Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marka własna – co to jest?

Marka własna – co to jest?

 
Marka własna – co to jest?

Dobra marka to ogromny kapitał przedsiębiorstwa. Wyróżnia produkty, wpisuje się w styl życia klientów i może wyrażać prestiż, ważne dla danej grupy wartości. Ułatwia też decyzje zakupowe oraz buduje wizerunek firmy. Marka własna ma szereg dodatkowych atutów. Czym się charakteryzuje?

 

Spis treści

Marka własna – definicja


Jako marka własna (in. marka handlowa) sprzedawane są produkty lub usługi wykonane na zlecenie jakiegoś podmiotu, najczęściej sieci dyskontów i hipermarketów. Własna marka firmy oznacza pełną kontrolę przedsiębiorstwa nad jakością produktów czy usług, samym procesem wytwarzania towarów, ich pozycjonowaniem itd.

Znacząca jest także forma dystrybucji – znane przez klientów logo pojawia się wyłącznie u jednego dystrybutora. Na przykład własna marka kosmetyków dostępnych w sieci drogerii czy własna marka odzieżowa do kupienia wyłącznie w hipermarkecie.

Takie towary mogą być sprzedawane pod szyldem detalisty, bądź też wyprodukowane na potrzeby np. dyskontu, ale z innym, odrębnym logotypem. Choć nie jest to regułą, najczęściej marki prywatne znajdziemy wśród produktów spożywczych, FMCG, których proces produkcji nie jest skomplikowany, a logotyp nie odgrywa dla konsumentów tak dużej roli, jak w przypadku np. dóbr luksusowych.

 

Marka własna – klasyfikacja


Jeszcze kilka lat temu marka produktu z logo sieci supermarketów czy dyskontu kojarzyła się ze słabą jakością i towarem z najniższej półki cenowej. Miało to swoje uzasadnienie, detalista bowiem, by osiągnąć atrakcyjne ceny, musiał obniżać koszty produkcji, co mogło odbijać się na jakości. Oczekiwania klientów i konkurencja w handlu szybko zmodyfikowały działania przedsiębiorców, którzy większą wagę zaczęli przykładać także do jakości produktów.

Obecnie znajdziemy na rynku marki własne:

 

  • produktów z najniższej półki, tzw. economy – tania marka kawy, nabiału, czy kosmetyków ma najczęściej prostą etykietę, a pomniejszona cena wiąże się ze słabą jakością;
  • produktów standardowych – value for money – to tanie zamienniki markowych produktów; zbliżona do drogich towarów jakość zachęca do nabycia produktów marki własnej za niższą, atrakcyjniejszą cenę;
  • produktów premium – to takie marki własne, które nie są konkurencyjne cenowo względem oryginalnych towarów. Dobry jakościowo asortyment dostępny jedynie w jednej sieci detalicznej buduje wizerunek firmy, pozwala pozyskać lojalnych klientów.

 

 

Własna marka – zalety i wady


Prywatna marka od lat ewaluuje, a sieci handlowe przywiązują coraz większą uwagę do marketingu takich produktów, ich jakości. Rozpoznawalne marki własne na różnych segmentach rynku – od dóbr pierwszej potrzeby, aż do produktów premium, ekologicznych, bio czy dla bardzo wąskiej grupy odbiorców, stały się sposobem na pozyskanie klientów i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Łatwo to zauważyć, obserwując np. asortyment produktów wegańskich w dyskontach. Rozpoznawalna marka własna skutecznie przyciąga nabywców.

Własna metka czy etykieta nie jest jednak oceniana jednoznacznie pozytywnie. Niekiedy sieci upodabniają produkty do oryginałów, przez co klient może poczuć się wprowadzony w błąd. Jest to też nieuczciwa konkurencja. Z punktu widzenia dystrybutora fakt, że jego placówki handlowe są jedynym miejscem, gdzie udostępnia się produkty, w sytuacji, gdy wystąpi w nich jakiś błąd fabryczny, usterka czy będą miały obniżoną jakość, może się odbić na wizerunku całej firmy. Jako podmiot odpowiedzialny za produkcję i wszystkie jej etapy poniesie konsekwencje uchybień w produktach własnej marki. Może zacząć być kojarzony z najniższą jakością, brakiem troski o dobro klientów i nastawieniem na zysk kosztem konsumentów.

Czytaj takżePłace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy

 

Marka własna – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy marka produktu z logo supermarketu oznacza niską jakość?

 

Od dawna marka produktu sieci handlowej nie oznacza niskiej jakości produktu. Przeciwnie, duże sieci inwestują w marki premium, często konkurując na rynku z najlepszymi producentami danego produktu.

 

  • Dlaczego sieci handlowe stawiają na własne marki?

 

Wypuszczenie własnej marki przez sieć handlową oznacza pełną kontrolę nad produktem, od procesu wytwarzania, przez dystrybucję, po reklamę i sposób prezentowania na półce. To także sposób na przyciągnięcie stałych klientów, którzy poszukują konkretnego produktu, niedostępnego w innych sklepach.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Zapewnienie prawidłowej pracy instalacji i urządzeń technicznych (nadzór nad eksploatacją i konserwacją) w Obiekcie; Nadzór i koordynacja prac wykonywanych na odrębne zlecenie, uczestniczenie w odbiorach robót; Rozliczanie mediów, kontrola faktur, odbiory robót,...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...

Najnowsze artykuły

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

W grudniu przybywa ofert pracy tymczasowej i zleceń, szczególnie w obszarze handlu, usług transportowo-magazynowych i w animacji czasu wolnego. Agencje pracy poszukują hostess i aktorów do pracy w charakterze Mikołaja, Śnieżynki, Elfa, rozdawania próbek, organizowania zabawy z dziećmi. Pełne ręce roboty mają też pakowacze, brakuje kurierów... Jaka jeszcze praca w grudniu czeka na chętnych?

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Czy stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba osób, które szukały pomocy w powiatowych urzędach pracy, znów wzrosła? Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze statystyki bezrobocia w Polsce. Różnica w sytuacji na lokalnych rynkach pracy jest ogromna. Na poziomie powiatów najniższa stopa bezrobocia wynosi zaledwie 1,3%, najwyższa 21,7%. A zatem gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o pracę?