Jakie umiejętności będą najbardziej cenione u pracowników FMCG w najbliższych latach? Na co warto stawiać, myśląc o rozwoju w tej branży?
Umiejętność pracy w zespole
Pracownicy wszystkich działów korporacji FMCG mają jeden wspólny cel – prowadzić swoją pracą do wzrostu wolumenu sprzedaży i zwiększania przychodów firmy. Dział marketingu przyczynia się do tego poprzez budowanie pozycji rynkowej produktów firmy, dział R&D poprzez tworzenie nowych, atrakcyjnych dla konsumentów produktów, dział analiz poprzez prowadzenie badań nad popytem i prognozowanie zapotrzebowania itd. Każdy ma swoją funkcję, której nadrzędnym celem jest biznes. Aby jego rozwój był możliwy, konieczna jest doskonała komunikacja pomiędzy pracownikami – nie tylko w obszarze tego samego działu, ale również współpraca międzydziałowa.
Projekty realizowane przez poszczególne działy wymagają współpracy z przedstawicielami innych działów. Często są to ludzie o różnych poziomach doświadczenia i kierunkach wykształcenia. W FMCG zespoły złożone z inżyniera, humanisty i analityka nie są rzadkością. Umiejętność odnalezienia się w takiej sytuacji, wspólnej pracy i elastyczności jest coraz bardziej potrzebna. Jednocześnie jest to ta cecha, o którą najtrudniej u początkujących pracowników.
– Umiejętność współpracy z ludźmi, poparta przykładami z dotychczasowych doświadczeń zawodowych i akademickich, jest chyba tą kompetencją, której najbardziej brakuje studentom i absolwentom uczelni technicznych. Widzimy jednak, że to się zmienia i studenci mają coraz więcej okazji, aby pracować w grupie, na przykład realizując wspólnie projekty – mówi Katarzyna Wójcik-Kozłowska, Talent Supply Specialist w P&G.
Umiejętności liderskie
Kompetencje w zakresie zarządzania zespołami to jedna z najbardziej palących potrzeb w branży FMCG. Z tego powodu większość firm z tej branży oferuje praktyki menedżerskie już na poziomie absolwenckim – nawet osoby, które nie mają jeszcze zbyt szerokiego doświadczenia zawodowego, mogą zacząć poprzez praktyczne doświadczenia uczyć się tego, jak być dobrym liderem, po to, by w przyszłości móc objąć funkcje kierownicze.
Podczas praktyk menedżerskich uczestnicy mają okazję zapoznać się z funkcjonowaniem całości firmy – najczęściej przechodząc pod opieką mentora przez kilka działów firmy. Nabierają kompetencji biznesowych i uczą się zarówno współpracować w zespole, jak i nim kierować.
Firmy FMCG zazwyczaj oferują programy menedżerskie na dwóch poziomach – skierowanym do absolwentów oraz do pracowników firmy, którzy chcą rozwinąć swoją karierę. W obu przypadkach programy trwają około 2-3 lata. Po tym czasie pracownika obsadza się w planach sukcesji. Nierzadko programy menedżerskie obejmują konieczność relokacji do innych działów firmy – np. poszczególnych fabryk na terenie kraju, a nawet wyjazdu zagranicznego, by poznać specyfikę pracy w międzynarodowej korporacji również od strony ekspata.
Największe zapotrzebowanie na liderów występuje w działach sprzedaży oraz marketingu. Kompetencje kierownicze są również potrzebne w działach produkcyjnych.
Wrażliwość kulturowa
Rozsianie oddziałów firm FMCG po całym świecie wprowadza element międzykulturowości do pracy. Od pracowników wymaga się nie tylko znajomości języka angielskiego, który w wielu korporacjach staje się podstawą komunikacji, ale również otwartości na inne kultury i umiejętności współpracy z ludźmi, którzy mogą mieć nieco inne priorytety, potrzeby czy rozumienie świata. Potrzeba elastyczności i otwartości na inne kultury u pracowników będzie w najbliższych latach coraz bardziej oczekiwana przez korporacje FMCG.
– Międzynarodowe środowisko pracy wymaga przede wszystkim dużych zdolności komunikacyjnych i świadomości różnic międzykulturowych. Musimy pamiętać, że to, co my uznajemy za kulturalne zachowanie, może być uznane za aroganckie lub niewłaściwe w innym miejscu na świecie. Myślę, że bardzo ważna jest też cierpliwość i wyrozumiałość – dajmy sobie chwilę na poznanie drugiego człowieka – przedstawiciela zupełnie innej kultury. Taka współpraca ma być przyjemna i przynosić korzyści, więc korzystajmy z niej – wyjaśnia Julia Prządka, HR Specialist w Reckitt Benckiser.
– Dla RB praca w międzynarodowym środowisku to siła napędowa. Wierzymy, że w takich zespołach nasza innowacyjność i szybkość jest jeszcze większa. Mamy w firmie kilka programów rozwojowych, które umożliwiają naszym pracownikom pracę w różnych zakątkach świata. Nasi pracownicy dość często rotują między działami w firmie, a ci, którzy deklarują mobilność międzynarodową, otrzymują oferty z zagranicy”- – dodaje ekspert.
Czytaj także: Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie