Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing emocjonalny: definicja, skuteczność

Marketing emocjonalny: definicja, skuteczność

 
Marketing emocjonalny: definicja, skuteczność

Co może zrobić przedsiębiorca, który wprowadza swój produkt na bardzo konkurencyjny rynek? Jak się przebić i dać zapamiętać? Jak trafić w potrzeby i oczekiwania konsumenta, by zdobyć jego uwagę? W odpowiedziach na te wszystkie pytania wielu marketingowców używa dwóch słów: marketing emocjonalny. Sprawdźmy, na czym polega i jakie rodzaje reklamy są w nim stosowane.

 

Co to jest marketing emocjonalny?

 

Marketing emocjonalny opiera się na założeniu, że klient, podejmując decyzje w sklepie, kieruje się przede wszystkim emocjami, impulsem, a dopiero dokonawszy zakupów, swój wybór racjonalizuje i logicznie tłumaczy sam przed sobą.

 

W związku z tym wykorzystuje się różnorodne narzędzia, by zbudować emocjonalny związek konsumenta z marką. Wraz z danym produktem sprzedawane są konkretne doznania, wrażenia pożądane przez klienta. Jeśli więc rzeczywiście Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy, to można uznać, że marketing emocjonalny ma to poczucie szczęścia potęgować. Działa podobnie jak marketing sensoryczny, w którym nacisk kładzie się na pobudzanie zmysłów klienta, by wprawić go w dobry nastrój – wywołać pozytywne doznania – dzięki obrazom, dźwiękom, zapachom itd.

 

Zapamiętywane emocje może wywołać np. poruszająca reklama, nawiązująca do ważnych dla grupy docelowej wartości, wspomnień, marzeń. Wiele takich przekazów pojawia się przed świętami. Na pierwszym planie są bohaterowie, tacy jak student powracający z plecakiem do rodzinnego domu, senior czekający przy pustym stole na bliskich czy pomagający sobie sąsiedzi oraz ich emocje, które są bliskie także odbiorcy. Sama marka stanowi jedynie tło, ale siłą rzeczy staje się zapamiętana w pozytywnym kontekście.

 

Impuls do zakupu, odsuwający na bok racjonalne myślenie o wydawaniu pieniędzy i realnych potrzebach, w dużym stopniu wywołują okazje i obniżki, zwłaszcza te, które są krótkotrwałe. Żadna perswazja językowa nie będzie przy tym potrzebna. Wielu klientów jest skłonnych włożyć do koszyka, czy to w sklepie stacjonarnym, czy online, coś, czego nie planowali, tylko dlatego, że znaleźli atrakcyjną cenę. Taki zakup wywołuje satysfakcję i wprawia w pozytywny nastrój. Trudniej przejść obojętnie obok dużego czerwonego szyldu z napisem „promocja” albo nie kliknąć w zakładkę „ostatnie sztuki” w sklepie internetowym.

 

Marketing emocjonalny: wpływ na zysk w firmie

 

Ten rodzaj marketingu wymaga zidentyfikowania potrzeb, ale i pragnień grupy docelowej, określenia, w jaki sposób połączyć je z cechami produktu. Firma, która trafnie oceni swoje atuty i skutecznie przeprowadzi ten proces, może liczyć na zbudowanie stałej grupy sympatyków marki.

 

Marketing emocjonalny służy nawiązywaniu więzi z klientami. Dzięki pozytywnym doznaniom osoba, która kupiła produkt raz, prawdopodobnie zechce zrobić to ponownie. Współcześnie można docierać do konsumentów, tworzyć z nimi relacje poprzez wiele kanałów, także umożliwiających szybką interakcję. Trudno działać skutecznie, pomijając w tej komunikacji emocje.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.