Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

 
Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

Open space – co to?

 

Co zawiera się pod określeniem open space? Wystarczy powołać się na dosłowne tłumaczenie – otwarta przestrzeń. Sformułowanie może być używane w kontekście planowania różnego typu budynków, jednak najczęściej ma zastosowanie w nomenklaturze dotyczącej przestrzeni biurowej.

 

Zamiast rozdzielać ścianami dużą powierzchnię na mniejsze pokoje, zostawia się (lub specjalnie projektuje) jeden otwarty lokal i w nim aranżuje stanowiska pracownicze. Z reguły biurka ułożone są rzędami – obok siebie, jedno za drugim, albo w tak zwane wyspy (w zależności od tego, jak wielka jest przestrzeń biurowa i ilu trzeba umieścić w niej pracowników). Ze względu na specyfikę pracy pokój managera zazwyczaj jest wyodrębniony jako osobne pomieszczenie – kierownik ma zapewniony komfort w omawianiu kluczowych spraw przedsiębiorstwa czy przeprowadzania indywidualnych rozmów z pracownikami.

 

Ci często, choć w małym stopniu, również mają zapewnioną prywatność poprzez boksy biurowe, które obudowane są ścianami osłaniającymi od zewnętrznego rozgardiaszu. Popularnym rozwiązaniem jest także ustawianie „pseudo ścian” z mebli i innych urządzeń biurowych, tak, by każdy zespół miał swoją przestrzeń, ale jednocześnie mógł swobodnie kontaktować się z cała kadrą.

 

W wielu ofertach, jeśli pracodawca proponuje nowoczesne biuro, zazwyczaj zaznacza, że chodzi o wygodny open space.

 

Zalety pracy w otwartej przestrzeni biurowej

 

Open space ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Przyjrzyjmy się argumentom każdej ze stron.

 

Do zalet, jakie niesie ze sobą praca biurowa w otwartej przestrzeni, zalicza się przede wszystkim łatwość i szybkość komunikacji. Mijając inne osoby każdego dnia, łatwiej jest się z nimi zintegrować. Czasem też można zauważyć, nad czym pracują inni i podsunąć komuś ciekawe rozwiązanie lub poradzić się w kwestiach dotyczących własnego projektu.

 

W przypadku takiej aranżacji przestrzeni wszyscy mają jednakowe (lub podobne) warunki pracy. Nikt nie czuje się pokrzywdzony/wyróżniony ze względu na to, że musi siedzieć w innym – mniejszym lub większym pokoju.

 

Często zwraca się też uwagę, iż taniej jest zorganizować biuro open space niż wydzielać osobne pokoje dla pracowników.

 

Wady pracy w open spasie

 

Jakie są wady organizowania w ten sposób powierzchni biurowych? Praca w korporacji, przy projektach, a także w mniejszych firmach wymaga często dłuższego skupienia, wyciszenia. Czy w miejscu, gdzie pracuje jednocześnie 20, 30 czy 60 osób, jest to możliwe do osiągnięcia? Z pewnością ciężko będzie o całkowitą ciszę, jednak jeśli pracodawcy wprowadzą odpowiednie zasady współpracy, zachowania przy stanowiskach, nie będzie to aż takie trudne.

 

Praca w biurze wymaga odpowiednich warunków. Dopuszczalne temperatury powietrza i poziom oświetlenia są określone przepisami BHP. W przypadku większych powierzchni czasem ciężko znaleźć kompromis. Jednym jest za ciepło, innym za zimno, ktoś odczuwa duchoty, a w tym samym momencie inna osoba skarży się na przeciąg.

 

Tak naprawdę jednak trzeba mieć na uwadze, że w jednostkach zatrudniających dużą liczbę pracowników ciężko będzie zawsze się we wszystkim zgadzać. Stąd ważna jest rola managerów, którzy określają zasady i pilnują, by atmosfera pracy była przyjazna i sprzyjała wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Pracownik nawierzchni / Operator prac budowlanych

    PORR S.A.   Świdwin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Opis stanowiska układanie nawierzchni betonowych oraz zacieranie betonu; regulacja i obsadzanie kotew i dybli; ustawianie szalunków oraz wykonywanie prac zleconych przez przełożonego; dbanie o prawidłowy przebieg prac zgodnie z dokumentacją;

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.