientów. Produkt musi być najwyższej jakości, powinien też budzić pozytywne skojarzenia, wywoływać emocje.
  • Pedegree – rodowód, długa historia marki, która jest atrakcyjna dla konsumentów. Kupując dany produkt, poniekąd sami tworzą historię, stają się jej częścią.
  • Paucity – ograniczony dostęp. Długi czas oczekiwania sprawia, że klienci jeszcze bardziej pożądają luksusowego produktu. Ogranicza się też liczbę wyprodukowanych egzemplarzy np. w ciągu roku, wprowadza limitowane serie.
  • Persona to osobowość marki, coś, co pozwala nawiązywać silną i bliską więź z klientem.
  • Public Figure – ambasador marki, znana i powszechnie szanowana osoba, której styl życia i wartości pozwalają reklamować markę w prestiżowym otoczeniu.
  • Placement – to, co charakterystyczne dla marek luksusowych, to ograniczanie ich dostępności, nie tylko poprzez wysoki poziom cen. Sprzedawać takie produkty mogą jedynie autoryzowane salony, ulokowane w prestiżowej okolicy, z obsługą na najwyższym poziomie. Znaczące są także okoliczności i miejsca, w których znane marki się reklamują.
  • Public Relations – skuteczne komunikowanie marki w mediach, branding, to co markę wyróżnia, pozwala budować wokół niej całą otoczkę emocji, kształtować opinię.
  • Pricing – cena produktów ma ogromny wpływ na to, jak marka jest postrzegana przez klientów. Za niska sprawi, że produkt stanie się dostępny dla szerszej grupy, a przez to przestanie być kojarzony z prestiżem. Luksusowe wyprzedaże bywają organizowane, ale nie przewidują obniżek o kilkadziesiąt procent, jak w sieciówkach. Zazwyczaj rabat jest nieznaczny, a butiki sprzedające luksusowe marki butów czy ubrań oferują atrakcyjne dla klientów bonusy.

 

Strategia marketingowa dóbr luksusowych:

 

To, co na pierwszy rzut oka wyróżnia światowe i polskie marki luksusowe, to niemasowy charakter reklamy. Nie trzeba docierać do jak największego grona odbiorców, wręcz przeciwnie, nie wszyscy muszą znać markę.

 

Bardzo ważne jest również to, że klient, który chce kupić luksusowy produkt, musi włożyć w to pewien wysiłek. Dojechać do salonu sprzedaży, którego trudno szukać w małym miasteczku, czasem poczekać na możliwość zakupu. Luksusowe marki są odporne na trendy i zmieniającą się modę. Od lat kojarzą się z życiem na poziomie, wysokim statusem materialnym i społecznym.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?