Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Produktywność pracy - definicja, jak ją poprawić, wskaźniki

Produktywność pracy - definicja, jak ją poprawić, wskaźniki

 
Produktywność pracy - definicja, jak ją poprawić, wskaźniki

Opłaca się mieć być bardziej produktywnym niż konkurencja. Co właściwie znaczy produktywność i jakie czynniki mogą ją zwiększyć, a jakie osłabić.

 

Produktywność – definicja


Produktywność jest to relacja wytworzonych dóbr do nakładów czynników wytwórczych, wykorzystanych do wyprodukowania tychże dóbr. Jest to zatem „wielkość efektu produkcyjnego uzyskanego z danych nakładów” (za: Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN). Produktywność można poprawić w różny sposób – poprzez dążenie do maksymalnej realizacji celu albo przez ograniczanie środków lub nakładu.

Można ją traktować całościowo i niejako utożsamiać z konkurencyjnością przedsiębiorstwa albo skupić się na poszczególnych elementach, takich jak produktywność aktywów, produktywność systemu produkcyjnego czy też pracowników lub pracy.

 

Produktywność pracy - jak ją poprawić?


Aby odpowiedzieć na pytanie, od czego zależy wysoka produktywność, należy zastanowić się, jakie są czynniki wpływające na produktywność. Co może pomóc w dawaniu lepszych efektów? Zasadniczo czynniki te dzielą się za zewnętrzne – związane z otoczeniem przedsiębiorstwa, postawą konkurencyjnych firm, zmianami w prawie czy preferencjach klientów – oraz wewnętrzne – takie, które firma kontroluje i ma na nie bezpośredni wpływ. Są to np. systemy motywacyjne pracowników, polityka firmy, innowacje technologiczne w produkcji, czy usprawnianie procesów.

Wspomniane wyżej czynniki przenikają się i należy je traktować całościowo. Dla przykładu, aby podnieść  produktywność pracowników nie wystarczy wzmocnienie ich motywacji. Należy się zastanowić, czy na przykład dobrych efektów nie przyniesie usprawnienie komunikacji albo poprawa skuteczności działania i uproszczenie procedur. Pracownik, który będzie wykonywał swoje zadania zgodnie z instrukcją, ale zostaną mu wyznaczone niewłaściwe cele, nie ma szansy na poprawę produktywności.

 

Wskaźniki produktywności

 

Wskaźniki produktywności pozwalają ocenić efektywność gospodarowania zasobami przedsiębiorstwa. Aby to zrobić, bada się poszczególne obszary działalności firmy. Można wyróżnić np. wskaźnik produkcyjności majątku, pracy, kosztów czy kapitału własnego. Innym wyznacznikiem efektywności w przedsiębiorstwie jest wskaźnik produktywności aktywów. Można go wyliczyć, dzieląc przychody ze sprzedaży przez ogół aktywów.

 

Produktywność a wydajność


Wydajność i produktywność często są traktowane jako synonimy. Choć po części można tak je ujmować, pojęcia te nieco się różnią, a produktywność należy traktować znacznie szerzej. Pierwsze z nich odnosi się zazwyczaj do jednego pracownika i mówi o tym, ile pracy wykonał w ciągu określonego czasu, natomiast o produktywności mówimy, kiedy dochód firmy wzrasta szybciej niż liczba przepracowanych godzin (liczba pracowników).

Jak wspomnieliśmy na wstępie, produktywność można poprawić, maksymalizując stopień realizacji celu albo przy minimalizacji środków. W praktyce firmy mają tendencję do minimalizowania środków – mniejsza liczba pracowników do wykonania określonego zadania ma sprawić, że produktywność wzrośnie. Wydajność natomiast odnosi się bardziej do skuteczności pracowników. Wydajny to „przynoszący znaczne zyski lub efekty w stosunku do włożonej pracy, poniesionych kosztów itp.; wytwarzający coś w dużej ilości” (za: Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN).

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca plandeki C+E / Kierowca wywrotki C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C lub CE + kod 95; ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań; właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego....
  • Mechanik

    TMG Spedition GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy B otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego. Jeśli nie masz dużego doświadczenia powiedz o tym otwarcie, abyśmy wiedzieli, jak Cię...
  • Kierowca C do 12 ton

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego. Jeśli nie masz...
  • Kierowca C+E - autotransporter

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C lub CE + kod 95 ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego....
  • IMPULS-LEASING Polska Sp. z o.o.
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Jeśli posiadasz wiedzę z zakresu leasingu, Twoją pasją jest sprzedaż, posiadasz świetne umiejętności komunikacyjne i chęć rozwoju w branży finansowej, to właśnie Ciebie szukamy. Twoje zadania będą obejmować: Realizację celów sprzedażowych i rozwijanie relacji z Klientami,...
  • Unum Życie TUiR S.A.
    kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B   8 000 - 12 000 zł netto (+VAT)/mies.
    6 godz.
    Co będziesz robić? budować i rozwijać swój zespół sprzedażowy – rekrutujesz, szkolisz i wspierasz, zarządzać oddziałem – planujesz i pomagasz osiągać cele, wspierać i inspirować – tworzysz relacje oparte na wspólnych wartościach, dbać o wyniki – ustalasz cele, działasz...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?