Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marnowanie czasu w pracy

Marnowanie czasu w pracy

 
Marnowanie czasu w pracy

Ile razy w czasie pracy zdarza ci się zaglądać do telefonu? Czy wszystkie strony, jakie odwiedzasz na komputerze służbowym, są związane z wykonywaniem obowiązków? Większości z nas zdarza się marnować w pracy czas na osobiste sprawy. Co w tym czasie robimy i czy może nam to zaszkodzić?

 

Spis treści

Ile czasu marnujemy w pracy?

 

Nawet osobom, które lubią swoją pracę, zdarza się marnować trochę czasu na niezwiązane z nią czynności. Inni obijają się w firmie przez długie godziny, umiejętnie ukrywając to przed przełożonym. Już w 2016 r. amerykańskie badanie „Wasting Time at Work” pokazało, że 57% pracowników przyznaje się do marnowania co najmniej jednej godziny w ciągu dnia pracy.

 

Można się spodziewać, że te statystyki będą rosnąć, co wiąże się przede wszystkim z postępem technologicznym. Coraz łatwiejszy dostęp do internetu, przeniesienie wielu elementów życia społecznego sieci i w związku z tym przyzwyczajanie się do zaglądania do mediów społecznościowych czy na ulubione witryny w ciągu dnia sprawiają, że wiele osób ma problem ze skupieniem się na pracy przez 8 godzin dziennie. Nie bez znaczenia jest też syndrom FOMO, lęk przed tym, że kiedy skupiamy się na obowiązkach i jesteśmy offlinie, ominie nas coś ważnego.

 

Na co marnujemy czas w pracy?

 

Liczne polskie i zagraniczne badania pokazują, że największym wrogiem efektywnego zarządzania czasem jest internet.

 

Co zatem sprzyja prokrastynacji w pracy? Są to przede wszystkim:


• przeglądanie stron internetowych, czyli tzw. cyberslacking – zakupy, newsy, plotki dotyczące gwiazd, a nawet horoskopy – czyli wszystko, co umożliwia odwlekanie rzeczy na później i oderwanie się na chwilę myślami od obowiązków;
• aktywność na portalach społecznościowych. Social media stanowią ogromną pokusę, gdyż dają poczucie kontaktu ze światem i bycia na bieżąco, rozmawiania z bliskimi itd.;
• prywatne rozmowy telefoniczne – bo w końcu w ciągu dnia jest mnóstwo rzeczy do załatwienia (kurier, remont w domu, reklamacja, fryzjer) i przedyskutowania (z mamą, siostrą, nauczycielką dziecka, koleżanką wychodzącą za mąż, przyjacielem z problemami, doradcą z firmy telekomunikacyjnej…);
• spotkania ze współpracownikami – na kawie, herbacie, na papierosie lub po prostu po to, by pożartować czy wymienić się plotkami.

 

 

Jak nie marnować czasu?

 

Czas w internecie lub spędzany na innych aktywnościach niezwiązanych z wypełnianiem obowiązków to dla pracodawcy ogromny problem. W efekcie obijania się w pracy podwładni potrzebują więcej czasu na wykonanie jakiegoś zadania. Realizowana jest mniejsza liczba projektów w danym czasie, a w wyniku dekoncentracji mogą one być gorszej jakości – a więc również zyski dla przedsiębiorstwa są mniejsze.

 

Ponadto nieskuteczne gospodarowanie czasem zatrudnionych to sygnał, że firma jest zarządzana niewłaściwie, gdyż menadżerowie nie potrafią wyegzekwować od podwładnych wypełniania obowiązków czy skutecznie ich mobilizować.

 

Jednak dobre zarządzanie czasem pracy jest istotne również dla samych pracowników. Marnowanie godzin przeznaczonych na obowiązki służbowe może:


• pogłębiać problemy z koncentracją,
• demotywować,
• odsuwać w czasie awans,
• pogłębiać konflikty ze współpracownikami (na których np. spada więcej zadań),
• doprowadzić do upomnienia, nagany, a nawet zwolnienia dyscyplinarnego.

 

Co zatem zrobić, by ograniczyć bezproduktywny czas? Warto na początek poszukać źródła problemu. Czy uciekamy od obowiązków dlatego, że nie lubimy swojej pracy, brak nam motywacji, a może jest to oznaka uzależnienia od telefonu/ internetu? Przyczyn może być wiele, trudno zatem wskazać jedno remedium.

 

Z pewnością pomóc może:


• odkładanie telefonu poza zasięg wzroku,
• nagradzanie się na powstrzymanie się od złych nawyków w ciągu dnia,
• ograniczenie liczby przerw na kawę, spotkań ze współpracownikami,
• wyznaczanie sobie małych i długofalowych celów w pracy, które pozwolą lepiej zorganizować dzień, tydzień i miesiąc pracy.

 

Czytaj takżeQuiet quitting – czym jest? Jak ten trend wpływa na firmy?

 

Marnowanie czasu w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co najczęściej rozprasza pracowników w pracy?

 

Do najczęstszych „pożeraczy czasu” należą media społecznościowe, zbyt częste sprawdzanie maili, a także bezproduktywne spotkania oraz rozmowy niezwiązane z obowiązkami zawodowymi. Również brak planu dnia może sprawić, że trudniej skupić się na konkretnych zadaniach.

 

  • Jak ograniczyć marnowanie czasu w pracy?

 

Pomaga ustalenie priorytetów, korzystanie z list „to-do”, „do zrobienia" i eliminowanie zbędnych bodźców, takich jak powiadomienia z telefonu. Warto też dzielić dzień na bloki z konkretnymi zadaniami i robić przerwy w określonym czasie.

 

  • Czy marnowanie czasu oznacza, że pracownik jest leniwy?

 

Niekoniecznie. Czasem to znak, że pracownik jest przemęczony, ma zbyt dużo obowiązków lub niejasno określone cele. Warto wtedy porozmawiać z przełożonym i ustalić priorytety lub rozważyć zmianę organizacji pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoja rola: Jako Inżynier Projektu, staniesz się częścią zespołu, który odpowiada za projektowanie i techniczne przygotowanie rozwiązań wykorzystywanych w największych instalacjach przemysłowych na świecie. Na co dzień będziesz: opracowywać wymagania techniczne projektów i dobierać...
  • Inżynier Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: realizację zleceń serwisowych zgodnie z dokumentacją techniczną i jakościową, nadzór techniczny nad montażem, remontami i rozruchem urządzeń, planowanie i koordynację kontraktów serwisowych – od budżetu po harmonogram, przygotowywanie ofert...
  • Brygadzista (HVAC) z językiem niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Główne zadania: koordynowanie i nadzorowanie pracy zespołu monterów organizowanie przebiegu prac budowlanych wykonywanie pomiarów i kosztorysów na potrzeby prowadzonych prac sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy sporządzanie listy zapotrzebowania i planowanie dostaw materiałów...
  • RETS Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa / pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Bieżąca obsługa obiektu, utrzymanie w stanie gotowości eksploatacyjnej systemów i urządzeń technicznych (instalacje: elektryczne, wentylacyjne, klimatyzacyjne, sanitarne, chłodnicze, ciepłownicze, systemy ppoż., teleinformatyczne.); Rozwiązywanie problemów...
  • Agent Nieruchomości

    Liberty sp. z o.o.   Olsztyn    praca mobilna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa agencyjna / kontrakt B2B  pełny etat   5 000 - 50 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    3 godz.
    Czego oczekujemy? Motywacji i chęci rozwoju: Twoja determinacja do nauki i osiągania wysokich wyników jest dla nas kluczowa. Doświadczenie w branży nie jest wymagane, ważniejsze jest dla nas Twoje nastawienie na bycie najlepszym w branży. Komunikatywności: Umiejętność budowania relacji z...
  • Specjalista ds. Handlowych

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: nawiązywania i utrzymywanie kontaktów i prowadzenia rozmów handlowych; prowadzenia działalności marketingowej zgodnie z polityką firmy; sporządzania ofert, umów i aneksów; udziału w przetargach; monitorowania rynku i analizy konkurencji;...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.