Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Niesubordynacja w pracy - jak rozwiązać problem

Niesubordynacja w pracy - jak rozwiązać problem

 
Niesubordynacja w pracy - jak rozwiązać problem

Spis treści

Pracodawca, zatrudniając pracowników, oczekuje od nich zaangażowania i rzetelnego wykonywania powierzonych obowiązków. Co jednak zrobić, jeśli nie można zdyscyplinować jednej osoby lub całej załogi?

 

Niesubordynacja pracownika – co oznacza?

 

Niesubordynacja może w wielu przypadkach stanowić poważny problem. Wiele miejsc pracy charakteryzuje się hierarchiczną strukturą i większość zadań przekazanych pracownikom jest zlecana odgórnie. Niestety czasem zdarzają się przypadki, kiedy pracownik „wie lepiej” i woli zrobić coś po swojemu lub w ogóle nie stosuje się do poleceń przełożonych. 

 

Jak wyjaśnić pojęcie niesubordynacji? Definicja zaczerpnięta z Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN mówi, że jest to „przeciwieństwo subordynacji”, ta z kolei opisana jest jako „podporządkowanie się wymogom dyscypliny”.

 

W miejscu pracy można spotkać różne wymogi dyscypliny – większość z nich określa Kodeks pracy. Dodatkowo firmy mają swoje wewnętrzne regulaminy. Dotyczą one nie tylko określonych obowiązków na danym stanowisku, ale związane są również z funkcjonowaniem w grupie, w całym przedsiębiorstwie. Odnoszą się do relacji między współpracownikami i przełożonymi.

 

Patrząc na te założenia, można stwierdzić, że obszarów dla niesubordynacji pracownika jest bardzo wiele, poczynając od podstawowych elementów jak ignorowanie poleceń przełożonego czy nieprzestrzeganie ustalonych terminów wykonania pracy. Innym przykładem jest lekkie podejście wyznaczonego czasu pracy – kiedy pracownik spóźnia się, wychodzi o wiele za wcześnie itp. Skrajnymi przypadkami niesubordynacji mogą być zaś kradzieże, wszczynanie bójek, niszczenie mienia lub np. zdradzanie tajemnic służbowych.

 

Niesubordynacja w pracy – konsekwencje

 

Niesubordynacja może mieć różne negatywne skutki. W najłagodniejszej wersji jej wynikiem są niedomówienia lub inna realizacja projektu niż wynikało to z projektu albo odmienna od oczekiwań klienta. Jednak w niektórych przypadkach niesubordynacja w pracy może prowadzić np. do spowodowania zagrożenia zdrowia lub życia pracowników, nadszarpnięcia płynności finansowej firmy i wielu innych niebezpieczeństw. Co więcej, niesubordynowany podwładny zaburza relacje w pracy i demotywuje zespół. 

 

Osoba nie stosująca się do poleceń musi liczyć się z konsekwencjami przewidzianymi przez prawo pracy. Kodeks pracy nakłada na zatrudnionych pewne powinności. Wedle art. 100. Kp.:

 

§ 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

  1. przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;

  2. przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;

  3. przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;

  4. dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;

  5. przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;

  6. przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

 

Polskie prawo zaopatrzyło pracodawcę w metody radzenia sobie z niesubordynacją w pracy. Przełożony może, w zależności od przewinienia, zastosować upomnienie, naganę, karę pieniężną, a nawet zwolnienie. Wynika to z art. 108. Kp.:

 

§1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:

1) karę upomnienia;

2) karę nagany.

 

§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy – pracodawca może również stosować karę pieniężną”.

 

Oprócz powyższych: kary upomnienia, pieniężnej czy nagany, Kodeks pracy przewiduje nałożenie odpowiedzialności materialnej za szkodę wyrządzoną pracodawcy czy za powierzone pracownikowi mienie. 

 

Co więcej, w przypadku ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych pracodawca może zwolnić pracownika dyscyplinarnie, bez zachowania okresu wypowiedzenia. Rozwiązanie umowy zawsze musi mieć jednak solidne podstawy. I nie można do nich zaliczyć jedynie różnic charakteru współpracowników. Zanim zapadnie decyzja o wypowiedzeniu stosunku pracy, pracodawca powinien przeprowadzić z zatrudnionym rozmowę dyscyplinującą. Być może konfliktowy pracownik nawet nie zdaje sobie sprawy, że jego działania szkodzą firmie i psują relacje. Warto więc wyjaśnić wszystkie niedomówienia i jasno określić zasady.

 

Może zdarzyć się jednak, że ktoś celowo działa na niekorzyść firmy, krytykuje i obraża przełożonego, kwestionując jego kompetencje, wynosi firmowe informacje poza przedsiębiorstwo albo narusza dobre imię pracowników i szefa. Wtedy uzasadnienie zwolnienia pracownika nie będzie budzić żadnych wątpliwości.

 

Jak zapobiec niesubordynacji pracownika?

 

Żeby poradzić sobie z problemem, najlepiej postarać się dotrzeć do jego źródła. Trudno podać jedną przyczynę niewłaściwego zachowania pracownika. Z pewnością niesubordynacji sprzyjają pewne cechy charakteru – zaborczość, wybuchowość itp. Jednak powodów można szukać też w atmosferze i zwyczajach panujących w danej firmie. Dlatego wszystkie przypadki niesubordynacji powinny zostać dobrze przeanalizowane. 

 

Kluczem do stworzenia właściwej platformy komunikacji na linii kadra zarządzająca – pracownicy jest oczywiście rozmowa. I od niej warto zacząć, kiedy jeden z podwładnych zacznie wykazywać niepożądane, sabotujące pracę zespołu zachowania. 

 

Może okazać się, że pracownik jest sfrustrowany, ponieważ ma wiele ciekawych pomysłów, których nikt nie chce poznać. Próbuje więc przepchnąć swoje rozwiązania, nie stosując poleceń przełożonego, lecz samodzielnie radząc sobie z sytuacją. Wyjściem może okazać się zweryfikowanie jego rzekomych lub rzeczywistych umiejętności np. przez zlecenie testów kompetencji lub przekazanie do realizacji próbnego projektu. Jeśli podwładny faktycznie wykaże się talentem i pomysłowością, można rozważyć poszerzenie jego decyzyjności.

 

Zdarza się także, iż niesubordynacja (przede wszystkim dotycząca czasu pracy) wynika z problemów osobistych pracownika. Warto wtedy rozważyć opcję urlopu dla takiego podwładnego, pracy z domu lub może zmiany godzin pracy. 

 

Pracownicy powinni wiedzieć, w jaki sposób komunikować potrzeby, a także zgłaszać uwagi dotyczące obowiązków i warunków zatrudnienia. Niesubordynacja pojawia się często jako wyraz buntu, kiedy pracownik nie widzi innej możliwości zgłoszenia przełożonemu problemu. 

 

Warto zatem jasno określić w firmie kanały komunikacji, w tym programy i aplikacje służące do komunikacji zdalnej, a także godziny, w których można zgłaszać jakieś problemy. Dobrym pomysłem są także cykliczne rozmowy podsumowujące z pracownikami, a także anonimowe ankiety, dzięki którym pracodawca uzyskuje informację zwrotną na temat tego, czy w przedsiębiorstwie wszystko działa jak należy. 

 

Niesubordynacja – jak zdyscyplinować pracownika?

 

Warto przeanalizować to, jak skutecznie zdyscyplinować pracownika, zanim jego przewinienia będą tak poważne, że będzie trzeba umieścić je w aktach osobowych.

 

Wiele mówi się dziś o budowaniu przyjacielskich relacji między pracodawcą, liderem zespołu, a resztą grupy. Wyjścia integracyjne, swobodny kontakt sprawiają, że zaciera się granica między koleżeńską zażyłością i stosunkami służbowymi. Taki układ może się sprawdzić, jeśli każdy z zatrudnionych stara się jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki i wszyscy jednakowo ciężko pracują na wspólny sukces.

 

Jednak jeżeli pojawia się uciążliwa niesubordynacja pracownika wobec przełożonego, trzeba zareagować. W tym wypadku pracownik powinien otrzymać jasny komunikat o tym, co robi źle i jakiej poprawy oczekuje przełożony. Należy również pamiętać, by upomnienie pracownika odbywało się w odpowiednich warunkach. Zwracanie uwagi przy całej grupie, w biegu na korytarzu raczej niczego nie załatwi.

 

Skuteczna rozmowa dyscyplinująca powinna odbyć się w odpowiednich warunkach – pracownik i przełożony muszą mieć czas na przedyskutowanie sytuacji. Podczas spotkania może okazać się, że przyczyna niesubordynacji leży w zewnętrznym, niezależnym od obowiązków problemie i pracownik potrzebuje czasu, by móc wrócić na właściwe tory. Może okazać się też, że np. wcześniej nie zostały jasno określone zasady współpracy i zatrudniony nie miał świadomości, że narusza wyznaczone w zakładzie granice.

 

Po rozpoznaniu tematu obie strony powinny zastanowić się nad programem naprawczym –  nad tym, jakie działania należy podjąć, by znów osiągnąć porozumienie na satysfakcjonującym poziomie. Kolejne kroki przełożonego będą polegały na obserwacji zmian zachowania podwładnego i ewentualnej ich korekcie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?