Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Start-up – definicja, jak założyć, skąd pozyskać finansowanie

Start-up – definicja, jak założyć, skąd pozyskać finansowanie

 
Start-up – definicja, jak założyć, skąd pozyskać finansowanie

Start-up - definicja

 

Przez ostatnie kilka lat coraz częściej można usłyszeć termin start-up w odniesieniu do działalności biznesowej. Powstało już kilka definicji tego sformułowania. Jedną z nich stworzył Steve Blank. W swojej książce „Podręcznik budowy startupu” pisze, że jest to: „tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego”. Równie często cytowana jest definicja innego badacza tego zjawiska, Erica Ries`a. Według niego jest to „ludzka instytucja stworzona z myślą o budowaniu nowych produktów lub usług w warunkach skrajnej niepewności”.

 

Warto zaznaczyć, że nie każda firma na początku swojego istnienia jest start-upem, a nie każdy start-up to firma. Jak zatem wygląda ta kwestia podczas rejestracji działalności w urzędzie miasta? Wszystko zależy tak naprawdę od nas. Jeśli nie do końca wiemy, jaki model biznesowy przyjąć, to wybieramy start-up. Dodatkowo nasz pomysł na zarabianie pieniędzy musi być całkowicie innowacyjny, co oznacza, że nie ma takiego drugiego na rynku.

 

Zakładając start-up, nie musimy od razu wymyślać całkiem nowego produktu. Nasz pomysł może odnosić się do potrzeb konsumenckich, które już zostały okryte, natomiast istotne jest całkiem nowe podejście do tematu.

 

Załóżmy, że zrodziła się w naszej głowie bardzo innowacyjna idea na biznes. Na początku trzeba przygotować biznesplan, który odpowie na kilka pytań. Przede wszystkim dlaczego dany produkt jest niekonwencjonalny? Trzeba także określić grupę docelową oraz wymagania technologiczne. Jedną z ważniejszych kwestii będą finanse. Ile pieniędzy będziemy potrzebować, aby rozpocząć działalność?

 

Jeśli udało się nam pozyskać środki i mamy napisany całkiem niezły biznesplan, to kolejnym krokiem będzie podjecie decyzji o formie prawnej strat-upu. Istnieje kilka możliwości: inkubator przedsiębiorczości, działalność gospodarcza, założenie spółki cywilnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

Start-up - skąd pozyskać finansowanie

 

Jak pozyskać pieniądze na założenie start-upu? Jednym ze sposobów jest wkład własny. Jeśli udało nam się oszczędzić jakąś sumę pieniędzy, to warto zainwestować je w rozwój firmy. Niestety rzadko kiedy młodzi przedsiębiorcy dysponują odpowiednią ilością gotówki. Można zatem poszukać inwestora np. poprzez emisję obligacji. Niektóre osoby decydują się na skorzystanie z funduszy inwestycyjnych. W Polsce ich liczba rośnie, głównie dlatego, że zwiększa się popularność start-upów. Istnieje też opcja venture capital. Są to inwestycje, przy których wykorzystuje się środki udostępnione przez agencje rządowe. Innym sposobem na pozyskanie funduszy jest skorzystanie z pomocy rodziny bądź przyjaciół.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Torowych

    PORR S.A.   Oborniki    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Pełnienie funkcji Kierownika Robót w ramach realizowanego projektu budowlanego. Organizowanie oraz nadzorowanie pracy Podwykonawców zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP. Sporządzanie obmiarów oraz weryfikacja dokumentacji wykonawczej i powykonawczej. Współpraca z Kierownikiem...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Cursor S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   45,00 - 70,00 zł brutto/godz.
    4 godz.
    Dołącz do naszego zespołu jako Brand Master! Zadania, które będziesz realizować: budowanie silnej, profesjonalnej reputacji marki na rynku; aktywne pozyskiwanie nowych konsumentów; przekazywanie informacji marketingowych i sprzedaż produktów z portfolio BAT (podgrzewacze, e-papierosy,...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Zakres zadań organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży mostowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z kierownikami robót,...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy- branża geotechniczna

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży geotechnicznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?