Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Jak profesjonalnie sprzedać się do pracy w sprzedaży?

Jak profesjonalnie sprzedać się do pracy w sprzedaży?

 
Jak profesjonalnie sprzedać się do pracy w sprzedaży?

Taka rozmowa nie jest tak prosta jak sprzedaż produktów lub usług, ponieważ sprzedajesz siebie i jesteś w tym procesie po uszy. Zmierzmy się w tym artykule z tym, jak się sprzedać do pracy w sprzedaży.

Na początku chciałbym, abyś przyjął pewne założenie. Nie ufaj mi. To, co napiszę, było skuteczne w przypadku moich siedmiu rozmów rekrutacyjnych. Odniosłem jedną porażkę na początku. Pozostałe sześć doprowadziło mnie od stanowiska przedstawiciela handlowego w Cadbury Wedel do dyrektora generalnego makroregionu w dwóch największych firmach dystrybucji spożywczej Tradis obecnie Eurocash i Iglotex (mrożonki).

Spostrzeżenia, o których się dowiesz, pozwoliły mi również zrekrutować ponad dwie setki bardzo skutecznych handlowców. Więc nie ufaj mi, ale sprawdź wszystko na sobie i wtedy oceń. Namawiam Cię do takiego właśnie podejścia, ponieważ to, co przeczytasz w kilku miejscach, może wydać Ci się dziwne.

Pamiętaj jednak, że miarą sukcesu nie jest wspaniała teoria i piękno retoryki, ale skuteczność, czyli sprzedaż. I o tym jest ten artykuł.

Zakładam, że jesteś dobrze przygotowany do rozmowy rekrutacyjnej. Masz wiedzę o firmie, o tym co, komu i jak będziesz sprzedawał. Czekasz z iskrą w oku na wejście na rozmowę. Musisz wiedzieć, że rekrutacja już się rozpoczęła. Jesteś obserwowany i ludzie, którzy Cię widzą, już wyrobili sobie pierwsze zdanie na Twój temat. Zanim wszedłeś na rozmowę. Posiadając tę wiedzę, warto abyś zadbał o jak najlepsze wrażenie, jeszcze zanim wejdziesz do firmy. Jesteś pewnym siebie, wiedzącym, czego chcesz, człowiekiem, więc zaakcentuj to w swojej postawie, w tym, jak się poruszasz.

Kiedy czekasz na rozmowę, nie baw się telefonem, palcami, nie spuszczaj głowy i nie czaj się. Przywołaj życzliwy uśmiech i przywitaj się z każdym w zasięgu pięciu kroków od Ciebie. Jesteś sprzedawcą, życzliwość i otwartość masz w genach. Jeśli los Ci sprzyja, to pooglądaj firmę, dyplomy, nagrody, które są wokół (jeśli są) i koniecznie zrób dobre wrażenie na sekretarce. Dobrze przeczytałeś, sekretarce. To takie małe centrum dowodzenia i cicha wyrocznia, która wie wszystko i wiele (dobrego o Tobie) może przekazać.

Nie wiem, czy zwróciłeś uwagę, że kiedy chwalisz kogoś lub podziwiasz, to ta osoba ma zwyczaj, dziękując, dodać coś o swojej niedoskonałości. Tak dla równowagi. Dla przykładu, kiedy uda Ci się nawiązać relację i porozmawiać z sekretarką, możesz stwierdzić coś w rodzaju: „wspaniała firma, pewnie wszystkim się tutaj dobrze pracuje, handlowcy mają wspaniałą pracę i jest sporo kandydatów”. Uwierz, w większości przypadków za moment usłyszysz o problemach i wadach. Tak dla równowagi. Potężna socjotechnika, którą możesz wykorzystać również podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Jeśli nie masz możliwości z nikim się przywitać lub porozmawiać, to przejdźmy do kolejnego punktu. Masz odpowiedni stan emocjonalny, w wyobraźni uruchomiłeś obraz siebie jako człowieka sukcesu, którego firma potrzebuje. Za moment wejdziesz na rozmowę. Teraz warto pomyśleć intensywnie o tym, że lubisz, bardzo lubisz swojego rozmówcę, którego za moment spotkasz. Po co takie rzeczy? Otóż po to, że kiedy spotkają się Wasze oczy, może dłonie przy przywitaniu, to z całego Ciebie, z Twoich oczu ma iść przekaz – LUBIĘ CIEBIE. Robisz to dla jego podświadomości, ma Cię polubić, ponieważ zatrudniamy ludzi, których lubimy, którzy nam się podobają, którzy nam pasują. Często nawet nie wiemy dlaczego, po prostu „podoba mi się ten człowiek, ma to coś”. Tę prostą rzecz możesz ćwiczyć również poza rekrutacjami.

Gdzie i jak usiąść?
Czasem masz wybór, czasem nie, ale jeśli możesz wybrać, to staraj się mówić do prawego ucha rekrutującego. Jeśli Cię to zaskoczyło, to bardzo poprawnie zareagowałeś, ale dr Kevin Hogan udowodnił w swoich badaniach, że podatność na sugestię jest ponad trzy razy większa, kiedy mówimy do prawego ucha naszych słuchaczy. Sprawdziłem, działa. Możesz to również stosować w sprzedaży.

O czym mówić?
Skoro jesteśmy przy badaniach i wywieraniu wpływu, to chcę, abyś wiedział, że Brian Tracy również przeprowadził badania. Wynika z nich, że skuteczność perswazji jest ponad trzykrotnie większa, kiedy słyszysz o problemach zamiast o przyjemnościach w sprzedaży określanych jako korzyści. Oto jak możesz to wykorzystać. Zamiast opowiadać tylko o tym, ile zyska Twój potencjalny pracodawca, dodaj do każdego komunikatu informację, jaki problem mu dzięki temu rozwiążesz. Idealnie byłoby, gdybyś nauczył się kierunkować jego uwagę podczas rozmowy na problem.

Istnieje taka technika, ja ją nazywam IMPACT, która polega na tym, aby dosłownie rozdrapać problem, który ma Twój rozmówca, a następnie pokazać, że masz na niego lekarstwo i dać dowód tego, że możesz to zrobić. Dowód z Twojego życia. Przykład, który Ci podam, pomoże Ci zobaczyć i poczuć to, o czym mówię. Częstym problemem w sprzedaży jest niepewność wyników lub nawet brak oczekiwanych wyników. Jak możesz to wykorzystać, stosując tę technikę? Na przykład tak: po jakimś pytaniu, nadarza Ci się okazja do wykorzystania kontekstu rozmowy, aby powiedzieć: „w swojej pracy zauważyłem, że częstym problemem jest brak realizacji targetów (plany sprzedaży) lub niepewność co do ich wykonania. Zdarza się też tak, że plany są wykonywane na sam koniec założonego okresu. To wszystko powoduje stres w firmie. Szef chodzi podenerwowany, traci swój czas na robienie wyniku sprzedaży. Działy zakupów, magazyn i logistyka też mają problem z dostosowaniem się do nierównej sprzedaży. A firma szuka winnych całego zamieszania. Najczęściej winni są albo szefowie, albo handlowcy którzy nie robią planów Zupełnie tego nie rozumiem, jak można przez pół miesiąca nic nie robić, a brać się do pracy w końcówce, kiedy zagrożony jest wynik lub szef zaczyna się denerwować (rozdrapałeś problem). Ja na przykład natychmiast brałem się do pracy od pierwszego dnia miesiąca, bo zauważyłem, że konkurencja wtedy jest zmęczona po poprzednim miesiącu, a i klientom jest łatwiej coś sprzedać (dałeś właśnie rozwiązanie). Dzięki temu przez kolejne 13 miesięcy jako jedyny realizowałem plany sprzedaży (podajesz dowód, który musi być prawdziwy)”.

To tylko przykład, ale teraz, proszę, poświęć chwilę, żeby poćwiczyć i napisać swój. Mów prawdę i staraj się być jak najbardziej konkretny podczas rozmowy. Idealnie będzie, jeśli wyobrazisz sobie, że sprzedajesz produkt. Takiego specjalnego androida, który jest idealnym sprzedawcą. To pozwoli Ci oddzielić emocje związane z własną osobą i prezentować siebie tak jak prezentujesz produkty lub usługi. Koniecznie wczuj się w sytuację i patrz oczyma osoby rekrutującej. Najważniejszą osobą dla niej jest ona sama. Zatrudni Cię tylko wtedy, kiedy pokażesz rekruterowi i udowodnisz, że ON będzie zadowolony.

Pewnie o tym wiesz, tak jak większość osób, ale podczas rozmów rekrutacyjnych kandydaci tracą czas, opowiadając o sobie i o tym, jacy są cudowni. Nawet jeśli tak się wydarzy, to naucz się i zapamiętaj regułkę: Twoja cecha, czyli to co chcesz pokazać pracodawcy to jedno, ale podaj korzyść dla niego wypływającą z tej cechy oraz dodaj jeszcze jedną korzyść. Przykład. Uważasz się za uczciwą osobę. Najczęściej kandydaci mówią wtedy, że są uczciwi. Koniec. Kropka. I teraz słuchacz nadaje temu swoje własne znacznie. Po co? Przecież Ty możesz mu pomóc. Gdyby komunikat o Twojej uczciwości brzmiał: „ludzie chwalą mnie za uczciwość, to oznacza, że firma i klienci są spokojni o swoje pieniądze (korzyść – spokój i bezpieczeństwo), a najlepsze w tym jest to, że zawsze mają gwarancję dobrze wykonanej pracy (kolejna korzyść).

Wiesz, co należy teraz zrobić. Czas na Twoje ćwiczenie, ponieważ kiedy ćwiczysz, to uczysz się szybciej i dodatkowo poszerzasz swoje doświadczenie. Zapamiętaj, proszę, że rekrutacja to jedna z najważniejszych sprzedaży w Twoim życiu, ponieważ determinuje to, jak będzie Ci się pracować i ile będziesz zarabiał oraz jak duży wysiłek będziesz
 w to wkładał. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko dobrze się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej, ale przede wszystkim podejść do niej jak zwycięzca, z pełnym zaangażowaniem, determinacją i na poważnie.

Trzymam za Ciebie kciuki.

Adam Grzesik Inspirator Ludzi i Trener www.BiznesMBA.pl

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca AAA AUTO

Polecane oferty

  • Konsultant Wsparcia Sprzedaży

    AAA AUTO   Łódź, Srebrzyńska 61    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 9 000 zł brutto/mies.
    22 godz.
    Opis: Telefoniczna obsługa naszych Klientów zainteresowanych sprzedażą bądź zakupem samochodu. Informowanie klientów o warunkach sprzedaży i skupu samochodów. Współpraca z innymi oddziałami w naszej firmie. Budowanie z klientami relacji opartych na partnerskiej współpracy. Dbanie o...
  • Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

    AAA AUTO   Piaseczno, ul. Okulickiego 3    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 dni
    Twój zakres obowiązków Bezpośrednia i stacjonarna obsługa Klientów wg standardów firmy; Analiza potrzeb klientów, negocjacja cen; Wprowadzanie danych klientów do wewnętrznego systemu; Jazdy testowe; Dbałość o właściwą ekspozycję samochodów;
  • Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

    AAA AUTO   Bielany Wrocławskie, Tyniecka 3    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 dni
    Opis stanowiska: Bezpośrednia, stacjonarna obsługa Klientów wg standardów firmy. Analiza potrzeb klientów, negocjacja cen. Wprowadzanie danych klientów do wewnętrznego systemu. Jazdy testowe. Dbałość o właściwą ekspozycję samochodów. Nasze wymagania: Umiejętności handlowych i...
  • Handlowiec

    AAA AUTO   Bielany Wrocławskie, ul. Tyniecka 3    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa   29,00 zł brutto/godz.
    13 dni
    Opis stanowiska: Podstawowe prace związane z obsługa klienta (uczestnictwo w procesie sprzedaży i zakupu samochodów) Wspieranie zespołu handlowego w codziennych zadaniach; Nasze wymagania: umiejętności handlowych i negocjacyjnych; zaangażowania, wysokiej kreatywność oraz motywacja w...
  • Pracownik myjni samochodowej

    AAA AUTO   Poznań, Szwajcarska 14    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę
    13 dni
    Opis stanowiska: przygotowywanie pojazdów do sprzedaży i dbanie o ich wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny; współpraca z Klientem (np. pomoc w transporcie Klienta do banku czy urzędu); parkowanie pojazdów oraz ich transport na krótkich dystansach; realizacja drobnych napraw. Nasze wymagania:...
  • Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

    AAA AUTO   Poznań, Szwajcarska 14    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 dni
    Opis stanowiska: Bezpośrednia i stacjonarna obsługa Klientów wg standardów firmy; Analiza potrzeb klientów, negocjacja cen; Wprowadzanie danych klientów do wewnętrznego systemu; Jazdy testowe; Dbałość o właściwą ekspozycję samochodów; Nasze wymagania: Dobra znajomość branży...

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.