Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie zmianą a podwładni: jak się przygotować?

Zarządzanie zmianą a podwładni: jak się przygotować?

 
Zarządzanie zmianą a podwładni: jak się przygotować?

Zmiany są stresujące, czasem budzą lęk, zmuszają do wyjścia poza strefę komfortu. Są źródłem napięcia, niepewności, skłaniają do mobilizacji sił. Jednocześnie są czymś nieuniknionym, również w życiu zawodowym. Jak przygotować zespół na poważną reorganizację, przebudowę działu i inne modyfikacje w codziennej pracy? Skuteczny menedżer powinien wiedzieć, czym jest zarządzanie zmianą oraz jakich błędów unikać podczas wdrażania nowych rozwiązań.

 

Co to jest zarządzanie zmianą?

 

Zmiany w organizacji pracy podwładnych są naturalną konsekwencją rozwoju firmy. Przedsiębiorstwo, które poszerza działalność, wchodzi na nowe rynki, próbuje wykorzystywać nowe technologie i poszerza zakres działalności, siłą rzeczy musi modyfikować się organizacyjnie oraz wprowadzać zmiany kadrowe. Nowe rozwiązania mogą dotyczyć zespołu, działu bądź całego przedsiębiorstwa.

 

Sprawne zarządzanie zmianą zakłada:

  1. poinformowanie we właściwy sposób pracowników o tym, co ich czeka – a to oznacza dobranie właściwych słów. Sposób przedstawiania zmiany powinien być spokojny, ale też rzeczowy. Przełożony musi podać konkrety oraz umożliwić zadawanie pytań. Ważne jest podkreślenie pozytywnych aspektów modyfikacji w przedsiębiorstwie, ale też rzetelne wskazanie na czekające pracowników trudności. Pokazanie, że zarządzający rozumie obawy i niedogodności związane ze zmianą, pozwoli zbudować atmosferę zaufania i wspólnie zastanowić się nad najlepszą strategią działania;
  2. stworzenie pozytywnych okoliczności – czyli wskazanie odpowiedniego czasu i miejsca poinformowania o zmianach. Dobrym pomysłem jest zaproszenie podwładnych na specjalne spotkanie, na którym omawiane są tylko kwestie związane ze zmianą. W przypadku zdalnego zarządzania zespołem może to być na przykład wideokonferencja. Pozytywne okoliczności spotkania mają minimalizować poziom stresu i dawać zatrudnionym poczucie, że ich pozycja w firmie nie jest zagrożona;
  3. przedstawienie pracownikom kolejnych etapów modyfikacji – jest to o tyle istotne, że we wprowadzaniu zmian najgorsza jest niepewność. Zespół, który dokładnie wie, czego się spodziewać, będzie działał skuteczniej, skupi się na obowiązkach, a nie spekulacjach dotyczących przyszłości;
  4. tonowanie emocji – niekiedy właściwe będzie skorzystanie z pomocy coacha, innym razem wystarczy rozmowa z pracownikami i zachęcenie ich do indywidualnego zgłaszania się po dalsze wyjaśnienia, gdy pojawiają się wątpliwości. Dobry menedżer rozumie, że silne emocje pojawiają się przy każdej poważnej zmianie w organizacji. Chodzi więc o to, by właściwie je ukierunkować i dać pracownikom poczucie bezpieczeństwa, wzmocnić zaufanie do przedsiębiorstwa. Jest to również istotne z uwagi na ryzyko odejść – w przypadku zagrożenia pod wpływem silnych impulsów i poczucia zagrożenia pracownicy mogą zdecydować się na rozwiązywanie umów, co nie jest korzystne dla firmy szczególnie w i tak trudnym momencie reorganizacji.

 

Zarządzanie zmianą: jak przekonać pracowników?

 

Najczęściej pracownicy nie mają wpływu na decyzje kadry zarządzającej. Niemniej warto umożliwić im wyrażenie swoich opinii na temat wprowadzanych modyfikacji w firmie – osobiście, na spotkaniu czy też w formie ankiety, wezwania do wysyłania wiadomości.

 

Niektóre uwagi mogą okazać się bardzo cenne. Pamiętajmy, że osoba wykonująca zadania na danym stanowisku najlepiej wie, czy będzie równie skuteczna, pracując w innych okolicznościach, z innymi narzędziami czy w odmiennym otoczeniu. Należy uwzględnić obawy podwładnych, ale też starać się ich przekonać, że zmiana nie odbije się na przykład na ich osobistej sytuacji. W rozmowach z pracownikami warto skupić się na konkretach, uważnie słuchać, wyciągać wnioski, ale też nie ulegać emocjom czy panice.

 

Zarządzanie zmianą: najczęstsze błędy?

 

Największym błędem, jaki możemy popełnić podczas zarządzania zmianą w projekcie czy wprowadzania zmian w firmie, to utrzymywać pracowników w niepewności. Ta bowiem prowadzi do eskalacji stresu, niezadowolenia, może skutkować obniżeniem efektywności czy nawet wypowiedzeniami.

 

Dlatego też spotkanie na temat reorganizacji powinno odbyć się jak najszybciej, gdy tylko zapadnie o niej decyzja. Plotki, które z pewnością szybko się pojawią, potrafią poważnie naruszyć morale zespołu.

 

Niewłaściwe jest też wprowadzanie bardzo poważnych modyfikacji w firmie z zaskoczenia, gdyż to z kolei sprawia wrażenie impulsywności w podejmowaniu decyzji w firmie i również podważa zaufanie do pracodawcy.

 

Wreszcie, co warto podkreślać, nawet jeśli decyzje już zapadły, błędem jest uniemożliwienie pracownikom wyrażenia poglądu na ich temat. Nie zawsze chodzi o to, by modyfikować plany – z psychologicznego punktu widzenia istotne jest też, by pokazać pracownikom, że ich obawy są brane pod uwagę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?