Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Motywacja a motywowanie pracowników

Motywacja a motywowanie pracowników

 
Motywacja a motywowanie pracowników

Podczas spotkania szef przez ponad dwie godziny opowiada podwładnym o zaletach pracy w jego firmie. Używa takich słów jak rozwój, przyszłość i sukces. Kończy spotkanie w poczuciu dobrze przeprowadzonej rozmowy motywacyjnej, ale czy rzeczywiście osiągnął swój cel? Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy z różnicy między motywacją a motywowaniem pracowników. Tymczasem jest ona kluczowa w skutecznym zarządzaniu zespołem.

 

By tak się stało, należy zdać sobie sprawę, że motywacja i motywowanie to nie jest to samo. Psychologia podaje definicję motywacji – jest to proces psychiczny, cechujący się stanem gotowości do podjęcia określonego działania. U jej podstaw leżą niezaspokojone potrzeby, które z kolei wywołują pewne napięcie wewnętrzne. Kiedy, wskutek podjętej czynności, dana potrzeba zostanie zaspokojona, motywacja automatycznie słabnie.


Motywacja jest procesem wewnętrznym, a na jej powstanie wpływ mają zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Do tych ostatnich należą przede wszystkim indywidualne predyspozycje osoby, zależne od jej osobowości, oczekiwań, charakteru i warunków życia. By ten wewnętrzny proces został zainicjowany, menadżerowie wykorzystują różne techniki motywacyjne.


Motywacja a motywowanie – różnice


Pojęć motywacji i motywowania nie należy mylić. Przełożeni mają wpływ przede wszystkim na proces motywowania, a więc dobierania takich bodźców, by wytworzyć w pracowniku chęć do pracy. Stosując na przykład system premii, mogą liczyć na to, że podwładny wytworzy sobie wewnętrzną potrzebę podjęcia działania. Jednak to wyłącznie od niego zależy, czy faktycznie tak się stanie.

Znaczny wpływ na to, czy pracownik poczuje się zmotywowany do wytężonej pracy, ma rodzaj i wysokość oczekiwanej nagrody bądź kary. Nie znaczy to jednak, że hojna premia lub wysoki poziom stresu zawsze popchną podwładnego do działania – menadżerowie muszą brać pod uwagę indywidualne predyspozycje i preferencje pracownika, na którego określone bodźce mogą nie mieć wpływu. Przykładowo, motywowanie przez oferowanie karty upoważniającej do zniżek na siłownię  osobie, której uprawianie sportu nie interesuje, nie będzie miało większego wpływu na jej zaangażowanie. Z kolei długotrwała ekspozycja na stres może zniechęcać i doprowadzić nawet do rezygnacji z pracy. Menadżerowie muszą zrozumieć, że to, co jest atrakcyjne dla kadry zarządzającej, niekoniecznie będzie przemawiać do pracownika.

Teoria motywacji w zarządzaniu wyróżnia trzy podstawowe modele motywacji:


    • Model tradycyjny – opracowany na przełomie XIX i XX w. przez Federica Taylora, zakładał, że pracownicy są z natury leniwi i nie interesuje ich wykonywana w pracy czynność, a jedynie otrzymywane za nie wynagrodzenie. Ten model zakłada, że wszystkie decyzje i sposób organizacji pracy należą do menadżerów. Jest nastawiony na cele i wyniki, za główną zachętę do pracy uważa się pieniądz.
      
    • Model stosunków międzyludzkich (Human Relations) – stworzony przez szkołę Eltona Mayo, zakłada, że dla pracowników, prócz wynagrodzenia i materialnych warunków pracy, bardzo istotne są również relacje i atmosfera w pracy, a także zespołowość i lojalność. Innymi słowy, pracownik będzie bardziej zmotywowany, jeśli zacznie utożsamiać się z zespołem, w którym pracuje. Okazało się, że tym, co motywuje, jest nie tylko wynagrodzenie, ale również poczucie przynależności i pragnienie bycia przydatnym w realizacji wspólnego projektu. Zarówno model stosunków międzyludzkich, jak i model tradycyjny były krytykowane za upraszczanie roli pracownika w firmie i jego motywacji (do pragnienia otrzymania wynagrodzenia bądź potrzeby przynależności).
      
    • Model zasobów ludzkich – współcześnie rozpowszechniona teoria motywowania, zwraca uwagę na korzyści płynące z rzeczywistego zaangażowania pracowników w proces organizacji pracy. Wychodzi z założenia, że człowiek jest świadomym podmiotem swoich działań, a bodźce, które motywują go do pracy, są bardzo złożone. Zgodnie z tym modelem, skuteczni menadżerowie potrafią skłonić pracowników do brania odpowiedzialności za pracę zespołu, zachęcają do podejmowania inicjatywy, ułatwiają wszechstronny rozwój i kładą nacisk na współdziałanie.

 

Proces motywowania pracownika


Motywowanie i ocenianie pracowników należą do najważniejszych zadań w zarządzaniu firmą.
Nie jest to łatwe, okazuje się bowiem, że początkowe dobre warunki zatrudnienia nie zawsze wystarczają, by utrzymać motywację podwładnych na wysokim poziomie. Po początkowym zapale podwładny przyzwyczaja się do pracy i jest w stanie ocenić, czy rzeczywiście daje mu satysfakcję, poczucie spełnienia i czy odpowiada jego potrzebom. Wówczas jego motywacja może ulec zmianie.

By utrzymać ją na wysokim poziomie, menadżerowie stosują różne techniki motywacyjne. Przede wszystkim wyróżnia się motywowanie negatywne (rywalizacja, straszenie, stała kontrola działań, wstrzymanie płacy, krytyka) oraz pozytywne (premie, podwyżki, awanse, dodatki, pochwały). Jak łatwo się domyślić, skuteczniejsza jest ta druga metoda.

Istotną rolę w procesie motywowania odgrywa sam stosunek przełożonego do pracownika.
Jeśli odnosi się do niego z szacunkiem, wierzy w jego umiejętności, potrafi go odpowiednio pochwalić, podwładny prawdopodobnie będzie bardziej zmotywowany, niż wówczas, gdy jego wysiłek zostanie pozostawiony bez komentarza. Co więcej, u pracowników, którzy nie otrzymują od menadżerów żadnych wskazówek, może pojawiać się frustracja i niepewność, czy wykonują swoje obowiązki właściwie. Nie chodzi oczywiście o to, by wyłącznie chwalić – równie motywująca może być konstruktywna krytyka.

Pracodawcy powinni też zastanowić się nad indywidualnymi predyspozycjami pracowników i dostosować do nich wyznaczane im cele. Pracownik, który każdego dnia będzie otrzymywać zadania ponad swoje siły, może stać się równie zdemotywowany jak ten, któremu menadżer  przydziela wyłącznie błahe projekty.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.