Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Trudne rozmowy z pracownikami: jak je przeprowadzać?

Trudne rozmowy z pracownikami: jak je przeprowadzać?

 
Trudne rozmowy z pracownikami: jak je przeprowadzać?

Wszyscy lubimy przekazywać dobre wiadomości. Niestety życie pisze różne scenariusze i trudne rozmowy z pracownikami są naturalnie wpisane w obowiązki managera czy pracodawcy. Jak je prowadzić, by były efektywne i bez zbędnych, niszczących emocji? Jak przedstawić złe wieści, by nie psuć relacji i atmosfery w zespole?

 

Trudne rozmowy w pracy: jakimi zasadami się kierować?

 

Wysłanie zbiorowego maila ze złą informacją może być niekiedy sporą pokusą. Zaoszczędzimy czas, a informacja zwrotna przyjdzie tylko od tych pracowników, którzy mają jakieś dodatkowe pytania czy wątpliwości. Choć pozornie bezpieczny, to nie najlepszy pomysł. Pracownicy mogą czuć się potraktowani przedmiotowo, zaczną się domysły, spekulacje i plotki na temat sytuacji w firmie. Dezinformacja w kryzysie jest wrogiem wszystkich. Dlatego warto postawić na bezpośrednie relacje, a spotkanie podsumować wiadomością mailową.

 

Poniżej kilka wskazówek, z którymi warto się zapoznać przed rozmową z pracownikami.

 

  • Zaplanuj przebieg rozmowy

 

Nie wszystko da się przewidzieć. Być może padną trudne pytania albo trudny pracownik wybuchnie krzykiem. Niemniej, dobrze jest na spotkanie iść z planem w głowie. Pomóc mogą wypisane wcześniej tematy na rozmowę. Warto przemyśleć, jak przedstawić problem prostym językiem i tak, by nie pozostawiać pola do interpretacji.

 

  • Opanuj stres

 

Stres może działać mobilizująco i to normalne, że towarzyszy obu stronom trudnej rozmowy. Opanowanie go nie zawsze jest proste. By nie dać się przytłoczyć negatywnym emocjom, warto, poza planowaniem rozmowy, przemyśleć możliwe rozwiązania, korzystne dla pracownika. Niech w miarę możliwości spotkanie nie będzie konfrontacją, a próbą wypracowania wspólnego rozwiązania, które zaakceptują obie strony.

 

  • Powołuj się na fakty

 

Warto też sobie uświadomić, że przekazywanie złych wiadomości jest częścią naszej pracy. Zamiast więc układać setki scenariuszy, przewidywać reakcje pracowników i swoje, warto skupić się na faktach. Zakłamywanie rzeczywistości jest rozwiązaniem na krótką metę, a pracownicy, którym przekazano część informacji, mogą czuć się oszukani.

 

Warto też unikać osobistych ocen. Konstruktywna krytyka to taka, z której podwładny dowie się, co robił źle i otrzyma jasny komunikat, co powinien poprawić. „Nie jesteśmy z ciebie zadowoleni. Opuściłeś się w pracy” tak naprawdę niewiele wnosi. „Twoje wyniki w zeszłym miesiącu spadły o 20%, porozmawiajmy o tym” jest o wiele konkretniejszą informacją.

 

  • Określ oczekiwania

 

Przekazanie złej wiadomości i pozostawienie pracowników samym sobie także nie jest dobrym rozwiązaniem. Wszyscy będą czuć się bezpieczniej, wiedząc, co może spotkać ich w przyszłości, jakie kroki podejmie firma, by poradzić sobie z problemami albo czego oczekuje się od pracownika, którego wyniki nie są zadowalające. Pamiętajmy też, aby nie prowadzić monologu, a prezentować postawę otwartą na dialog – rozmowy z podwładnymi umożliwiające wyjaśnienie ich wątpliwości.

 

  • Wczuj się w rolę rozmówcy

 

Mówi się, że chwalić należy na forum, a krytykować w cztery oczy. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeśli ma się odbyć rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem. Postawienie go w niezręcznej sytuacji, wyliczanie jego błędów w obecności wielu osób, wprawi go w zakłopotanie, odciągnie uwagę od sedna problemu. Taka praktyka jest także niekorzystna dla relacji w zespole, wprowadza atmosferę strachu i niepotrzebny stres w pracy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?