Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Odwrócona piramida w copywritingu – czym jest?

Odwrócona piramida w copywritingu – czym jest?

 
Odwrócona piramida w copywritingu – czym jest?

Jeśli jesteś początkującym SEO copywriterem, stawiasz pierwsze kroki w świecie UX, prawdopodobnie natknąłeś się już na pojęcie odwróconej piramidy w tekście. Wyjaśniamy, co to dokładnie oznacza i czy ciekawy artykuł powinien być stworzony zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Czytaj dalej i poznaj tajniki dziennikarstwa internetowwego oraz copywritingu. 

 

Spis treści

ZASADA ODWRÓCONEJ PIRAMIDY – CO TO JEST?

 

Prawdopodobnie w szkole uczono Cię, że poprawnie napisany tekst, np. esej, rozprawka, ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zgodnie z tym klasycznym schematem, wstęp jest najkrótszy i najmniej ważny z punktu widzenia całego tekstu. Rozwinięcie zawiera z kolei najwięcej szczegółowych informacji, z kolei w zakończeniu umieszcza się często te kluczowe, istotne wnioski, podsumowanie.

 

Taka klasyczna struktura zwykle nie sprawdza się w copywritingu. Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń i potrzeb użytkowników sieci. Typowy odbiorca treści w internecie (tzw. contentu) najpierw czyta tytuł artykuły i zwraca największą uwagę na nagłówki, a po przejściu do samego artykułu, szybko przesuwa wzrokiem po maksymalnie kilku pierwszych akapitach. Jeśli w ciągu kilku sekund nie odnajdzie kluczowych dla niego informacji, opuszcza witrynę. Nie przechodzi do dalszej części artykułu, bo nie wierzy, że znajdzie w niej odpowiedzi. Naprawdę niewielu czytelników ma dość cierpliwości, by spokojnie przeczytać cały tekst, jeśli szybko nie dotrą do sedna sprawy.

 

A zatem czytelnicy doceniają krótkie, możliwie jak najbardziej merytoryczne treści. Chcą mieć poukładane informacje od najważniejszych i najbardziej wartościowych na początku aż do najmniej istotnych i pobocznych w ostatnich akapitach. Takie preferencje odbiorców mediów internetowych znajdują odzwierciedlenie w content marketingu i optymalizacji tekstów. 

 

Czym jest zasada odwróconej piramidy w praktyce? Musisz zapamiętać, że najistotniejsze wiadomości na dany temat, podsumowanie, umieszczane są na początku, z kolei mniej istotne informacje należy zepchnąć na koniec. Dzięki temu użytkownik szybko dociera do części artykułu, która zawiera sedno omawianego tematu. Może w kilka chwil sprawdzić to, na czym mu zależy, dowiedzieć się tego, czego szukał w sieci, bez przekopywania się przez wątki poboczne twojego tekstu.

 

ODWRÓCONA PIRAMIDA – GŁÓWNE ZASADY

 

W tekście zgodnym ze schematem odwróconej piramidy zastosowane są trzy podstawowe zasady:

 

  • najważniejsze informacje, frazy kluczowe znajdują się na początku tekstu,

  • w rozwinięciu szczegółowo poruszane są kwestie zasygnalizowane już na początku artykułu,

  • zakończenie służy do przedstawienia mniej ważnych detali, przywołanie jakichś odleglejszych kwestii, nakreślenie szerszego kontekstu, przypomnienie o czymś itp.

 

A zatem jak przystąpić do pisania tekstów zgodnie z metodą odwróconej piramidy? Na początku pracy z jakimś tematem warto zadać podstawowe pytania: co?, kto?, gdzie?, kiedy?, jak?, dlaczego? Odpowiedzi na nie, czyli po prostu kluczowe fakty, powinny znaleźć się na początku artykułu (najlepiej już w leadzie, ewentualnie w pierwszym akapicie poniżej).

 

Rozwinięcie tekstu musi być nasycone konkretami. Warto stosować cytaty, podawać przykłady. Żaden internauta nie lubi tzw. lania wody. Jeśli w tekście zabraknie istotnych kwestii, opuści stronę z poczuciem straconego czasu – i prawdopodobnie już na nią nie wróci.

 

Mniej ważne detale, komentarze, skojarzenia, przywołania innych, podobnych okoliczności – lepiej zostawić na koniec. Dzięki temu tekst będzie uporządkowany i przejrzysty. W tym miejscu podajemy też źródła, bibliografię itp.

 

Trzymaj się zasady nie tylko wtedy, gdy tworzysz teksty produktowe, artykuły promocyjne czy zwięzłe artykuły o charakterze informacyjnym, ale także treści dziennikarskie i bardziej rozbudowane artykuły premium.

 

ODWRÓCONA PIRAMIDA – CEL

 

Celem zastosowania schematu odwróconej piramidy jest zachęcenie użytkownika sieci do pozostania na dłużej na stronie internetowej. Jest to bardziej prawdopodobne, jeśli już na samym początku użytkownik nabierze przekonania, że w tekście uzyska odpowiedzi na pytanie, które skłoniło go do poszukiwania w sieci odpowiedzi. Dlatego ważne żeby zadbać o to, by już we wstępie znajdowały się istotne dla danego zagadnienia informacje.

 

Pamiętaj, że webwritingu można się nauczyć. Jako odbiorca treści zastanów się, na co sam zwracasz uwagę, czytając tekst. Co zachęca Cię do dalszej lektury, a kiedy czujesz się skutecznie zniechęcony do dalszego czytania? Czytelnicy docenią krótkie artykuły na Twojej stronie, ale to nie znaczy, że skrócona treść jest zawsze najlepsza. Są sposoby na zachęcenie ich do poświęcenia czasu na zapoznanie się z dłuższą treścią. Stosuj śródtytuły, "zarzucaj wędkę" w postaci suspensów, ciekawostek, obiecuj, że użytkownik za chwilę dowie się więcej na nurtujące go zagadnienie, stosuj wezwania do sądów i wyrażania opinii. Pamiętaj też o przerywnikach czyniących tekst bardziej atrakcyjnym: wideo, grafikach, wykresach itp. 

 

ZASADA ODWRÓCONEJ PIRAMIDY A SEO

 

W czasie przygotowywania artykułu zgodnie z zasadą odwróconej piramidy dobrą metodą jest już w pierwszych jego akapitach używanie licznych fraz kluczowych. Często wyszukiwane słowa i wyrażenia stanowią podpowiedź na temat tego, co w szczególności interesuje internautów w danym zagadnieniu. Wykorzystanie słów kluczowych z ma istotne znaczenie dla SEO – poprawia widoczność tekstu w sieci. Treści z licznymi i właściwie zbilansowanymi frazami kluczowymi mają większą szansę na wyświetlenie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. W efekcie użytkownik ma po prostu większą szansę w nie kliknąć.

 

A zatem: najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe powinny znaleźć się już na samej górze tekstu. Co więcej, jeśli rozwijasz wątki danego tematu, w tekście powinny znaleźć zastosowanie śródtytuły. Najlepiej, jeśli one również zawierają frazy kluczowe.

 

ODWRÓCONA PIRAMIDA – DLACZEGO NALEŻY ROZWAŻYĆ JEJ WDROŻENIE NA STRONIE?

 

Metoda odwróconej piramidy pomoże Ci zwrócić uwagę czytelnika, wypromować artykuł i zwiększyć jego widoczność w sieci. Teksty sporządzone zgodnie z tą zasadą są łatwiejsze w odbiorze, a więc po prostu bardziej atrakcyjne dla internauty. Poprawiają doświadczenie użytkownika na stronie internetowym, co przekłada się na niższy współczynnik odrzuceń (bounce rate), zachęcają do pozostania w witrynie i wchodzenie z nią w interakcję (większa konwersja). Jeśli zaś pamiętasz dodatkowo o frazach kluczowych, tekst będzie jeszcze lepiej pozycjonować się w wyszukiwarce.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?