Praca.pl Poradniki Rozmowa kwalifikacyjna
Skromność na rozmowie kwalifikacyjnej – czy na pewno popłaca? Naucz się chwalić swoją wiedzą

Skromność na rozmowie kwalifikacyjnej – czy na pewno popłaca? Naucz się chwalić swoją wiedzą

 
Skromność na rozmowie kwalifikacyjnej – czy na pewno popłaca? Naucz się chwalić swoją wiedzą

W życiu prawie każdego człowieka przychodzi taki moment, kiedy musi znaleźć pracę. Jednym przychodzi to z łatwością, inni idą na specjalne szkolenia z technik szukania pracy, a jeszcze inni po prostu poddają się obawom i lękom. Mówienie o sobie, chwalenie się swoją wiedzą, doświadczeniem czy sukcesami dla wielu osób stanowi problem. W tym artykule opisałam kilka konkretnych wskazówek dotyczących tego, jak najlepiej zaprezentować siebie i swoją wiedzę na spotkaniu z rekruterem.

 

Spis treści

Czytaj takżeMoja praca jest AŻ tyle warta? Oto jak wyceniać swoją pracę i negocjować wynagrodzenie

 

Chwalenie się wiedzą – czy to zawsze przejaw próżności lub egoizmu?

 

Nie! Absolutnie nie. Taka obawa często towarzyszy nam w różnych momentach życia, także wtedy, kiedy szukamy pracy. Istnieje wiele sytuacji, w których podzielenie się swoją wiedzą może być bardzo pomocne dla innych ludzi, a także pozytywnie przez nich odbierane.

 

  • Poszukiwanie pracy jako menedżer

 

Po pierwsze, dzielenie się swoją wiedzą może pomóc w przekazywaniu cennych informacji innym ludziom. Kiedy mamy wiedzę na dany temat, możemy pomóc kolejnym osobom w zrozumieniu go, a także w wykorzystaniu tej wiedzy w praktyce. Chwalenie się swoją wiedzą może zachęcić innych do zadawania pytań i prowadzenia dyskusji, co przekłada się na lepsze zrozumienie danego tematu w grupie. Otwarte mówienie o swoich wysokich kompetencjach jest zatem to bardzo pomocne w przypadku szukania pracy na stanowiskach menadżerskich, wiążących się z zarzadzaniem zespołem. Jeśli rekruter czy pracownik firmy wychwyci naszą umiejętność przekazywania wiedzy, może to mieć ogromne znaczenie dla wyniku rekturacji. 

 

  • Nowe rozwiązania w firmie

 

\Dzielenie się swoją wiedzą może pomóc w rozwoju osobistym. Kiedy dzielimy się swoją wiedzą, zmuszamy się do jej ugruntowania i lepszego zrozumienia. Szukamy nowych sposobów na wyjaśnienie rzeczy, co pomaga nam w naszym własnym rozwoju. Zatem opowiadanie o tym, co wiemy i potrafimy, to ogromny plus i sygnał dla rekrutującego, że dbamy o swój rozwój, chcemy pogłębiać swoje kompetencje, interesują nas najnowsze trendy, chcemy znać nowe narzędzia i możliwości. Oznacza to, że możemy zaoferować danej firmie wprowadzenie pozytywnych zmian, automatyzacji czy świeżego i innowacyjnego spojrzenia na dane usługi, produkty czy procesy w firmie.

 

  • Kontakt z klientem

 

Wreszcie, dzielenie się swoją wiedzą może pomóc w tworzeniu relacji międzyludzkich. Kiedy pokazujemy innym ludziom, że mamy wiedzę na dany temat, to wysyłamy jasny sygnał, że jesteśmy ekspertami w tym temacie. Taka postawa może prowadzić do budowania szacunku i uznania ze strony innych ludzi. To ogromna korzyść, jeśli do Twoich obowiązków należy praca z klientem, rozmowa z kontrahentami.

Chwalenie się swoją wiedzą to nie egoizm, to szacunek dla siebie, swojego doświadczenia, swojej pracy i czasu, jaki na nią poświęciłaś. Jeśli wyłączysz poczucie winy z powodu mówienia o swoich wysokich kompetencjach, nikt nie odbierze ich jako egoizm!Wręcz przeciwnie, rozmówca spojrzy na Ciebie jako na pewną siebie, wyjątkową kobietę.

 

Oczywiście chwalić się wiedzą należy z umiarem i w odpowiednim kontekście.. Niemniej nigdy nie powinnyśmy bać się dzielenia naszymi umiejętnościami i wiedzą z innymi.

 

 

Profesjonalny wizerunek

 

Prezentacja siebie jako profesjonalistki w czasie rekrutacji wymaga odpowiedniego podkreślenia Twoich kompetencji. Zadbaj o to, by dać wyraźny sygnał, że posiadasz cechy, które są atrakcyjne dla danej firmy. Polecam, aby zawsze wcześniej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Możesz wcześniej zrobić notatki, w których wypiszesz, co chcesz o sobie powiedzieć.

 

Rozmowa o pracę – jak zaprezentować się profesjonalnie?

 

  • Klarowne i spójne wypowiedzi

 

Wyrażaj się jadno i unikaj zbyt skomplikowanego języka. Staraj się przekazywać informacje w sposób zrozumiały dla rozmówców.

 

  • Mów i słuchaj

 

Pamiętaj, że rozmawiasz z osobą czy osobami, które Cię oceniają. Bądź wrażliwą słuchaczką, reaguj na pytania rekrutera i dostosuj swoje odpowiedzi do tematów poruszanych podczas rozmów.

 

  • Unikaj zbędnych wypełniaczy

 

Zbędne „eee”, „mmm”czy inne wypełniacze mogą być odbierane negatywnie. Wiem, że unikani ich nie jest łatwe, ale jeśli wcześniej przygotujesz, co chcesz powiedziesz, rzadziej będziesz się wahać i stosować wypełniacze. Pracuj nad eliminacją takich zwrotów.

 

  • Entuzjazm

 

Okazywanie emocji jest dziś niezwykle ważne. Siedzenie na postkaniu sztywno niczym cyborg może nie zrobić dobrego wrażenia, a Ty w tym czasie nie będziesz sobą. A przecież nie o to tu chodzi.

 

  • Samoocena

 

W czasie rozmowy z rekruterem możesz podkreślić także sytuacje, które Ci się nie udały, z informacją zwrotną, że dziś już wiesz, jak daną rzecz zrobić. Pamietaj, że porażki to także doświadczenia. Pokaż, że umiesz wyciągać wnioski i uczyć się na błędach.

 

  • Kontroluj tempo wypowiedzi

 

Unikaj mówienia zbyt szybko. Staraj się zachować stałe tempo mowy. Rekruter nie pogubi się w Twoich odpowiedziach,a Ty nie będziesz sprawiać wrażenia osoby zdenerwowanej.

 

 

O czym warto mówić?

 

  • Doświadczenie i sukcesy

 

Ważne jest nie tylko to, czy pracujesz w branży rok czy 10 lat, ale też to, co zrobiłaś i osiągnęła w danym czasie. Jeśli pracujeszod roku bądź krócej, ale w tym okresie zebrałaś bogate doświadczenie, nie oceniaj się negatywnie z powodu krótkiego staży pracy. Przeciwnie, ciesz się tym, że tak szybko zrobiłaś postępy.

 

Wspomnij o projektach, nad którymi pracowałaś. Ile czasu Ci zajęły, jaki był harmonogram, co dałaś od siebie. jakie przyniosły efekty dla firmy, ale też dla Ciebie (np. premia, awans itp.).

 

  • Umiejętności analityczne

 

Nie każdy je posiada i w tym nie ma nic strasznego. Ale z doświadczenia wiem, że nierzadko kobiety, które mają talent do analizowania, nie są go świadome. Jeśli potrafisz zarządzać zespołem, czytać różne tabelki i wyciągać z nich  wnioski – to to są właśnie umiejętności analityczne. Warto o nich mówić!

 

  • Sieć kontaktów

 

Jeśli masz rozbudowaną sieć znajomości w branży, zaznacz to w czasie rozmowy o pracę. Kontakty branżowe są na wagę złota praktycznie w każdej branży.

 

Podczas rozmów rekrutacyjnych ważne jest, byś była autentyczna i pewna siebie. Przedstawiając swoje zalety i kompetencje, skoncentruj się na tych, które mogą mieć znaczenie z punktu widzenia stanowiska, na jakie aplikujesz.

 

Mądra skromność. 10 rad, jak skutecznie zaprezentować swoją wiedzę

 

Autentyczność i prawdomówność są niezwykle ważne i cenne na każdym etapie rekrutacji. Z jednej strony nie warto ukrywać istotnych faktów i umiejętności, z drugiej nie należy koloryzować, ponieważ prędzej czy później nasze kwalifikacje zostaną zweryfikowane.

Rozmowa rekrutacyjna może być stresującym doświadczeniem, szczególnie, gdy trzeba opowiedzieć o swoich zaletach. O czym powinnaś pamiętać podczas rozmowy z rekruterem:

 

  • Twoje zalety

 

Zanim zaczniesz wymieniać swoje zalety, zastanów się, co naprawdę wyróżnia Cię spośród innych kandydatów. Skoncentruj się na swoich umiejętnościach zawodowych i cechach osobowości, które mogą stanowić korzyść dla pracodawcy. Możesz je wcześniej wypisać na kartce, aby łatwiej było Ci je poukładać w głowie i mieć w pamięci w czasie spotkania.

 

  • Przeczytaj dobrze ogłoszenie

 

 

Nie wszyscy czytają ogłoszenie o pracę od deski do deski. A szkoda! To bardzo ważne, by dobrze zrozumieć obowiązki na danym stanowisku i oczekiwania pracodawcy. Zrozumienie, kogo szuka firma, pomoże Ci dobrze wypaść na rozmowie rekrutacyjnej. Jeśli np. w ogłoszeniu była informacja o tym, że szuka się osoby, która posługuje się biegle Excelem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że rekruter w czasie rozmowy zechce praktycznie sprawdzić poziom Twoich umiejętności i da Ci zadanie do wykonania.

 

  • Znajdź informacje o potencjalnym pracodawcy

 

Zdobądź informacje na temat przedsiębiorstwa, do którego aplikujesz. Czym się zajmuje, na jakich rynkach, jakie ma sukcesy. Pomyśl, jak możesz nawiązać do tych danych z punktu widzenia swojej wiedzy. Wspomnienie o tym, jak Twoje kompetencje mogą zostać wykorzystane do celów firmy, będzie dużym plusem w czasie rozmowy o pracę.

 

  • Skup się na faktach

 

Podczas prezentacji swojej wiedzy unikaj ogólnych informacji. Zamiast tego, skoncentruj się na konkretach i efektach. Przedstaw swoje sukcesy jako wynik Twojego działania, strategii, planowania i zaangażowania, a nie jako dowód na to, że zrobiłaś coś więcej niż inni.

 

  • Podkreślaj współpracę

 

Podczas opowiadania o doświadczeniu zawodowym, zwróć uwagę na pracę zespołową. Wskazuj, jak i z kim pracowałaś. Nie musisz podawać nazwisk, chodzi tutaj o konkretne stanowiska. Powiedz np.: „Współpracowałam z grafikiem, wspólnie stworzyliśmy bilbord, który pojawił się na głównej ulicy miasta. Wymyśliłam hasło, miałam wizję kolorystyczną, potrzebowałam kogoś, kto przełoży mój pomysł na fizyczny produkt, ale także doda coś od siebie”. Umiejętność współpracy jest dziś niezwykle ważna i wbrew pozorom nie każdy ją ma!

 

  • Dopasuj informacje do potencjalnego pracodawcy

 

 

Dbaj o to, aby dostosować przekazywane informacje do danego rozmówcy. Jeśli w ostatnich latach pracowałaś w wielu różnych firmach i branżach, staraj się mówić tylko o tym, co może zainteresować potencjalnego pracodawcę.

  • Pamiętaj o empatii

 

W różnych raportach dotyczących pracy w przyszłości wskazuje się na to, że do kompetencji przyszłości należy empatia. Podczas rozmowy z rekruterem wspomnij o sytuacjach, w których zrozumienie i empatia były kluczowe dla rozwiązań problemu lub osiągnięcia celu. To nie tylko dotyczy Twoich umiejętności interpersonalnych, ale także odcina się od wizerunku egoisty. A w końcu chcesz tego uniknąć.

  • Wyróżniaj się umiejętnością komunikacji

Unikaj zbyt skomplikowanego języka i skup się na przekazywaniu informacji w zrozumiały sposób. Staraj się także dostosować ton do swojego charakteru i do sytuacji. Nie śmiej się z innych, nie bądź arogancka. Wydźwięk wypowiedzi jest niezwykle ważnym aspektem komunikacji. Twój ton nie powinien przeczyć profesjonalnemu wizerunkowi, jaki kreujesz.

  • Skup się na wynikach

Pracodawcy są przede wszystkim zainteresowani tym, jakie korzyści może przynieść firmie zatrudnienie właśnie Ciebie. Pójdź o krok dalej. Może jest coś, o czym nie pomyśleli, a Ty masz wiedzę i kompetencje, które mogą im TO COŚ dać. 

 

  • Pytaj!

W trakcie rozmów kwalifikacyjnych zadawaj pytania dotyczące wymagań pracodawcy i samej firmy. Aktywne branie udziału w rozmowie jest niezwykle ważne. Jeśli odpuścisz i pozostaniesz pasywna, z rozmowy wyjdziesz z poczuciem, że nie dowiedziałaś się wszystkiego, ale też nie pokażesz się z profesjonalnej strony. Warto pytać o obowiązki, o wynagrodzenie, nawet o kwalifikacje przełożonego.

 

Prezentowanie swojej wiedzy i doświadczenie podczas rozmów kwalifikacyjnych to nie lada wyzwanie, które wymaga subtelności i umiejętności dostosowania się do sytuacji. Pamiętaj, że prezentowanie swoich sukcesów w kontekście współpracy, rozwoju i korzyści dla pracodawcy ma ogromne znaczenie i może zaważyć na wyniku rekrutacji. Powodzenia!

 

Czytaj także: Rozpoczęcie Biznesu Online: Twój Przewodnik po Wirtualnej Przedsiębiorczości

Ola Gościniak

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online w Interaktywnej Paczce, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Interaktywnej Konferencji GIRLBOSS, inicjatorka raportu „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” i autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman.

Więcej artykułów "Rozmowa kwalifikacyjna"
Praca Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ

Polecane oferty

  • Konserwator - elektryk

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Zakres obowiązków: utrzymywanie w stałej sprawności technicznej instalacji, sieci, urządzeń, aparatów znajdujących się na terenie szpitala, lokalizowanie przerw i zwarć w instalacji elektrycznej oraz usuwanie ich przyczyn i skutków, wykonywanie tymczasowej instalacji elektrycznej,...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.