Odwrócona piramida w copywritingu – czym jest?

 
Odwrócona piramida w copywritingu – czym jest?

Jeśli jesteś początkującym SEO copywriterem, prawdopodobnie natknąłeś się już na pojęcie odwróconej piramidy w tekście. Wyjaśniamy, co to dokładnie oznacza i czy ciekawy artykuł powinien być stworzony zgodnie z zasadą odwróconej piramidy.

 

Zasada odwróconej piramidy – co to jest?

 

W szkole uczono nas, że poprawnie napisany tekst, np. esej, ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zgodnie z tym klasycznym schematem, wstęp jest najkrótszy i najmniej ważny z punktu widzenia całego tekstu. Rozwinięcie zawiera z kolei najwięcej szczegółowych informacji, z kolei w zakończeniu umieszcza się często te kluczowe, istotne wnioski, podsumowanie.

 

Taka klasyczna struktura zwykle nie sprawdza się w copywritingu. Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń i potrzeb użytkownika sieci. Typowy internauta zwraca największą uwagę na nagłówki, a po przejściu do artykułu, szybko przesuwa wzrokiem po maksymalnie kilku pierwszych akapitach. Jeśli w ciągu kilku sekund nie odnajdzie kluczowych dla niego informacji, opuszcza witrynę.

 

Dlatego w czasie tworzenia tekstów copywriterzy stosują najczęściej zasadę odwróconej piramidy. Zgodnie z nią:

 

  • najważniejsze informacje, słowa kluczowe znajdują się na początku tekstu,
  • w rozwinięciu szczegółowo poruszane są kwestie zasygnalizowane już na początku artykułu,
  • zakończenie służy do przedstawienia mniej ważnych detali, przywołanie jakichś odleglejszych kwestii, nakreślenie szerszego kontekstu, przypomnienie o czymś itp.

 

Odwrócona piramida – jak może pomóc tekstom na naszej stronie?

 

A zatem jak przystąpić do pisania tekstów zgodnie ze schematem odwróconej piramidy? Na początku pracy z jakimś tematem warto zadać podstawowe pytania: co?, kto?, gdzie?, kiedy?, jak?, dlaczego? Odpowiedzi na nie, czyli po prostu kluczowe fakty, powinny znaleć się na początku artykułu (najlepiej już w leadzie, ewentualnie w pierwszym akapicie poniżej).

 

Rozwinięcie tekstu musi być nasycone konkretami. Warto stosować cytaty, podawać przykłady. Żaden internauta nie lubi tzw. lania wody. Jeśli w tekście zabraknie istotnych kwestii, opuści stronę z poczuciem straconego czasu – i prawdopodobnie już na nią nie wróci.

 

Mniej istotne detale, komentarze, skojarzenia, przywołania innych, podobnych okoliczności – lepiej zostawić na koniec. Dzięki temu tekst będzie uporządkowany i przejrzysty. W tym miejscu podajemy też źródła, bibliografię itp.

 

Teksty sporządzone zgodnie z zasadą odwróconej piramidy są łatwiejsze w odbiorze, a więc po prostu bardziej atrakcyjne dla internauty. Poprawiają doświadczenie użytkownika na stronie internetowym, co przekłada się na niższy współczynnik odrzuceń (bounce rate), zachęcają do pozostania w witrynie i wchodzenie z nią w interakcję (większa konwersja).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty