Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Przerwa w pracy a długość pracy

Przerwa w pracy a długość pracy

 
Przerwa w pracy a długość pracy

Każda osoba, niezależnie od wykonywanego zawodu i stanowiska, które zajmuje, potrzebuje przerwy. Mało kto z nas będzie w stanie się skupić na wykonywanych obowiązkach przez całe 8 godzin, dlatego prawo pracy ściśle określa zasady dotyczące przerw dla pracowników.

 

Kodeks pracy - przerwa

 

Prawo do przerwy w pracy jest jednym z podstawowych praw, które przysługuje pracownikowi. Określają to artykuły 134. i 141. Kodeksu Pracy. Zgodnie z podanymi artykułami, pracownikowi, którego dobowy wymiar czasu pracy wynosi 6 godzin (lub więcej), przysługuje co najmniej 15 minut przerwy wliczonej do czasu pracy.

 

Artykuł 141. Kodeksu Pracy pozwala pracodawcy wprowadzić jedną przerwę w pracy, która nie jest wliczana do czasu pracy i jest bezpłatna. Nie może ona przekraczać 60 minut i najczęściej jest ona przeznacza na spokojne spożycie obiadu bądź załatwienie osobistych spraw przez pracowników. Zapis o takiej przerwie powinien zostać umieszczony w regulaminie zakładowym bądź w umowie o pracę.

 

Przerwa w pracy - komu przysługuje?

 

Do przerwy w pracy ma prawo każdy pracownik. Kodeks Pracy nie określa dokładnie, w jakim momencie dnia należy wykorzystać 15 minut przerwy. Może to zatem być przerwa śniadaniowa. Ważne jest natomiast, aby przerwa została wykorzystana w taki sposób, aby zapewniła nam odpoczynek i chwilowe rozluźnienie, dzięki czemu będziemy mogli ponownie wrócić do pełnienia swoich obowiązków na najwyższym poziomie.

 

W Kodeksie Pracy możemy też znaleźć zapisy o dodatkowych przerwach, które przysługują pracownikom w pewnych okolicznościach. Jedną z takich okoliczności jest karmienie piersią. Przerwy te są przyznawane na wniosek pracownicy, która jest zobowiązana przedłożyć pracodawcy odpowiednie zaświadczenie lekarskie potwierdzające ten fakt. Kobieta może korzystać z takich przerw przez cały okres karmienia.

 

Pracownicy biurowi, którzy spędzają przed monitorami co najmniej połowę wymiaru czasu pracy, mają prawo do 5 minut przerwy po każdej godzinie pracy. W tym czasie powinni dać odpocząć oczom i rozluźnić plecy. W tym wypadku pracownik nie może kumulować przysługujących mu przerw. Pracodawca może odmówić nam prawa do 5-minutowych przerw, jeżeli zapewnił nam różnorodne obowiązki, które sprawiają, że odrywamy się od komputera.

 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku pracowników młodocianych. Mają oni prawo do 30-minutowej przerwy, której jednak nie mogą rozdzielać na krótsze.

 

Ile przerwy na 8 godzin pracy?

 

Jak już zostało wyżej podane, Kodeks Pracy mówi, że pracownikom przysługuje prawo do 15 minut przerwy przy co najmniej 6-godzinnym dniu roboczym. Często pojawiają się zatem pytania, ile trwa przerwa w pracy 10-godzinnej lub ile przysługuje przerwy na 12 godzin pracy. Według prawa nie ma znaczenia czy pracujemy 8, 10 czy 12 godzin. W każdym przypadku mamy prawo do 15 minut przerwy wliczonej do czasu pracy. Jeżeli pracownik pracuje krócej niż podane w Kodeksie 6 godzin, to wtedy nie przysługuje mu żadna przerwa.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?