Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing emocjonalny: definicja, skuteczność

Marketing emocjonalny: definicja, skuteczność

 
Marketing emocjonalny: definicja, skuteczność

Co może zrobić przedsiębiorca, który wprowadza swój produkt na bardzo konkurencyjny rynek? Jak się przebić i dać zapamiętać? Jak trafić w potrzeby i oczekiwania konsumenta, by zdobyć jego uwagę? W odpowiedziach na te wszystkie pytania wielu marketingowców używa dwóch słów: marketing emocjonalny. Sprawdźmy, na czym polega i jakie rodzaje reklamy są w nim stosowane.

 

Co to jest marketing emocjonalny?

 

Marketing emocjonalny opiera się na założeniu, że klient, podejmując decyzje w sklepie, kieruje się przede wszystkim emocjami, impulsem, a dopiero dokonawszy zakupów, swój wybór racjonalizuje i logicznie tłumaczy sam przed sobą.

 

W związku z tym wykorzystuje się różnorodne narzędzia, by zbudować emocjonalny związek konsumenta z marką. Wraz z danym produktem sprzedawane są konkretne doznania, wrażenia pożądane przez klienta. Jeśli więc rzeczywiście Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy, to można uznać, że marketing emocjonalny ma to poczucie szczęścia potęgować. Działa podobnie jak marketing sensoryczny, w którym nacisk kładzie się na pobudzanie zmysłów klienta, by wprawić go w dobry nastrój – wywołać pozytywne doznania – dzięki obrazom, dźwiękom, zapachom itd.

 

Zapamiętywane emocje może wywołać np. poruszająca reklama, nawiązująca do ważnych dla grupy docelowej wartości, wspomnień, marzeń. Wiele takich przekazów pojawia się przed świętami. Na pierwszym planie są bohaterowie, tacy jak student powracający z plecakiem do rodzinnego domu, senior czekający przy pustym stole na bliskich czy pomagający sobie sąsiedzi oraz ich emocje, które są bliskie także odbiorcy. Sama marka stanowi jedynie tło, ale siłą rzeczy staje się zapamiętana w pozytywnym kontekście.

 

Impuls do zakupu, odsuwający na bok racjonalne myślenie o wydawaniu pieniędzy i realnych potrzebach, w dużym stopniu wywołują okazje i obniżki, zwłaszcza te, które są krótkotrwałe. Żadna perswazja językowa nie będzie przy tym potrzebna. Wielu klientów jest skłonnych włożyć do koszyka, czy to w sklepie stacjonarnym, czy online, coś, czego nie planowali, tylko dlatego, że znaleźli atrakcyjną cenę. Taki zakup wywołuje satysfakcję i wprawia w pozytywny nastrój. Trudniej przejść obojętnie obok dużego czerwonego szyldu z napisem „promocja” albo nie kliknąć w zakładkę „ostatnie sztuki” w sklepie internetowym.

 

Marketing emocjonalny: wpływ na zysk w firmie

 

Ten rodzaj marketingu wymaga zidentyfikowania potrzeb, ale i pragnień grupy docelowej, określenia, w jaki sposób połączyć je z cechami produktu. Firma, która trafnie oceni swoje atuty i skutecznie przeprowadzi ten proces, może liczyć na zbudowanie stałej grupy sympatyków marki.

 

Marketing emocjonalny służy nawiązywaniu więzi z klientami. Dzięki pozytywnym doznaniom osoba, która kupiła produkt raz, prawdopodobnie zechce zrobić to ponownie. Współcześnie można docierać do konsumentów, tworzyć z nimi relacje poprzez wiele kanałów, także umożliwiających szybką interakcję. Trudno działać skutecznie, pomijając w tej komunikacji emocje.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?