Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marki luksusowe a marketing

Marki luksusowe a marketing

 
Marki luksusowe a marketing

Bardzo drogie auta, luksusowe marki ubrań, butów, zegarków, biżuterii czy akcesoriów to produkty, o których wielu marzy, a tylko nieliczni mogą sobie na nie pozwolić. To, czy wprowadzana na rynek marka uzyska status prestiżowej, zależy w dużej mierze od strategii przyjętej przez marketingowców. Czym charakteryzuje się marketing dóbr luksusowych? Dlaczego klienci są gotowi zapłacić za dany produkt czy usługę nieprzeciętnie wysoką cenę?

 

Marketing marek luksusowych a klasyczna forma reklamy: różnice

 

Standardowa, klasyczna zasada 4P w marketingu mix obejmuje:

  • produkt,
  • cenę,
  • dystrybucję,
  • promocję.

 

Marki ekskluzywne budują swój marketing w oparciu o rozwiniętą na kanwie 4P strategię – 8P.

 

8P to:

  • Performance, czyli skuteczność na poziomie produktu oraz doświadczeń klientów. Produkt musi być najwyższej jakości, powinien też budzić pozytywne skojarzenia, wywoływać emocje.
  • Pedegree – rodowód, długa historia marki, która jest atrakcyjna dla konsumentów. Kupując dany produkt, poniekąd sami tworzą historię, stają się jej częścią.
  • Paucity – ograniczony dostęp. Długi czas oczekiwania sprawia, że klienci jeszcze bardziej pożądają luksusowego produktu. Ogranicza się też liczbę wyprodukowanych egzemplarzy np. w ciągu roku, wprowadza limitowane serie.
  • Persona to osobowość marki, coś, co pozwala nawiązywać silną i bliską więź z klientem.
  • Public Figure – ambasador marki, znana i powszechnie szanowana osoba, której styl życia i wartości pozwalają reklamować markę w prestiżowym otoczeniu.
  • Placement – to, co charakterystyczne dla marek luksusowych, to ograniczanie ich dostępności, nie tylko poprzez wysoki poziom cen. Sprzedawać takie produkty mogą jedynie autoryzowane salony, ulokowane w prestiżowej okolicy, z obsługą na najwyższym poziomie. Znaczące są także okoliczności i miejsca, w których znane marki się reklamują.
  • Public Relations – skuteczne komunikowanie marki w mediach, branding, to co markę wyróżnia, pozwala budować wokół niej całą otoczkę emocji, kształtować opinię.
  • Pricing – cena produktów ma ogromny wpływ na to, jak marka jest postrzegana przez klientów. Za niska sprawi, że produkt stanie się dostępny dla szerszej grupy, a przez to przestanie być kojarzony z prestiżem. Luksusowe wyprzedaże bywają organizowane, ale nie przewidują obniżek o kilkadziesiąt procent, jak w sieciówkach. Zazwyczaj rabat jest nieznaczny, a butiki sprzedające luksusowe marki butów czy ubrań oferują atrakcyjne dla klientów bonusy.

 

Strategia marketingowa dóbr luksusowych:

 

To, co na pierwszy rzut oka wyróżnia światowe i polskie marki luksusowe, to niemasowy charakter reklamy. Nie trzeba docierać do jak największego grona odbiorców, wręcz przeciwnie, nie wszyscy muszą znać markę.

 

Bardzo ważne jest również to, że klient, który chce kupić luksusowy produkt, musi włożyć w to pewien wysiłek. Dojechać do salonu sprzedaży, którego trudno szukać w małym miasteczku, czasem poczekać na możliwość zakupu. Luksusowe marki są odporne na trendy i zmieniającą się modę. Od lat kojarzą się z życiem na poziomie, wysokim statusem materialnym i społecznym.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Lider / Koordynator produkcji

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: kierowanie oraz organizowanie pracy zespołu montażu zbrojeń okrętowych w zakresie jakości i wydajności; przygotowywanie stanowisk pracy pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa; kontrola prawidłowości przebiegu procesów technologicznych; przegotowywanie raportów...
  • Menadżer projektu

    3S AGENCY   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Pomaganie klientom w realizacji projektów, od początkowej konsultacji aż do zakończenia. Przygotowywanie ofert odzwierciedlających życzenia klientów, włączając oferty handlowe, rysunki, moodboardy, próbki tkanin oraz zestawy materiałów wykończeniowych itp....
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Kucharz / Kucharka

    Sala bankietowa Nowa Baśń i Restauracja Kredens   Nysa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Jeśli jesteś osobą, która: Posiada doświadczenie na podobnym stanowisku, Posiada umiejętność pracy w zespole, dobrze słucha i jest nastawiona do działania, Jest bezkonfliktowa, dyspozycyjna, Jest zdyscyplinowana w zachowaniu czystości i higieny pracy, Wykazuje zaangażowanie, motywację i...
  • Pracownik ds. Obsługi Bagażu na Lotnisku

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 13 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przenoszenie i Załadunek Bagażu: Zajmowanie się transferem bagażu z terminala do samolotu i umieszczanie go w lukach bagażowych. Odbiór i Dostarczanie Bagażu: Wyciąganie bagażu z samolotu, transport na lotnisko i umieszczanie na taśmie do odbioru przez...
  • Kierownik Budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiedzialna będzie za zarządzanie i kierowanie budową w oparciu o dokumentacje techniczna, pozwolenie na budowę i aktualnie obowiązujące przepisy prawa oraz za rzetelne wypełnianie obowiązków przewidzianych dla kierownika budowy w prawie budowlanym.

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.