Wybrana kategoria

Marketing sensoryczny – czym jest?

2020-01-13

Nie bez przyczyny w okresie świątecznym w galeriach handlowych unosi się aromat jabłka z cynamonem czy przypraw korzennych, a muzyka w sklepie wprawia nas w miły nastrój. Oddziałując na zmysły, handlowcy są w stanie wpływać na decyzje zakupowe klientów. W jaki sposób?


Marketing sensoryczny – definicja

 

Marketing sensoryczny to nic innego, jak działania marketingowe, zmierzające do zaangażowania zmysłów klienta. Mają na celu wywołanie określonych skojarzeń i reakcji, wiążących klienta z marką na poziomie emocjonalnym. Swoją skuteczność zawdzięczają całościowemu podejściu.

 

5 zmysłów i ich rola w marketingu

  • Zmysł wzroku

Identyfikacja wizualna to podstawa każdej marki. Kolorystyka, rodzaj czcionki, estetyka logo muszą wyrażać wartości firmy, tworzyć spójną całość. Ale to nie wszystko. Odpowiednie oświetlenie w sklepach, ich wystrój, ekspozycja towarów także są bardzo ważne. Ale nie tylko. Warto też wspomnieć o digital signage. To cały system ekranów wielkoformatowych, na których wyświetla się treść, powtarzaną w zaplanowanej kolejności. Komunikaty mogą być dokładnie dopasowane do miejsca i czasu, a nawet np. pogody.

  • Zmysł węchu

Aromamarketing to, mówiąc najprościej, np. odświeżacz powietrza o zapachu kawy w sklepie odzieżowym czy w banku, profesjonalne zapachy do sklepów, takie same w każdej placówce danej marki. Zapach budzi pozytywne skojarzenia, przywołuje wspomnienia, dlatego jest ważnym elementem budującym wizerunek firmy.

  • Zmysł smaku

Tylko pozornie to przestrzeń zarezerwowana dla firm spożywczych. Darmowa, dobra kawa czy czekoladki u fryzjera, w biurze podróży albo w hotelu, choć nie przesądzą o decyzji skorzystania z usług oferującej je firmy, to na pewno zapadają klientom w pamięć.

  • Zmysł słuchu

Audiomarketing silnie wpływa na zmysły ludzkie. Odpowiednio dobrana muzyka w sklepie sprawia, że klient spędza w nim więcej czasu i jest w dobrym nastroju. Dźwięki pozytywnie wpływają też na decyzje zakupowe, utrwalają wizerunek marki i pomagają zapamiętać wizytę. Zakupy przestają być rutynową czynnością. Słychać to bardzo wyraźnie np. w sklepach odzieżowych z ofertą dla młodzieży – głośna muzyka, niekiedy bardzo intensywna, sprawia, że młody klient czuje się jak w klubie.

  • Zmysł dotyku

Co można określić za pomocą tego zmysłu? Kształt, ciężar, fakturę, temperaturę, rodzaj materiału, z jakiego stworzono opakowanie. Cięższe przedmioty sprawiają wrażenie solidniejszych, drewno kojarzy się z trwałością i tradycją.

Na koniec warto podkreślić, że marketing sensoryczny, oddziaływający na wiele zmysłów, wywołuje określone emocje. Każdy element jest przemyślany i spójny. Taka komunikacja z klientem, dbałość o szczegóły, pozwala zbudować wizerunek firmy, ale też zaistnieć w świadomości klientów w zupełnie niezakupowym kontekście.

Przeczytaj także:

Skomentuj