Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wady i zalety pracy w start-upie

Wady i zalety pracy w start-upie

 
Wady i zalety pracy w start-upie

Czym jest start-up?

 

„Start-up to zazwyczaj nowa lub tymczasowa firma, której założyciele mają pomysł na działalność w sferze produkcji lub usług. Start-upy szukają modelu biznesowego i finansowego, który zapewni im rozwój”. Taką charakterystykę możemy znaleźć na portalu informacyjno-usługowym dla przedsiębiorców, prowadzonym przez polski rząd. Najczęściej o start-upach słyszy się w kontekście branż związanych z nowymi technologiami, informatyką i komunikacją.

 

Zalety pracy w start-upie

 

Jakie są plusy podjęcia pracy w start-upie? Przede wszystkim takie przedsiębiorstwa stwarzają możliwość wielotorowego rozwoju.

 

Zazwyczaj małe firmy, które nie mają jeszcze ostatecznej formy, modelu działania i szczegółowych procedur, oferują przestrzeń, w której można proponować i realizować własne pomysły. To pobudza kreatywność, motywację, daje większą swobodę w działaniu. Zatrudniając się w niewielkich przedsiębiorstwach bardzo szybko można zaobserwować efekty własnej pracy i wpływ, jaki mają na finalny produkt lub usługę.

 

Oprócz tego, że każdy ma przydzielone swoje obowiązki, to często pracownika angażuje się w działania podejmowane przez innych zatrudnionych. Istnieje więc szansa na zapoznanie się z funkcjonowaniem różnych stanowisk, procesów związanych z budowaniem marki lub wytwarzaniem produktów przedsiębiorstwa.
Kiedy pracownik zaczyna współpracować z firmą od samego początku istnienia start-upu, ma możliwość przechodzenia przez kolejne fazy działania danej instytucji. Takiego doświadczenia nie uzyskamy w wielkich firmach, korporacjach mających już gotowe struktury funkcjonowania.

 

Bardzo często w start-upach panuje luźna atmosfera. Łatwiej i szybciej buduje się relacje między współpracownikami. Komunikacja jest skuteczna, a proces podejmowania decyzji przebiega sprawniej niż w wielkich i rozbudowanych korporacjach.

 

Wady pracy w start-upie

 

Dla jednych zaleta, dla innych wada - zatrudniając się w start-upie, należy pamiętać, iż jest to przedsiębiorstwo, które (szczególnie na początku istnienia) podlega częstym zmianom. Należy więc nie tylko zaakceptować taką dynamikę, ale równie szybko się do niej dostosować. Osoby ceniące stabilność zatrudnienia i jasność w określaniu obowiązków mogą nie odnaleźć się w organizacji, w której dochodzi do ciągłych transformacji.

 

Trzeba mieć również na uwadze fakt, że młode przedsiębiorstwa, dopiero poszukujące swojej drogi i próbujące ustabilizować pozycję na rynku, są szczególnie narażone na niepowodzenia. Niektóre firmy mogą nie wyjść poza fazę początkową i w bardzo krótkim czasie zakończyć swoje działania.
Osoby inwestujące zdobytą wiedzę i doświadczenie w rozwój start-upu podejmują więc spore ryzyko. Muszą brać pod uwagę fakt, iż przedsiębiorstwo nie przetrwa próby czasu i po niedługim czasie znów trzeba będzie szukać zatrudnienia.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?