Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zalety i wady pracy w korporacji

Zalety i wady pracy w korporacji

 
Zalety i wady pracy w korporacji

Wady i zalety pracy w korporacji – fakty i mity

 

Pracownik korporacji to postać wręcz legendarna. Mężczyzna w dobrze skrojonym garniturze, wyposażony w aktówkę, z telefonem w jednej ręce i kubkiem kawy na wynos w drugiej. Biegnie ze spotkania na spotkanie. I kobieta – elegancka, na nogach szpilki, biznesowy outfit. Co dzień jako ostatnia opuszcza biurowiec, by następnego dnia o świcie  zjawić się w pracy. Ponownie z nienaganną fryzurą, estetycznym, lekkim makijażem i uśmiechem na ustach.

 

Pozornie szczęśliwi, goniąc za karierą, poświęcają się bez reszty pracy, a przecież są jedynie maleńkimi, anonimowymi trybikami w wielkiej, korporacyjnej machinie. Czy jednak rzeczywistość maluje się w tak ponurych barwach? Praca w dużych, zhierarchizowanych przedsiębiorstwach ma swoje blaski i cienie. Mówiąc, jakie są zalety i wady pracy w korporacji, zacznijmy od pozytywnych aspektów.

 

Zalety pracy w korporacji

 

Jako plus korporacji można wymienić warunki pracy. Duże przedsiębiorstwa zazwyczaj są wypłacalne, a stabilizacja finansowa i poczucie bezpieczeństwa, jakie daje umowa o pracę dla wielu osób stanowią ważny argument przy szukaniu zatrudnienia. Poza tym bardzo często korporacje zapewniają pracownikom systemy motywacyjne, których próżno szukać w małych firmach. Oferują pokoje relaksu, możliwość pracy zdalnej w wybrane dni, a nawet żłobki dla dzieci pracowników. Darmowe kursy językowe i specjalistyczne, karnety na basen czy siłownię, wyjazdy integracyjne, pakiet opieki medycznej, masaże, joga w godzinach pracy… lista benefitów, które mają zachęcić utalentowanych specjalistów do pracy jest naprawdę długa. O wiele dłuższa niż w przypadku małych firm.

Kolejnym plusem pracy w korporacji jest jasno określona ścieżka kariery. Pracownicy dokładnie wiedzą, w jaki sposób mogą awansować i jakie umiejętności muszą rozwijać, by piąć się po szczeblach kariery. To jednak może być uznawane także za minus. Mówi się bowiem, że w korporacji każdy ma bardzo wąski zakres obowiązków i trudno wykazać się jakkolwiek na innym polu. Faktem jest jednak, że takie firmy bardzo często zanim opublikują ogłoszenia o pracę i rozpoczną poszukiwanie kandydatów, ogłaszają rekrutację wewnętrzną. Tym samym dają najlepszym pracownikom możliwość zmiany stanowiska na bardziej atrakcyjne. Zakończenie charakterystyki pracy w korporacji na jej pozytywach byłoby jednak dużym niedopatrzeniem. Jakie są wady budowania kariery w takiej firmie?

Wady pracy w korporacji

 

Hierarchiczna struktura i ścisłe reguły obowiązujące pracowników mogą być i wadą, i zaletą. Konieczność obijania kart przy wejściu i wyjściu z biura, często bardzo silna kontrola przełożonych, a także brak realnego wpływu na ważne decyzje i losy firmy to zdecydowanie minusy dużych firm.

Podobnie anonimowość pracowników – jakiekolwiek relacje mają szansę nawiązać jedynie z osobami, z którymi dzielą open space. W małym przedsiębiorstwie raczej nie dojdzie do sytuacji, że prezes po kilku miesiącach od zatrudnienia nowej osoby przedstawi się z imienia i nazwiska, myląc własnego pracownika np. z klientem.
Na liście wad nie sposób też pominąć stresu, związanego z wyśrubowanymi wymaganiami wobec pracowników i z ciągłą, często niezdrową konkurencją. Bez wątpienia nie każdy wytrzyma szybkie tempo i odnajdzie się w korporacyjnej rzeczywistości.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?