Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Podanie ręki w sytuacji zawodowej – kto pierwszy powinien wyciągnąć dłoń?

Podanie ręki w sytuacji zawodowej – kto pierwszy powinien wyciągnąć dłoń?

 
Podanie ręki w sytuacji zawodowej – kto pierwszy powinien wyciągnąć dłoń?

Spis treści

Kolega wchodzi do pokoju i podaje rękę wyłącznie mężczyznom, paniom mówi „cześć” bądź „dzień dobry”. Taki właśnie zwyczaj panuje w wielu polskich filmach. Czy jest zgodny z zasadami dobrego wychowania? A może to jedno z denerwujących zachowań w pracy, które warto zmienić? Oto kilka prostych zasad savoir vivre'u w kwestii uścisku dłoni w pracy.  

 

Kto pierwszy wyciąga rękę na powitanie w pracy?

 

Wchodząc do pokoju, nie zawsze wyciągamy dłoń do obecnych w nim osób. Często wystarczy werbalne powitanie czy skinienie głową. Z gestem podania ręki wiążą się jednak pozytywne emocje, których nie należy lekceważyć. Mamy tendencję do większego ufania osobom, które wykonują w naszym kierunku ten gest. Co więcej, naukowcy z Uniwersytetu Harvarda w badaniu z 2019 r. pokazali, że ludzie decydujący się na uścisk dłoni rzadziej kłamią w czasie rozmowy (Handshaking Promotes Deal-Making by Signaling Cooperative Intent, opublikowane w Journal of Personality and Social Psychology 116, no. 5, maj 2019, 743–768). 

 

Sposób podawania dłoni jest nieco inny w poszczególnych kulturach. W Polsce trwa zwykle maksymalnie kilka sekund, w tym czasie dopuszczalne jest lekkie potrząśnięcie rękoma. Specjaliści ds. wizerunku zalecają uścisk zdecydowany, ale niezbyt mocny (który może zostać odebrany jako groźba).

 

A zatem, kto pierwszy podaje dłoń podczas powitania w miejscu pracy? Zamieszanie w tej kwestii wynika z faktu stojących w sprzeczności zasad obowiązujących w różnych sytuacjach. Przykładowo, zgodnie z savoir vivre'em co do zasady rękę wyciąga:

 

  • kobiety do mężczyzn,

  • osoba starsza do osoby młodszej.

 

Przykładowo, w mieszanym towarzystwie rękę podaje najpierw najstarsza kobieta, potem pozostałe panie, a na końcu panowie, wg kryterium wieku. 

 

Co więcej, jeśli udajemy się do czyjegoś domu, wówczas dłoń zawsze pierwszy wyciąga gospodarz.

 

Niemniej w sytuacji zawodowej wszystkie powyższe unieważnia zasada hierarchiczności: rękę wyciąga osoba starsza stopniem – niezależnie od miejsca spotkania. A co wówczas, gdy witają się dwie osoby zajmujące równorzędne stanowisko? Wtedy jako pierwsza wykonuje gest kobieta / osoba najstarsza (tak jak w powyższym przykładzie). 

 

Kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej?

 

W czasie rozmowy kwalifikacyjnej obowiązuje zasada hierarchiczności. W tym wypadku “wyższy stopniem” jest rekruter, więc to on wyciąga dłoń do kandydata lub kandydatki. 

 

Kto pierwszy podaje rękę na pożegnanie w pracy?

 

Przy pożegnaniu obowiązuje taka sama kolejność uścisków dłoni jak w czasie powitania. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze gest ten jest mile widziany. Pomija się go na przykład wówczas, gdy rozmówcy mają zajęte dłonie (szczególnie prawą). W żadnym razie nie powinno się też podawać ręki ponad biurkiem czy stołem konferencyjnym – należy obejść mebel. Co do zasady, mężczyźni podają rękę na stojąco, żegnające się kobiety mają w tej kwestii dowolność. 

 

Oczywiście powyższe zasady nie zawsze znajdują zastosowanie. W wielu organizacjach obowiązują inne, mniej formalne zwyczaje. Ponadto nie wszystkie kobiety preferują wyciąganie dłoni i wybierają inne gesty, np. skinienie głową. Mężczyźni jednak nie powinni, zgodnie z zasadami dobrego wychowania, z góry je pomijać.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?