Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

 
Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

Szef zlecił Ci przygotowanie dobrej prezentacji multimedialnej na spotkanie z kontrahentami bądź współpracownikami z innych działów – i nie wiesz, jak się do tego zabrać? Pamiętaj o kilku zasadach, dzięki którym zdobędziesz uwagę słuchaczy i utrzymasz ją do samego końca wypowiedzi. Liczy się nie tylko treść, ale i wygląd prezentacji!

 

Spis treści

Prezentacja multimedialna – co to?

 

Zacznijmy od podstaw – co to jest prezentacja multimedialna? Technicznie rzecz ujmując, są to ilustracje, filmy, animacje, ścieżki dźwiękowe, które tworzą wspólną całość i prezentują jakąś treść. Ważne, by dobrze rozumieć, po co tworzy się takie prezentacje – mają one być dopełnieniem i ilustracją słów osoby przedstawiającej jakieś zagadnienie. Uzupełnieniem – a nie konkurencją dla mówcy!

 

Prezentacja multimedialna – kiedy warto ją przygotować?

 

Prezentację multimedialną zwykle przygotowuje się, kiedy:

 

  • zagadnienie jest złożone i wymaga ułatwiających zrozumienie ilustracji, przykładów, definicji,

  • chcemy pokazać wykresy, tabele, rysunki, grafiki, wideo, 

  • wypowiedź będzie dość długa i chcemy ją uatrakcyjnić, urozmaicić, 

  • prezentacja będzie pełnić formę skrótu z wystąpienia, dokumentu pomocniczego dla słuchaczy.

 

Uwzględnienie prezentacji multimedialnej w wystąpieniu pełni także ważną funkcję wizerunkową. Jeśli jest dobrze przygotowana, przemyślana, świadczy o profesjonalizmie i zaangażowaniu mówcy. Dlatego warto przygotowywać prezentacje szczególnie na spotkania z klientami, a także np. wówczas, gdy staramy się o awans, zależy nam na zrobieniu dobrego wrażenia na przełożonym, budowaniu mocnej pozycji w firmie. 

 

Prezentacja multimedialna – gdzie ją przechowywać?

 

Powszechnie używanym programem do tworzenia prezentacji jest Power Point należący do Pakietu Microsoft Office. Jest to jednak program płatny. Jeśli chcemy zdecydować się na darmowe oprogramowanie, mamy szeroki wachlarz możliwości. Do popularnych programów należą np. Prezentacje Google, umożliwiające przygotowywanie prezentacji multimedialnych online, LibreOffice Impress (z pakietu LibreOffice / The Document Foundation), OpenOffice Impress (z pakietu OpenOffice / Apache), Canva i wiele więcej.

 

Niezależnie od tego, na jaki program się zdecydujemy, nie zapomnijmy o backupie. Prezentację multimedialną warto przechowywać nie tylko na własnym komputerze, ale też w przestrzeni chmurowej czy na zewnętrznym urządzeniu. 

 

Cechy dobrej prezentacji multimedialnej

 

Zabierasz się właśnie do stworzenia prezentacji? Pamiętaj, że dobra prezentacja multimedialna:

 

  • nie jest przeładowana tekstem! Słuchający prezentacji z pewnością i tak nie będą go czytać,

  • zawiera kluczowe hasła i pojęcia, wyjaśnienia mają w niej charakter skrótowy,

  • może zawierać to, co z oczywistych względów nie znalazło się w przemowie pracownika, np. odnośniki do tekstów, linki, pod którymi znajdziemy więcej informacji,

  • jest spójna, a kolejne slajdy czy fragmenty wynikają z poprzednich, widać wyraźną strukturę. Logiczny układ prezentacji multimedialnej znacząco ułatwia jej odbiór, słuchacze gubią się w gąszczu losowych informacji, a więc nie zniechęcają się i nie tracą zainteresowania,

  • ma spis treści, czy agendę, dzięki której słuchacze będą wiedzieć, ile trwa całość i czego mogą się spodziewać. Spis treści to także ułatwienie dla osób, które potem będą korzystać z prezentacji (częstą praktyką jest rozsyłanie materiałów po spotkaniach biznesowych, naukowych itp.),

  • posiada ilustracje, schematy, grafiki, mapy, wykresy – wszystko to, co jest odpowiednie dla danego zagadnienia. Ilustracje mają dwojaką funkcję. Przekazują informacje, które trudno opisać słowami, ale też stanowią przynętę dla koncentracji. Ładne zdjęcia, ciekawie wykonane wykresy przykuwają wzrok.

 

Prezentacja multimedialna – jak nie zanudzić słuchaczy?

 

Prezentacja pomaga w uzyskaniu i utrzymaniu uwagi słuchaczy. Pamiętajmy, że ludzki umysł ma to do tego, iż łatwo się dekoncentruje, szczególnie wówczas, gdy dostarczamy mu dużą ilość podobnych informacji. Dlatego tak ważne jest, by w czasie prezentacji co jakiś czas robić swego rodzaju przerywniki – pokazywać lekkie, zabawne treści albo zadawać angażujące pytania do publiczności. Warto w tym czasie odwołać się do emocji – to za nimi płynie bowiem uwaga. Owe przerwy sprawią, że słuchacze nieco wypoczną i na powrót koncentrują się na mówcy. 

 

Odpowiednia prezentacja multimedialna przykuwa wzrok i nie prowadzi do rozproszenia uwagi. By tak właśnie było, należy wystrzegać się błędów w jej przygotowaniu. Jak wyżej wspomniano, prezentacja nie może składać się wyłącznie z linijek tekstu – prawdopodobnie i tak nikt ich nie przeczyta! Słuchacze nie mogą bowiem jednocześnie czytać wyświetlanego eseju i słuchać słów osoby prezentującej. 

 

Trzeba także zwrócić uwagę na prędkość wyświetlania kolejnych slajdów. Nie może być zbyt szybka! Z drugiej strony jeśli będziemy przechodzić do kolejnego slajdu za wolno, możemy znudzić słuchaczy domagających się przecież interesujących nowości. 

 

Wiele błędów dotyczy także szaty graficznej. Unikajmy:

 

  • nadmiernej liczby animacji, które działają rozpraszająco i irytująco,

  • pstrokacizny – postawmy na spójną kolorystykę dostosowaną do okoliczności i tematu. Tło każdego slajdu powinno być białe lub inne, ale bardzo jasne,

  • czcionki kaligraficznej, gotyckiej bądź innej czcionki trudnej w odczytaniu.

 

Oczywiście niedopuszczalne są błędy ortograficzne, gramatyczne, które sprawią, że nawet najlepiej wyglądająca prezentacja wyda się nieprofesjonalna.

 

Prezentacja multimedialna – ile powinna trwać?

 

Błędem jest także zbyt długa prezentacja firmy czy zagadnienia. 30 slajdów na spotkaniu z klientami to naprawdę może być zbyt wiele, jeśli pamiętamy, że za każdym z nich stoi przynajmniej kilka zdań ustnego wyjaśnienia.

 

Najlepiej, jeśli na początek przygotowujemy sobie plan prezentacji ustnej. Ustalmy, na jaki temat chcemy mówić jak długo, a do każdej kilkuminutowej wypowiedzi zaplanujmy slajd. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Miejsce pracy: Reguły / Warszawa, budowy na terenie Polski Opis stanowiska: weryfikacja zasadności zgłaszanych usterek budowlanych oraz prowadzenie bieżącej analizy przyczyn ich powstawania; samodzielne wykonywanie napraw; współpracę ze specjalistą ds. obsługi gwarancyjnej budów w...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!