Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Proksemika – czym jest? Jaki ma wpływ na kontakty międzyludzkie w pracy?

Proksemika – czym jest? Jaki ma wpływ na kontakty międzyludzkie w pracy?

 
Proksemika – czym jest? Jaki ma wpływ na kontakty międzyludzkie w pracy?

Jak stworzyć takie warunki w biurze, w których wszyscy obecni będą czuć się komfortowo? W jakim pomieszczeniu przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne, a jaka przestrzeń ułatwi negocjacje z kontrahentem? Na te i wiele innych pytań odpowiada proksemika. Co to takiego?

 

Spis treści

Proksemika – co to?

 

Proksemika to dziedzina badań z pogranicza psychologii (w tym teorii komunikacji społecznej, psychologii biznesu, neuropsychologii społecznej), antropologii, etnologii, architektury i urbanistyki. Proksemika zajmuje się badaniem tzw. dystansów społecznych. Przez te rozumie się zarówno odległości pomiędzy osobami, jak i między indywiduum a otoczeniem fizycznym – przedmiotami, ścianami, płotami itp. Proksemika chce odpowiedzieć w szczególności na pytania, jak te różnie rozumiane odległości wpływają na psychikę danej osoby, sposoby komunikacji, zachowania społeczne, podejmowane decyzje, kształtowanie się samooceny itp.

 

Proksemika – historia pojęcia

 

Ojcem proksemiki jest amerykański naukowiec – antropolog, kulturoznawca – Edward T. Hall (1914-2009). Hall jest autorem licznych publikacji, m.in. The Fourth Dimension In Architecture: The Impact of Building on Behavior (książki napisanej wraz z M. Reed Hall), a także Handbook for Proxemic Research czy wydany po polsku Ukryty wymiar.

 

Proksemika jest rozległą dziedziną, a jej teorie znajdują zastosowanie w wielu sferach życia zawodowego i osobistego. Osoby zainteresowane tą tematyką mogą sięgnąć po książki E. Halla bądź inne, bardziej współczesne pozycje na ten temat, np. Proksemikę M. Hendrykowskiego czy Proksemikę w komunikacji społecznej A. Sztejnberga.

 

Proksemika – strefy w kontaktach z innymi ludźmi

 

W ramach rozwijanej przez Halla teorii dystansów personalnych wyróżnia się kilka typów odległości: intymną, osobistą, społeczną i publiczną. Każda z nich wpływa na zachowanie w interakcjach międzyludzkich, a także na nasz stan psychiczny, nastawienia i oczekiwania. Znajomość zachowań związanych z przekraczaniem tych odległości ma znaczenie chociażby w HR, PR i biznesie. 

 

  • strefa intymna

 

Odległość intymna obejmuje obszar do około pół metra wokół ciała. Zwykle jest to strefa zarezerwowana dla najbliższych osób, np. członków bliskiej rodziny: partnera, dzieci. Przekraczanie bariery przez obce osoby powoduje wysoki dyskomfort, sprzeciw wewnętrzny, stres, gniew, strach, agresję bądź inne negatywne reakcje.

 

  • strefa osobista

 

Dystans osobisty to odległość na wyciągnięcie ręki, czyli zajmująca obszar do mniej więcej 120 cm wokół ciała. Jest to strefa codziennych kontaktów międzyludzkich np. w środowisku pracy, w czasie rozmowy, w różnego rodzaju sytuacjach społecznych.

 

  • strefa społeczna

 

Dystans społeczny to odległość, w której możliwy jest łatwy kontakt – nie tylko wzrokowy, ale i werbalny – z drugą osobą (osobami). Przyjmuje się, że strefa społeczna obejmuje obszar mniej więcej do 360 cm wokół ciała.

 

  • strefa publiczna

 

Dystans publiczny wyznaczony jest przez łatwy kontakt wzrokowy. Mówi się na przykład o granicznej odległości 30 m, za którą osoby rzadko się ze sobą witają.

 

Proksemika – jak naruszenie dystansu może wpływać na kontakty międzyludzkie?

 

W czasie oficjalnego spotkania, konferencji, uroczystości odległość pomiędzy gośćmi nie powinna być zbyt duża – gdyż nie będą mieć wówczas poczucia wspólnoty zgromadzonej w jednym celu, z drugiej strony, jeśli w przypadku nieznających się osób dystans będzie zbyt mały, wywoła poczucie dyskomfortu i może zaburzyć dyskusję czy współpracę. Np. mówca na konferencji zajmuje dystans publiczny wobec słuchaczy, podczas spotkania biznesowego raczej obowiązuje dystans społeczny itp. 

 

Rozumienie różnych rodzajów dystansu między ludźmi i przedmiotami ma także znaczenie np. w czasie organizowania stanowisk pracy w siedzibie firmy. Łatwo zauważyć, że pracownicy siedzący w open spasie zbyt blisko siebie czują się niekomfortowo. Stanowiska muszą być zorganizowane w taki sposób, by nie naruszały osobistej strefy zatrudnionych. W czasie kontaktów interpersonalnych także zachowywana jest przestrzeń osobista. Naruszenie dystansu intymnego może zaś być odebrane wręcz jako atak, molestowanie. Oczywiście są zespoły, w których panują przyjacielskie stosunki – jednak nawet wówczas zbyt intymny kontakt, przytulanie lub inny kontakt fizyczny – nie są zwykle mile widziane w sytuacjach zawodowych (pomijając akceptowany kulturowo uścisk dłoni). 

 

Proksemika przydatna jest także w czasie aranżacji wnętrz, np. doboru i ustawienia mebli w biurze. Przykładowo, jeśli w gabinecie panuje duże zagęszczenie mebli, przestrzeń między siedzeniem a stołem jest mała, sprzęty ograniczają swobodę ruchu – wtedy osoba odwiedzająca takie pomieszczenie czuje się przytłoczona, zachowuje się mniej swobodnie. 

 

Jeśli siedzenie gościa jest niekomfortowe albo niższe od tego zajmowanego przez gospodarza – wówczas ten pierwszy również może zachowywać się mniej pewnie. Znaczenie dla efektywności spotkań mogą mieć też na przykład kształt i wielkość stołu konferencyjnego (i tym samym odległość między siedzeniami). Nie bez powodu w wielu debatach międzynarodowych wykorzystuje się okrągłe stoły, niesugerujące hierarchii pozycji uczestników spotkania.

 

Sprawdź także, czym jest syndrom chorego budynku i jak otoczenie biurowe wpływa na produktywność pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Pracownik nawierzchni / Operator prac budowlanych

    PORR S.A.   Świdwin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska układanie nawierzchni betonowych oraz zacieranie betonu; regulacja i obsadzanie kotew i dybli; ustawianie szalunków oraz wykonywanie prac zleconych przez przełożonego; dbanie o prawidłowy przebieg prac zgodnie z dokumentacją;

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.