Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Chcesz pracować z ludźmi? To praca dla Ciebie!

Chcesz pracować z ludźmi? To praca dla Ciebie!

 
Chcesz pracować z ludźmi? To praca dla Ciebie!

Praca w sprzedaży i obsłudze klienta zawsze była, jest i będzie – bo zawsze będą klienci, którymi trzeba się zająć. To również jedyny obszar zawodowy, w którym zatrudnienie może znaleźć każdy – niezależnie od wieku, wykształcenia, profilu zawodowego, doświadczenia – oczekiwania względem pracowników są różnorodne i każdy może znaleźć ofertę dla siebie. Warunkiem jest chęć pracy z ludźmi.

 

Spis treści

Sprzedaż i obsługa klienta – praca dla każdego

 

Dynamika rynku pracy w obszarze pracy związanej z pracą z klientem daje szanse każdemu. Osoby bez doświadczenia i z wykształceniem niezwiązanym z branżą mogą zacząć od stanowiska operacyjnego – asystenta sprzedaży, konsultanta call center czy kasjera w sieci handlowej. Nabywając doświadczenia, można wspinać się po kolejnych szczeblach kariery – zmieniać branże, rozwijać kompetencje i iść w kierunku specjalisty lub osoby zarządzającej zespołem. Pracę w obszarze sprzedaży i obsługi klienta znajdą również osoby będące specjalistami w swoich dziedzinach, które chcą się przebranżowić lub zmienić charakter pracy – branże specjalistyczne poszukują osób z doświadczeniem i wiedzą na temat technologii, procesów biznesowych, duże korporacje oferują programy menedżerskie, sektory takie jak BPO/SCC łączą kompetencje potrzebne do obsługi klienta z wąską specjalizacją.


Zmiany zachowania konsumentów = zmiany na rynku pracy


Do najpopularniejszych stanowisk w obszarze sprzedaży i obsługi klienta nadal należą stanowiska doradcy, sprzedawcy i przedstawiciela handlowego. Jednak zmiany gospodarcze, globalizacja oraz upowszechnienie się technologii owocują nowymi specjalizacjami. Z ciekawszych warto wymienić:


•    koordynatorów sprzedaży e-commerce (osoby zajmujące się kanałem internetowym sprzedaży),
•    koordynatorów sieci sklepów własnych (osoby zajmujące się rozwojem niewielkich sieci handlowych posiadających kilka lub kilkanaście punktów sprzedaży),
•    doradca klienta zamożnego (specjaliści zatrudnieni w bankowości i finansach, dysponujący szeroką wiedzą na temat produktów inwestycyjnych).

 

Firmy, poszukując pracowników, starają się też zainteresować ich nietypową nazwą stanowiska (np. doradca ds. zdrowego stylu życia – Zepter).

 

 

Duży popyt, ale i duża konkurencja

 

Z danych serwisu Praca.pl wynika, że na stanowiska takie jak doradca klienta czy przedstawiciel handlowy przesyłanych jest najwięcej aplikacji – duża ilość ofert pracy w tym zakresie oznacza zatem również sporą konkurencję wśród poszukujących pracy. Kluczem do pozytywnej rekrutacji jest zatem odpowiednie przygotowanie CV i zaprezentowanie swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

– Do najczęstszych błędów kandydatów należy brak podkreślania konkretnych sukcesów w CV (np. informacji, jakie budżety udało się pozyskać, jakie wyniki sprzedażowe osiągał kandydat) oraz zbyt małe zaangażowanie i nastawienie na budowanie relacji prezentowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Menedżer wie, że jeśli on sam nie polubi kandydata na spotkaniu, to klient też nie zapała do niego sympatią. A osobie, która nie potrafi zbudować relacji, trudno pozyskać i utrzymać klienta – komentuje prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.

 

Zapotrzebowanie na sprzedawców i specjalistów obsługi klienta rośnie

 

Choć najbardziej widoczne w serwisach rekrutacyjnych jest zapotrzebowanie na pracowników deklarowane przez duże firmy i korporacje, to niewielkie przedsiębiorstwa i firmy z sektora MŚP stanowią prawdziwy trzon pracodawców w tych obszarach. Większość firm działających na rynku potrzebuje przynajmniej 1-2 osób, które będą się zajmować sprzedażą i budowaniem relacji z klientem. To daje ogromne możliwości budowania kariery w tym obszarze – choć nie zawsze praca w sektorze obsługi klienta jest dobrze płatna.

 

Deficyty na rynku pracy – jakich specjalizacji brakuje?

 

Kierownicy call center – w obszarze telemarketingu pracuje obecnie około 22 tys. osób (za: Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego). Tymi osobami trzeba zarządzać. Kierownicy w działach call center rekrutują się najczęściej z byłych konsultantów telefonicznych. Brakuje jednak osób z kompetencjami koniecznymi do zarządzania ludźmi. Efektem bywa szybkie wypalenie zawodowe telemarketerów i duża rotacja.

Przedstawiciele handlowi – według badania ManpowerGroup Niedobór talentów 2014, zawód REP’a jest siódmym w kolejności najbardziej deficytowym obszarem zatrudnienia w Polsce i czwartym z kolei na świecie. Od przedstawiciela oczekuje się samodzielności w działaniu i determinacji w osiąganiu celów sprzedażowych.

Menedżerowie sprzedaży – poszukiwane są również osoby zdolne zarządzać zespołami sprzedażowymi. To – według raportu ManpowerGroup – czwarty najbardziej deficytowy obszar zatrudnienia w Polsce. Zatrudniając menedżerów, pracodawcy oczekują udokumentowanych sukcesów sprzedażowych oraz doświadczenia w zarządzaniu zespołem.


Wynagrodzenia*

 

  • Działy obsługi klienta

 

Płace w działach obsługi klienta cechują się dużą rozpiętością. Choć mediana wynagrodzeń w Polsce w 2013 roku wyniosła 3200 zł brutto, to różnice w medianach pomiędzy poszczególnymi województwami są ogromne – od 4000 zł brutto w województwie mazowieckim do 2500 zł brutto w województwie podkarpackim. Pensja w obsłudze klienta zależna jest też od branży – mediana w firmach IT wyniosła 4900 zł brutto, w energetyce 4200 zł brutto, w usługach 2600 zł brutto, a w kulturze i sztuce 2500 zł brutto.

Duże różnice występują też pomiędzy poszczególnymi stanowiskami:


•    pracownik obsługi klienta – 2250 zł brutto
•    młodszy specjalista – 2950 zł brutto
•    specjalista ds. obsługi klienta – 3400 zł brutto
•    kierownik działu – 5000 zł brutto
•    dyrektor działu – 12 600 zł brutto

  • Działy sprzedaży

 

Nie inaczej jest w działach zajmujących się sprzedażą. Wynagrodzenie zależy zarówno od lokalizacji firmy, jej kapitału, wielkości, jak i branży. Warto również pamiętać, że w większości firm wynagrodzenie jest uzależnione od wyników – prowizja może zaś stanowić od 15 do 100% części wynagrodzenia. Dość specyficzna jest dynamika wzrostu wynagrodzenia pracowników handlu – otóż do osiągnięcia maksymalnej wysokości podstawy w danej firmie handlowcowi wystarczą z reguły ok. 2 lata doświadczenia. Kolejne podwyżki są możliwe zwykle tylko dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży lub objęciu stanowiska kierowniczego.

•    merchandiser – 2900 zł brutto
•    asystent sprzedaży – 3030 zł brutto
•    przedstawiciel handlowy – 5040 zł brutto
•    analityk sprzedaży – 6400 zł brutto
•    trener sprzedaży – 4900 zł brutto

*raport płacowy Sedlak&Sedlak

 

Czytaj takżeSpecjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca BUSINESSFIRST Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • BUSINESSFIRST Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat   4 000 - 24 998 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Jeżeli sprzedaż daje Ci energię, lubisz kontakt z przedsiębiorcami i chcesz realnie wpływać na rozwój firm, znajdziesz u nas idealne środowisko do rozwoju. Wspólnie z ING Bankiem Śląskim wspieramy przedsiębiorców nowoczesnymi rozwiązaniami finansowymi, a naszym partnerom oferujemy...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.