Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marka własna – co to jest?

Marka własna – co to jest?

 
Marka własna – co to jest?

Dobra marka to ogromny kapitał przedsiębiorstwa. Wyróżnia produkty, wpisuje się w styl życia klientów i może wyrażać prestiż, ważne dla danej grupy wartości. Ułatwia też decyzje zakupowe oraz buduje wizerunek firmy. Marka własna ma szereg dodatkowych atutów. Czym się charakteryzuje?

 

Marka własna – definicja


Jako marka własna (in. marka handlowa) sprzedawane są produkty lub usługi wykonane na zlecenie jakiegoś podmiotu, najczęściej sieci dyskontów i hipermarketów. Własna marka firmy oznacza pełną kontrolę przedsiębiorstwa nad jakością produktów czy usług, samym procesem wytwarzania towarów, ich pozycjonowaniem itd.

Znacząca jest także forma dystrybucji – znane przez klientów logo pojawia się wyłącznie u jednego dystrybutora. Na przykład własna marka kosmetyków dostępnych w sieci drogerii czy własna marka odzieżowa do kupienia wyłącznie w hipermarkecie.

Takie towary mogą być sprzedawane pod szyldem detalisty, bądź też wyprodukowane na potrzeby np. dyskontu, ale z innym, odrębnym logotypem. Choć nie jest to regułą, najczęściej marki prywatne znajdziemy wśród produktów spożywczych, FMCG, których proces produkcji nie jest skomplikowany, a logotyp nie odgrywa dla konsumentów tak dużej roli, jak w przypadku np. dóbr luksusowych.

 

Marka własna – klasyfikacja


Jeszcze kilka lat temu marka produktu z logo sieci supermarketów czy dyskontu kojarzyła się ze słabą jakością i towarem z najniższej półki cenowej. Miało to swoje uzasadnienie, detalista bowiem, by osiągnąć atrakcyjne ceny, musiał obniżać koszty produkcji, co mogło odbijać się na jakości. Oczekiwania klientów i konkurencja w handlu szybko zmodyfikowały działania przedsiębiorców, którzy większą wagę zaczęli przykładać także do jakości produktów.

Obecnie znajdziemy na rynku marki własne:
- produktów z najniższej półki, tzw. economy – tania marka kawy, nabiału, czy kosmetyków ma najczęściej prostą etykietę, a pomniejszona cena wiąże się ze słabą jakością;
- produktów standardowych – value for money – to tanie zamienniki markowych produktów; zbliżona do drogich towarów jakość zachęca do nabycia produktów marki własnej za niższą, atrakcyjniejszą cenę;
- produktów premium – to takie marki własne, które nie są konkurencyjne cenowo względem oryginalnych towarów. Dobry jakościowo asortyment dostępny jedynie w jednej sieci detalicznej buduje wizerunek firmy, pozwala pozyskać lojalnych klientów.

 

Własna marka – zalety i wady


Prywatna marka od lat ewaluuje, a sieci handlowe przywiązują coraz większą uwagę do marketingu takich produktów, ich jakości. Rozpoznawalne marki własne na różnych segmentach rynku – od dóbr pierwszej potrzeby, aż do produktów premium, ekologicznych, bio czy dla bardzo wąskiej grupy odbiorców, stały się sposobem na pozyskanie klientów i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Łatwo to zauważyć, obserwując np. asortyment produktów wegańskich w dyskontach. Rozpoznawalna marka własna skutecznie przyciąga nabywców.

Własna metka czy etykieta nie jest jednak oceniana jednoznacznie pozytywnie. Niekiedy sieci upodabniają produkty do oryginałów, przez co klient może poczuć się wprowadzony w błąd. Jest to też nieuczciwa konkurencja. Z punktu widzenia dystrybutora fakt, że jego placówki handlowe są jedynym miejscem, gdzie udostępnia się produkty, w sytuacji, gdy wystąpi w nich jakiś błąd fabryczny, usterka czy będą miały obniżoną jakość, może się odbić na wizerunku całej firmy. Jako podmiot odpowiedzialny za produkcję i wszystkie jej etapy poniesie konsekwencje uchybień w produktach własnej marki. Może zacząć być kojarzony z najniższą jakością, brakiem troski o dobro klientów i nastawieniem na zysk kosztem konsumentów.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Robotnik / Złota rączka

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 15 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Jeśli posiadasz: Doświadczenie w pracach remontowych, konserwacji i montażu, w zakresie hydrauliki, elektryki, ślusarstwa itp. Wykształcenie zawodowe / techniczne: hydraulik, elektryk, malarz, ślusarz lub pokrewne; Uprawnienia branżowe (np. G1, G2, G3) - dodatkowy atut; Znajomość...
  • Elektryk / Mechatronik

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   14 300 - 16 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Zadania: Naprawy elektryczne i mechaniczne; Prace konserwacyjne i serwisowe na obiektach produkcyjnych, maszynach i urządzeniach; Zapewnienie ciągłości prac maszyn; Usuwanie awarii oraz prowadzenie dokumentacji technicznej; Okablowanie wszelkich instalacji elektrycznych; Montaż kabli...
  • Operator / Programista CNC

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 700 - 16 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Zadania: Programowanie maszyn CNC; Prace na maszynach takich jak: tokarka, frezarka, szlifierka;
  • Specjalista ds. utrzymania ruchu

    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 100 - 16 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Twoimi zadaniami będzie: Uruchamianie, oraz testowanie złożonych urządzeń, systemów próżniowych sterowanych mikroprocesorem, hodowli kryształów, metrologii lub plazmy (zarówno funkcjonalne i akceptacyjne), Kompletowanie dokumentów testowych i odbiorowych zgodnie z ustaleniami z klientem....
  • Dekarz / Stolarz

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 100 - 16 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Zadania: Prace dekarskie, stolarskie; Przestrzeganie przepisów BHP;
  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    17 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.