Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Jak zacząć w FMCG

Jak zacząć w FMCG

 
Jak zacząć w FMCG

Programy praktyk letnich
Dedykowane studentom niezależnie od kierunku ich studiów. Do pracy w korporacjach potrzebne są zarówno osoby z wykształceniem technicznym (działy IT, logistyki, produkcji, technologii), ekonomicznym i finansowym (działy audytu, księgowości, finansów, controllingu), marketingowym i związanym z zarządzaniem (działy marketingu, public relations, zakupów), psychologicznym lub socjologicznym (działy HR, analiz). Korporacje są także otwarte na osoby z innych ścieżek edukacyjnych do pracy w działach sprzedaży, HoReCa czy operacji ważne jest nie tyle wykształcenie, ile entuzjazm, ambicja, zaangażowanie, otwartość i chęć uczenia się stale czegoś nowego. Rekrutacja do programów praktyk letnich rozpoczyna się na przełomie kwietnia i maja. Procesy rekrutacji są dość złożone i obejmują nie tylko analizę aplikacji i rozmowę kwalifikacyjną, ale bardzo często również assessment center lub zadania domowe oraz testy (kompetencji, logiczne, numeryczne, osobowościowe). Rekrutacja na praktyki jest tak głęboka i długa, dlatego że dla firmy przyjęcie praktykanta to spora inwestycja czasu i środków, dlatego pracodawca chce mieć pewność, że inwestuje je we właściwą osobę, która docelowo będzie w stanie objąć w firmie – w późniejszym okresie – stanowisko.

„Większość praktykantów po zakończeniu studiów dołącza do naszego zespołu”– Iwona Nowak – specjalista ds. rekrutacji i komunikacji w Procter&Gamble.

Programy menedżerskie
W zasadzie każda korporacja FMCG w ramach działań prorozwojowych i rekrutacyjnych prowadzi programy menedżerskie. Mają one różne nazwy (np. Sales&Operation Trainee i Management Trainee – Eurocash, Dojrzewalnia Talentów – Jeronimo Martins), ale zasadę działania dość podobną: osoby zakwalifikowane do programu (najczęściej z niewielkim doświadczeniem zawodowym lub prosto po studiach) są przyjmowane do firmy na okres kilku miesięcy i w tym czasie poznają przedsiębiorstwo niemalże od podszewki, przechodząc przez większość działów i zapoznając się z ich zadaniami. Pracując pod okiem mentora i wykonując początkowo proste zadania, wdrażają się do pracy i jednocześnie szkolą z kompetencji miękkich. Takie osoby, po zakończeniu programu menedżerskiego mogą dostać (i najczęściej dostają) propozycję pracy w firmie

„Szukamy utalentowanych studentów na różnych kierunkach, którzy do swoich zadań podchodzą z pasją, są otwarci na zmiany, chętnie stawiają czoła nowym wyzwaniom i aktywnie szukają nowych rozwiązań” – Iwona Nowak, specjalista ds. rekrutacji i komunikacji w Procter&Gamble.

Całoroczne programy stażowe
Dla studentów dysponujących wolnym czasem oraz dla absolwentów firmy FMCG mają również programy stażowe realizowane przez cały rok, w trybie pełnowymiarowym lub elastycznym. Rekrutacja na takie staże odbywa się kilka razy do roku, często przy współudziale takich akcji, jak Grasz o staż, z której korzysta np. Makro.

Spotkania z pracodawcami na uczelniach
Firmy z branży FMCG wiedzą, jak ważne jest inwestowanie w młode talenty. Poza tym, szukając osób o szerokim przekroju doświadczenia, specjalizacji i wykształcenia mogą z powodzeniem realizować spotkania informacyjne na temat pracy w swoich strukturach, kierowane do szerokiej grupy odbiorców. Takim miejscem, w którym branża FMCG się często pojawia, są uczelnie. Firmy biorą udział nie tylko w targach pracy, ale również samodzielnie organizują spotkania ze studentami, nierzadko oferując bezpłatne szkolenia i wykłady. Informacje o tego typu spotkaniach możesz znaleźć w biurach karier uczelni w twoim regionie.

Tradycyjna rekrutacja
Firmy FMCG poszukują pracowników nie tylko wśród najmłodszych stażem. Potrzebują także specjalistów z doświadczeniem. Osoby te są rekrutowane za pomocą programów referencyjnych (czyli pracownicy firmy polecają pracę swoim znajomym, którzy – jeśli przejdą rekrutację – otrzymują propozycję zatrudnienia) lub tradycyjnie – dzięki ogłoszeniom o pracę umieszczanym w takich serwisach, jak Praca.pl.tym, szukając osób o szerokim przekroju doświadczenia, specjalizacji i wykształcenia mogą z powodzeniem realizować spotkania informacyjne na temat pracy w swoich strukturach, kierowane do szerokiej grupy odbiorców. Takim miejscem, w którym branża FMCG się często pojawia, są uczelnie. Firmy biorą udział nie tylko w targach pracy, ale również samodzielnie organizują spotkania ze studentami, nierzadko oferując bezpłatne szkolenia i wykłady. Informacjie o tego typu spotkaniach możesz znaleźć w biurach karier uczelni w twoim regionie. Tradycyjna rekrutacja Firmy FMCG poszukują pracowników nie tyl-ko wśród najmłodszych stażem. Potrzebują także specjalistów z doświadczeniem. Osoby te są rekrutowane za pomocą pro-gramów referencyjnych (czyli pracownicy firmy polecają pracę swoim znajomym, którzy – jeśli przejdą rekrutację – otrzymują propozycję zatrudnienia) lub tradycyjnie – dzięki ogłoszeniom o pracę umieszczanym w takich serwisach, jak Praca.pl.

Awans od stanowiska operacyjnego
 Firmy FMCG to również stanowiska operacyjne, niewymagające wyższego wykształcenia – merchandiserzy w sklepach, doradcy klientai przedstawiciele handlowi, pracownicy produkcyjni. Swoją karierę w korporacji można zacząć też od takiego stanowiska. Na osoby ambitne i zdeterminowane do osiągnięcia sukcesu korporacje bardzo liczą. Zaczynając od niskiego stanowiska, należy stale myśleć o rozwoju nie tracić żadnej szansy na to, by przenieść się do innego działu i/lub wziąć udział w pro-gramie menedżerskim lub wewnętrznej rekrutacji. Takim osobom często pomagają działy HR, które identyfikują potencjał pracownika sugerują mu możliwe ścieżki rozwoju.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.