Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Piramida Maslowa w Twojej firmie – jak ją wykorzystać?

Piramida Maslowa w Twojej firmie – jak ją wykorzystać?

 
Piramida Maslowa w Twojej firmie – jak ją wykorzystać?

Zapewnienie odpowiednich warunków pracy to jeden z obowiązków każdego pracodawcy. Dzięki nim pracownicy są w stanie realizować powierzone im zadania, a tym samym odnoszą wyniki, które wpływają na rozwój biznesu. Aby było to możliwe, należy wiedzieć, czego potrzebują osoby zatrudnione w firmie. To z kolei pomaga ustalić piramida Maslowa, czyli koncepcja dotycząca hierarchii potrzeb człowieka. Sprawdź, jak ta znana teoria psychologiczna może pomóc Twojej firmie.

 

Spis treści

Piramida Maslowa – co to? Historia

 

Piramida Maslowa, określana także jako hierarchia potrzeb człowieka lub piramida potrzeb, to popularna teoria dotycząca potrzeb i motywacji człowieka. Jej autorem jest amerykański psycholog Abraham Maslow, który najpierw opublikował na ten temat artykuł (rok 1943), a następnie wydał książkę pt. „Motywacja i osobowość” (rok 1954).

 

Teoria psychologiczna Maslowa ma potwierdzać tezę, że człowiek nie będzie w stanie osiągnąć wyższego poziomu rozwoju i zapotrzebowania, jeśli nie zostaną zaspokojone jego podstawowe potrzeby. Tym samym wyróżnia pięć rodzajów potrzeb człowieka (potrzeby niższego rzędu i potrzeby najwyższego rzędu) – właściwie sformułowany schemat potrzeb zapewnia motywację do działania i prawidłowe funkcjonowanie człowieka.

 

Piramida Maslowa – potrzeby

 

Piramida potrzeb Abrahama Maslowa podzielona jest na pięć kategorii. Są to kolejno:

 

  • potrzeby fizjologiczne – umożliwiające funkcjonowanie człowieka, np. sen, głód, prokreacja;

  • potrzeba bezpieczeństwa – ekonomiczne, fizyczne, zdrowotne;

  • przynależność – relacje rodzinne, miłosne, przyjacielskie;

  • potrzeba uznania – poczucie własnej wartości, prestiż, awans;

  • potrzeba samorealizacji – rozwój duchowy i osobisty, zdobywanie wiedzy itp.

 

Model przygotowany przez Maslowa wskazuje, że zaspokajanie kolejnych potrzeb jest możliwe, gdy zaspokojone zostaną potrzeby niższego rzędu (od dołu do góry). W praktyce oznacza to, że ludzkie potrzeby odczuwane są hierarchicznie – dopóki nie zaspokoimy potrzeby bezpieczeństwa, uznania czy przynależności, nie będziemy tak silnie potrzebować doznań niematerialnych związanych z samorealizacją.

 

Piramida Maslowa w firmie – jak ją wdrożyć?

 

Piramida potrzeb Maslowa może zostać przełożona na działanie firmy. Dzięki temu pracownicy staną się bardziej zmotywowani, a więc będą dążyć do sukcesu poprzez realizowanie biznesowych celów. Jak na funkcjonowanie przedsiębiorstwa wpływają potrzeby człowieka? Piramida Maslowa pomaga określić kolejność, w jakiej należy zaspokajać potrzeby pracowników. Zachowanie tej kolejności wpływa na ich produktywność, daje motywację do działania i umożliwia sprawne realizowanie wyznaczonych celów. 

 

Piramida Maslowa potrzeby pracowników to:

 

  • potrzeby fizjologiczne – np. terminowo wypłacane wynagrodzenie, warunki pracy spełniające bhp i zasady ergonomii;

  • potrzeba bezpieczeństwa – stabilne zatrudnienie (umowa o pracę), odzież ochronna itp.;

  • potrzeba przynależności – dobra atmosfera w zespole, jasny podział zadań między pracownikami itd.;

  • potrzeba uznania – pochwały, premia;

  • potrzeba samorealizacji – rozwój zawodowy, awans.

 

Jak w praktyce wygląda firmowa piramida Maslowa? Przykłady podstawowych potrzeb to między innymi wynagrodzenie wypłacane na czas czy stabilność zatrudnienia. Jeśli pracownik nie zaspokoi potrzeb związanych z bezpiecznym środowiskiem pracy, nie będzie myślał o dążeniu do zaspokojenia mniej podstawowych potrzeb, takich jak wzmożony wysiłek, by osiągnąć dalekosiężny cel, zdobyć uznanie w branży itp.

 

Piramida Maslowa w przedsiębiorstwie: zalety i wady

 

Piramida potrzeb to ciekawa i znana teoria, która jednak nie jest wolna od wad. Zalety wykorzystania hierarchii są raczej jasne – według Maslowa ludzkie potrzeby stanowią czynnik, który motywuje do działania, a ich zaspokajanie umożliwia sięganie po ambitniejsze cele. Piramida sprawdza się zarówno w życiu osobistym, jak i w biznesie.

 

Jakie wady ma piramida Maslowa? Przede wszystkim nie jest to model uniwersalny – odnosi się do konkretnej grupy osób. Była sporządzona w oparciu o potrzeby dobrze wykształconych, białych mężczyzn wychowanych kulturze amerykańskiej. Oczywiście ludzkie potrzeby mogą różnić się w zależności od kultury i wielu innych czynników społecznych oraz indywidualnych. Co więcej, znane są wyjątki od przyjętej przez Maslowa reguły – nie zawsze niezaspokojone potrzeby fizjologiczne skutkują brakiem samorealizacji czy dążenia do uznania.

 

Teoria Maslowa to nie jedyna piramida znana w biznesie – sprawdź, czym jest odwrócona piramida w copywritingu.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?