Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Trudny klient – jak sobie radzić?

Trudny klient – jak sobie radzić?

 
Trudny klient – jak sobie radzić?

Chcesz podjąć pracę jako pracownik obsługi klienta? Praca w call center, dziale obsługi, reklamacji czy choćby w sklepie codziennie przynosi wiele wyzwań. Jednym z największych stanowi kontakt z tzw. trudnym klientem. 

 

Spis treści

Trudny klient – definicja

 

Zazwyczaj trudny klient kojarzy się z osobą wykrzykującą swoje racje, która nie daje innym dojść do słowa, czegoś żąda, najczęściej natychmiast, nie pozostawiając pola do negocjacji. Jego argumentacja nie jest logiczna i można odnieść wrażenie, że przyszedł bądź zadzwonił do firmy tylko po to, by z agresją wyładować swoje emocje. To wcale nie rzadkie sytuacje w pracy przedstawiciela handlowego czy konsultanta. Mogą oni jednak napotkać na zawodowej drodze również inne trudne do obsłużenia osoby.

Do takich należą klienci przekonani w stu procentach o swojej racji. Już na początku rozmowy przyjmują pozycję dominującą i niezwykle trudną sztuką jest doprowadzić do sytuacji, w której zechcą przekazać pałeczkę swojemu rozmówcy.

Na przeciwległym biegunie znajdują się klienci potencjalnie chętni skorzystać z oferty firmy, jednak na tyle niezdecydowani, by wielokrotnie odkładać w czasie zakup. Długie rozmowy, dokładnie przedstawiające plusy i minusy produktu, szczegółowe pytania, mniej lub bardziej związane z przedmiotem zakupu sprawiają, że negocjacje są wyjątkowo długie i najczęściej nieefektywne.

Warto podkreślić, że to, czy dany klient uchodzi za trudnego, zależy w dużej mierze od subiektywnej oceny pracownika, jego umiejętności negocjacyjnych, cech charakteru. O ile rozmowa z kimś agresywnym, roszczeniowym, zazwyczaj jej skomplikowana, o tyle już zbyt dociekliwy klient dla jednego sprzedawcy będzie typowym przypadkiem, a inny uzna konwersację za należącą do trudnych.

 

 

Czytaj także: Skromność na rozmowie kwalifikacyjnej – czy na pewno popłaca? Naucz się chwalić swoją wiedzą 

 

Rozmowa z trudnym klientem: techniki


Bywa, że już kiedy dana osoba przekracza próg oddziału, czy też gdy nerwowo chrząka w kolejce albo odbiera telefon i wypowiada pełne niechęci „słucham”, pracownik wie, że za chwilę czekają go negocjacje z trudnym klientem. By dojść do takiego wniosku, wcale nie potrzebuje słownikowych definicji, po prostu ma przeczucie. Nie oznacza to jednak, że poradzi sobie lepiej w rozmowie. Wręcz przeciwnie – negatywne nastawienie pracownika, zaklasyfikowanie klienta do grupy „trudnych”, już na początku sprawiają, że więcej wysiłku trzeba będzie włożyć, by obsługa była profesjonalna. Praca z trudnym klientem wymaga wyczucia, którego nabiera się z doświadczeniem, niemniej warto też poznać kilka zasad, ułatwiających rozmowę.

Po pierwsze trzeba pamiętać o tym, by nie odbierać personalnie ataków i niezadowolenia klienta. Konsultant jest osobą, która może pomóc rozwiązać problem, ale najczęściej nie on sam jest winny niezadowoleniu klienta czy jego złemu samopoczuciu. Jeśli jednak zdarzy się, że osobiście ponosi odpowiedzialność, powinien umieć przyznać się do błędu, przeprosić i znaleźć rozwiązanie sytuacji.

Po drugie – asertywność. To umiejętność wyznaczania granic (do których można tolerować trudne emocje klienta) i kulturalnego komunikowania, kiedy zostają one przekraczane.
Trzecia ważna kwestia to empatia – choć niekiedy trudno jest wejść w buty klienta, warto spróbować postawić się na jego miejscu. Takie podejście pomaga nawiązać nić porozumienia, pokazuje, że konsultant chce pomóc.

Przydatne są także techniki negocjacji, dzięki którym komunikacja interpersonalna z trudnym klientem przebiega tak, jak chce tego konsultant. Aktywne słuchanie, zadawanie pytań, w celu maksymalnego doprecyzowanie oczekiwań klientów i unikanie słów: „tak, ale” mogą być bardzo przydatne.

Czytaj takżeJak napisać CV? Rodzaje CV

 

Trudny klient – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kim jest trudny klient?

 

Trudny klient to klient, który przedstawia roszczenia w sposób agresywny i bardzo emocjonalny, starając się wywrzeć presję na pracowniku obsługi i w ten sposób osiągnąć jakiś cel.

 

  • Jak sobie radzić z trudnym klientem?

 

W kontakcie z trudnym klientem najważniejszą kwestią jest opanowanie. Pracownik obsługi klienta nie może poddać się emocjom, niezależnie od tego, jak zachowuje się klient. Należy spokojnie poinformować klienta o przysługujących mu prawach, polityce firmy i postarać się spokojnie znaleźć rozwiązanie zadowalające klienta oraz będące w zgodzie z polityką firmy. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.