Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing sensoryczny – czym jest?

Marketing sensoryczny – czym jest?

 
Marketing sensoryczny – czym jest?

Nie bez przyczyny w okresie świątecznym w galeriach handlowych unosi się aromat jabłka z cynamonem czy przypraw korzennych, a muzyka w sklepie wprawia nas w miły nastrój. Oddziałując na zmysły, handlowcy są w stanie wpływać na decyzje zakupowe klientów. W jaki sposób?

 

Marketing sensoryczny – definicja

 

Marketing sensoryczny to nic innego, jak działania marketingowe, zmierzające do zaangażowania zmysłów klienta. Mają na celu wywołanie określonych skojarzeń i reakcji, wiążących klienta z marką na poziomie emocjonalnym. Swoją skuteczność zawdzięczają całościowemu podejściu.

 

5 zmysłów i ich rola w marketingu

  • Zmysł wzroku

Identyfikacja wizualna to podstawa każdej marki. Kolorystyka, rodzaj czcionki, estetyka logo muszą wyrażać wartości firmy, tworzyć spójną całość. Ale to nie wszystko. Odpowiednie oświetlenie w sklepach, ich wystrój, ekspozycja towarów także są bardzo ważne. Ale nie tylko. Warto też wspomnieć o digital signage. To cały system ekranów wielkoformatowych, na których wyświetla się treść, powtarzaną w zaplanowanej kolejności. Komunikaty mogą być dokładnie dopasowane do miejsca i czasu, a nawet np. pogody.

  • Zmysł węchu

Aromamarketing to, mówiąc najprościej, np. odświeżacz powietrza o zapachu kawy w sklepie odzieżowym czy w banku, profesjonalne zapachy do sklepów, takie same w każdej placówce danej marki. Zapach budzi pozytywne skojarzenia, przywołuje wspomnienia, dlatego jest ważnym elementem budującym wizerunek firmy.

  • Zmysł smaku

Tylko pozornie to przestrzeń zarezerwowana dla firm spożywczych. Darmowa, dobra kawa czy czekoladki u fryzjera, w biurze podróży albo w hotelu, choć nie przesądzą o decyzji skorzystania z usług oferującej je firmy, to na pewno zapadają klientom w pamięć.

  • Zmysł słuchu

Audiomarketing silnie wpływa na zmysły ludzkie. Odpowiednio dobrana muzyka w sklepie sprawia, że klient spędza w nim więcej czasu i jest w dobrym nastroju. Dźwięki pozytywnie wpływają też na decyzje zakupowe, utrwalają wizerunek marki i pomagają zapamiętać wizytę. Zakupy przestają być rutynową czynnością. Słychać to bardzo wyraźnie np. w sklepach odzieżowych z ofertą dla młodzieży – głośna muzyka, niekiedy bardzo intensywna, sprawia, że młody klient czuje się jak w klubie.

  • Zmysł dotyku

Co można określić za pomocą tego zmysłu? Kształt, ciężar, fakturę, temperaturę, rodzaj materiału, z jakiego stworzono opakowanie. Cięższe przedmioty sprawiają wrażenie solidniejszych, drewno kojarzy się z trwałością i tradycją.

Na koniec warto podkreślić, że marketing sensoryczny, oddziaływający na wiele zmysłów, wywołuje określone emocje. Każdy element jest przemyślany i spójny. Taka komunikacja z klientem, dbałość o szczegóły, pozwala zbudować wizerunek firmy, ale też zaistnieć w świadomości klientów w zupełnie niezakupowym kontekście.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. jakości i bezpieczeństwa żywności

    NTFY Jeżak Rabiej S.K.A.   Ożarów Mazowiecki    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Obowiązki i odpowiedzialności: Kontrola jakości surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, nadzór nad jakością produktu na wszystkich etapach procesu; Przeprowadzanie szkoleń pracowników z zakresu GHP, GMP, HACCP; Przeprowadzanie audytów wewnętrznych i zewnętrznych zgodnie z...
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Asystent / Asystentka ds. Dokumentacji Eksportowej

    Grupa Inter Cars   Czosnów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Dołączając do nas, będziesz odpowiedzialny/a za: Porządkowanie i archiwizowanie zwracanych dokumentów UE do rozliczania VAT; Drukowanie faktur i kompletowanie ich z dokumentami CRM; Pomoc w przygotowywaniu dokumentów do sprzedaży UE do rozliczenia; Weryfikację NIP UE klientów; Dbanie o...
  • Kierowca plandeki C+E / Kierowca wywrotki C i C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Co oferujemy? flotę pojazdów marki Mercedes i MAN; dyspozycję w języku polskim; rejestrację pracowników w niemieckich kasach chorych, urzędach skarbowych oraz wsparcie w kwestiach takich jak zasiłek rodzinny itp. terminowe wypłaty; system premiowy; szkolenie przed rozpoczęciem pracy;...
  • Kierowca cysterny C+E / ADR

    SIEGER Personaldienstleistungen GmbH   Niemcy, Stuttgart   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   14 000 - 20 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Miejsce pracy: Niemcy / Stuttgart Opis stanowiska: Praca kierowcy cysterny w systemie 12-godzinnym (2-zmianowym, codzienny powrót do bazy). Obowiązki: Transport paliw płynnych; Samodzielny załadunek i rozładunek pojazdów;
  • Pracownik produkcyjny

    Stone Master S.A.   Łódź    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 7 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Opis stanowiska: formowanie elementów budowlano-dekoracyjnych z betonu i gipsu, pakowanie wyrobów gotowych, praca fizyczna w systemie akordowym, 2-zmianowym, pon. – pt., praca zespołowa.

Najnowsze artykuły

Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie

Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie

– Znam tremę bardzo dobrze, często towarzyszy mi podczas różnych prelekcji, paneli dyskusyjnych czy nawet w czasie live w social mediach – przyznaje Ola Gościniak, przedsiębiorczyni z ogromnym doświadczeniem na scenie, organizatorka konferencji online i offline. W najnowszym artykule tłumaczy, jak się przygotowywać do wystąpień oraz jak się szybko uspokoić tuż przed wyjściem na scenę.

Mama w pracy – jakie ma uprawnienia?

Mama w pracy – jakie ma uprawnienia?

– Nawet gdy oboje rodzice pracują na cały etat i mają dzieci między 1-9 rokiem życia, to w aż 68 proc. przypadków opieka spada na kobietę. Ta prawidłowość utrzymuje się również, gdy kobieta zarabia więcej, czyli jest głównym żywicielem rodziny – zauważa Sylwia Ziemacka z Fundacji Share The Care. Co musi się zmienić w praktykach firm i czym jest tzw. kara za macierzyństwo na rynku pracy?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Praca bez matury. Gdzie możesz się zatrudnić i ile zarobisz?

Praca bez matury. Gdzie możesz się zatrudnić i ile zarobisz?

24 maja to ostatni dzień matur pisemnych. Zgodnie ze statystykami CKE w 2024 roku do egzaminu dojrzałości przystąpiło 263 tys. osób. Matura wciąż uznawana jest za przepustkę do życia zawodowego. Czy jej brak przekreśla szanse na dobrze płatną pracę? Okazuje się, że w bez matury można pracować w szeregu zawodów deficytowych na rynku, a także podnosić kwalifikacje w niektórych typach szkół.