Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing społecznie zaangażowany – na czym polega?

Marketing społecznie zaangażowany – na czym polega?

 
Marketing społecznie zaangażowany – na czym polega?

Marketing w przedsiębiorstwie ma wiele funkcji i odpowiednio planowany przynosi wielowymiarowe korzyści. Na kampaniach nastawionych na ważne, prospołeczne cele zyskuje nie tylko firma. Czym jest marketing społecznie zaangażowany (z ang. cause related marketing – CRM)?

 

Marketing społecznie zaangażowany – definicja

 

Ten rodzaj marketingu zawiera w sobie tradycyjny marketing o charakterze komercyjnym oraz marketing społeczny. To połączenie biznesowych celów przedsiębiorstw z działaniami typowymi dla podmiotów non-profit. Firma, wybierając określony problem i przyczyniając się do jego rozwiązania, poprawia sytuację określonej grupy, ale osiąga przy tym także własne korzyści. Często współpracuje z organizacjami pozarządowymi, które, otrzymując większe fundusze, mogą prowadzić swoje działania na szerszą skalę.

Co daje taki marketing firmie? Przede wszystkim to komunikacja z klientem pogłębiająca relacje. Buduje wizerunek, pozwala zaistnieć przedsiębiorstwu wśród konkurentów jako podmiot z misją, godny zaufania. W dłuższej perspektywie takie działanie wzmacnia lojalność konsumentów, ale też pozwala zwiększyć sprzedaż. Zaangażowanie się w ważne akcje buduje ponadto markę pracodawcy. W firmie z misją, gdzie praca w marketingu i innych działach ma także wartości pozamaterialne, pracownicy są bardziej lojalni, zmotywowani i zaangażowani w swoje obowiązki.

 

Marketing społeczny a marketing społecznie zaangażowany

 

Warto podkreślić, że marketing społecznie zaangażowany nie jest tożsamy z pojęciem marketingu społecznego, polegającego na wykorzystywaniu narzędzi i metod zaczerpniętych z marketingu w tradycyjnym tego słowa znaczeniu do rozwiązywania problemów, edukowania ludzi przez organizacje pożytku publicznego bez połączenia z celami komercyjnymi firm.

Niemniej, w obu przypadkach kampanie mają cele społeczne: propagowanie właściwych działań – np. zdrowego stylu życia, segregowania odpadów, zachowania bezpieczeństwa w internecie – czy negowanie szkodliwych zjawisk – stop przemocy itd. Organizowane są też zbiórki datków na określone cele. Często bywa tak, że przedsiębiorstwa włączają się w znane już akcje społeczne, przekazując fundacji czy organizacji dodatkowe środki finansowe i własne wsparcie.

 

 

Marketing społecznie zaangażowany – przykłady

 

Do realizacji celów społecznych wykorzystuje się różne instrumenty marketingowe. Strony internetowe przedsiębiorstw mogą stać się nośnikiem wiedzy. Firmy organizują zbiórkę środków na dany cel, które można przekazać za pośrednictwem witryny WWW. Także część przekazywana jest część zapłaconej za produkt lub usługę kwoty – klienci, wybierając ofertę zaangażowanej firmy, mają poczucie, że uczestniczą w ważnej akcji, współtworzą ją. Podobnie jak w przypadku, w którym klienci zbierają punkty, a następnie mogą zamienić je na pieniądze na wybrany za pośrednictwem aplikacji cel.

Tego typu kampanii jest naprawdę wiele, np.: sadzenie drzew pod szyldem wody źródlanej, dofinansowywanie posiłków dla niedożywionych dzieci przez przedsiębiorstwo spożywcze czy reklamy napoju gazowanego opowiadające historię osób, które dotknął hejt w sieci.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.