Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Praca w branży FMCG

Praca w branży FMCG

 
Praca w branży FMCG

Znane marki – nieznane firmy
Marki należące do największych koncernów branży FMCG są znane każdemu z nas. Nie zawsze jednak wiemy, jaki koncern stoi za ich produkcją. Czy chciałbyś pracować dla czołowych marek, które znasz z reklam telewizyjnych? W takim razie szukaj pracy w FMCG.

Praca w obszarze dóbr szybko zbywalnych to niemalże nieograniczone możliwości –poszukiwane są osoby o przeróżnym profilu zawodowym i różnorodnym wykształceniu. Struktura firm FMCG – czy to produkcyjnych, czy też zajmujących się sprzedażą jest na tyle rozbudowana, że każdy znajdzie coś dla siebie. Koncerny często odpowiadają za bardzo wiele marek – nie zawsze ze sobą bezpośrednio związanych. Procter&Gamble to właściciel takich marek, jak Gilette, Max Factor, Pantene, Olay, Ariel, Vizir, Lenor, Pampers, Blend-a-med czy Duracell. Za siecią sklepów Delikatesy Centrum stoi korporacja Eurocash. Tak duże organizacje dają pracę setkom osób.

Szeroki przekrój możliwości (działy w FMCG)
Struktura każdej firmy FMCG jest nieco inna, ale w każdej – niezależnie od typu działalności (firma produkcyjna lub retail) istnieją podobne działy – przyjrzyjmy się zatem, jakie możliwości daje FMCG i jakie najczęstsze wymagania dotyczą pracowników danego działu.  
Dział produkcji – zatrudnia pracowników operacyjnych (produkcja, pakowanie), techników (elektrycy, mechatronicy, elektronicy, mechanicy) oraz osoby z wykształceniem inżynierskim, które odpowiadają za park maszynowy czy planowanie produkcji.
Dział logistyki – wyprodukowane dobra trzeba magazynować i transportować – tym zajmuje się dział logistyki oraz częściowo(niekiedy) dział eksportu. Przyjmowane są osoby z wykształceniem średnim i wyższym, chętnie z doświadczeniem w spedycji.
Dział księgowy i finansowy - tu pracują osoby odpowiadające za rozliczanie produkcji i sprzedaży, księgowość, controlling, planowanie kosztów. Przyjmuje się tu osoby z wykształceniem kierunkowym, a niekiedy wymagane są dodatkowe certyfikaty i uprawnienia.
Dział HR – odpowiada za rekrutację,  szkolenia i oceny okresowe. Wymogiem jest wykształcenie wyższe (psychologia, zarządzanie zasobami ludzkimi) i niekiedy dodatkowe certyfikaty (np. certyfikaty trenerskie). W zależności od struktury firmy pracownicy działu HR mogą pracować w centrali lub terenowo, na określonym obszarze.
Dział marketingu – odpowiada za kreowanie kampanii reklamowych i dbanie o reklamę w miejscu sprzedaży. W firmach  FMCG dział marketingu dzieli się najczęściej na „zwykły” marketing oraz trade marketing. Ten pierwszy odpowiada za reklamy ATL i BTL, a trade marketing za reklamę w punktach sprzedaży (czyli sklepach). Konieczne jest tu wykształcenie wyższei mile widziane doświadczenie w marketingu lub reklamie. Działy marketingu chętnie inwestują również w stażystów i praktykantów.
Dział public relations – czasem jako część marketingu, czasem jako osobny dział. Pracownicy działu odpowiadają za budowanie wizerunku marek i całej firmy w oczach kontrahentów i konsumentów. Częstym stanowiskiem – poza specjalistami ds. PR jest rzecznik prasowy, który odpowiada za kontakty firmy ze światem zewnętrznym (np. dziennikarzami). W pracy tej liczą się przede wszystkim kompetencje miękkie i doświadczenie. Na szczęście można je zdobywać, ucząc się od starszych kolegów.
Dział zakupów - żaden towar nie powstaje z niczego. Aby można było coś wyprodukować, dział zakupów musi najpierw zakupić materiały, z których produkcja wytworzy towar. Wykształcenie wyższe nie jest tu najczęściej konieczne, ale często przydaje się znajomość kilku języków obcych oraz doskonałe zdolności negocjacyjne i odporność na stres. Pracownik działu zakupów obraca ogromnymi pieniędzmi.
Dział IT – żadna korporacja nie może istnieć bez sprawnie działającego systemu teleinformatycznego. Systemy i aplikacje coraz mocniej wspierają pracę w każdym dziale. Z tego powodu działy IT są zazwyczaj bardzo mocno rozbudowane i podzielone na specjalizacje – część pracowników zarządza infrastrukturą IT, część siecią, a jeszcze inni odpowiadają za sprawne działanie oprogramowania. Wykształcenie wyższe jest preferowane, ale najważniejsze są tu realne kompetencje i doświadczenie.
Dział administracyjny – duża korporacja to ogromna ilość korespondencji, spotkań, a nawet zakupów na potrzeby pracowników – działy administracyjne zatrudniają zatem najczęściej przynajmniej kilka osób. Nie trzeba mieć wykształcenia wyższego (choć pomaga), ale koniecznie trzeba być osobą dokładną, skrupulatną i bardzo odporną na sytuacje stresowe.

Z innych działów, które możemy spotkać w firmach FMCG, warto wymienić: dział eksportu, dział kontroli jakości, dział audytu, dział zarządzania kategorią,  dział ekspansji, dział foty, dział R&D. W międzynarodowych korporacjach część działów może zostać skonsolidowana w ramach centrum usług wspólnych. Może się też zdarzyć i tak, że różne działy znajdują się na terenach różnych krajów. Dlatego zawsze przed wysłaniem CV do firmy FMCG koniecznie trzeba zapoznać się z jej stroną internetową i zorientować, jak wygląda struktura korporacji i jakie będziemy mieć możliwości rozwoju.

Przedsiębiorstwa z branży FMCG poszukują pracowników na terenie całego kraju, jakkolwiek praca w takich działach, jak: HR, IT, marketing, zakupy, eksport czy księgowość i finanse odbywa się w centrali firmy lub jej oddziałach. Pracownicy działów kontroli jakości czy technologii  najczęściej pracują w pobliżu zakładów produkcyjnych, które zlokalizowane są zwykle w mniejszych miejscowościach w pobliżu większych aglomeracji.

6 pytań, które pomogą ci określić, czy praca w korporacji FMCG jest dla ciebie:

1. Czy praca z określonym terminem bardziej cię motywuje do działania, czy stresuje?
 Deadline dla niektórych to marchewka, dla innych pętla na szyję – jeśli czujesz, że pod wpływem stresu pracujesz lepiej, to poradzisz sobie w korporacji.

2. Czy kiedy przy porównaniu do innej osoby wypadasz gorzej, to zwiększasz wysiłki, by tę osobę przegonić, czy jest ci przykro i „odpuszczasz”?
W korporacjach porównuje się wyniki pracy poszczególnych pracowników. Liczy się e²ektywność i dobre wykonywanie zadań. Jeśli lubisz być lepszy niż inni, to znajdziesz właściwą motywację do pracy.

3. Czy potrafisz się zrelaksować nawet po długim dniu pracy, czy też masz tendencję do myślenia o swoich obowiązkach nawet w wolnym czasie?
 Pracownik korporacji musi potrafić przestać myśleć o pracy i szybko regenerować siły w wolnym czasie. Ci, którzy mają tendencję do pracoholizmu, bardzo szybko się wypalą.

4. Czy przedłożyłbyś rozwój zawodowy, możliwości szkoleń i dobre zarobki nad dużą ilość wolnego czasu?
Dużo plusów, ale i koszty – szkolenia i rozwój w zamian za poświęcanie firmie dużej ilości czasu. Nie oznacza to, że pracownicy korporacji nie mają życia rodzinnego, niemniej jednak praca w dużej firmie jest wymagająca czasowo i nierzadko trzeba przedłożyć zobowiązania zawodowe nad prywatne.

5. Czy lubisz procedury i ściśle określone zasady postępowania? Czy może lepiej pracuje ci się w wolnymi nieskrępowanym środowisku?
 Korporacje lubią reguły i procedury – przy tak dużej liczbie pracowników brak zasad wprowadziłby chaos. Niektóre osoby źle radzą sobie w tak precyzyjnie określonym środowisku. Są jednak i tacy, którzy bardzo je sobie chwalą – dzięki szczegółowym procedurom wszystko jest jasne i klarowne. Do której grupy należysz?

6. Czy wartości korporacji, do której chcesz aplikować, są spójne z twoimi?
Przed wysłaniem aplikacji do korporacji sprawdź na jej stronie internetowej wartości, jakimi się kieruje. Jeżeli nie są spójne z twoimi, to będziesz się w pracy męczyć. Wartości nie są pustosłowiem – rzeczywiście przenikają sposób pracy i myślenia w organizacji.

Najpopularniejsze stanowiska
Najwięcej stanowisk w firmach FMCG należy do osób Obsługujących klienta końcowego (przedstawiciele handlowi, merchandiserzy, doradcy klienta) oraz pracowników produkcyjnych. Z analizy ogłoszeń o pracę zamieszczanych w serwisie Praca.pl wynika, że 78 procent frm z branży FMCG poszukiwało pracowników w obszarze sprzedaży i obsługi klienta, a ogłoszenia te stanowiły 59 proc. wszystkich zamieszczanych przez te firmy ogłoszeń o pracę. W tym obszarze najchętniej poszukiwany był przedstawiciel handlowy – 15 proc. wszystkich ogłoszeń firm z branży FMCG, w dalszej kolejności kierownik sektora marketu – 11 proc. i sprzedawca – 9 proc.

Specjalista poszukiwany (zawody, których brakuje)
Mimo że firmy z branży FMCG chętnie szkolą pracowników i dbają o rozwój ich kariery, nie zawsze udaje im się uniknąć konieczności rekrutacji specjalistów z zewnątrz organizacji. Duża grupa ogłoszeń publikowana w serwisie pracy Praca.pl dotyczyła kadry zarządzającej. Blisko 49 proc. Firm z branży FMCG poszukiwało w tym obszarze pracowników i stanowiły one 22 proc. wszystkich ogłoszeń w tym sektorze. Poza kadrą zarządzającą, do najczęściej poszukiwanych stanowisk należą:
• managerowie regionów;
• analitycy biznesowi;
• product managerowie.

 

Zarobki w branży
Branża FMCG jest w Polsce zdominowana przez duże, zagraniczne koncerny. Średnie zarobki są zatem siłą rzeczy wyższe niż na analogicznych stanowiskach w polskich i mniejszych frmach. Przyjrzyjmy się przykładowym stanowiskom w branży (zarobki w kwocie brutto wraz z premiami):
• pracownik produkcyjny – 1 600 - 2 900 zł, mediana 2 169 zł;
• przedstawiciel handlowy – 2 000 - 5 500 zł, mediana 3 620 zł;
• merchandiser – 1 600 - 4 000 zł, mediana 2 950 zł;
• kierownik ds. planowania produkcji – 3 500 - 8 000 zł, mediana 5 420 zł;
• specjalista ds. magazynowych – 2 300 - 4 200 zł, mediana 3 130 zł;
• pracownik działu zakupów – 2 000 - 6 000 zł, mediana 4 000 zł;
• kierownik działu zakupów – 4 200 - 11 500 zł, mediana 7 056 zł;
• key account manager – 4 500 - 14 000, mediana 8 100 zł;
• automatyk – 2 600 - 5 400 zł, mediana 4 000 zł;
• pracownik działu PR – 1 700 - 3 500 zł, mediana 2 200 zł;
• specjalista ds. PR – 2 500 - 6 000 zł, mediana 4 100 zł;
• specjalista ds. badań marketingowych – 3 000 - 7 500 zł, mediana 4 800 zł;
• brand manager – 5 000 - 13 000 zł, mediana 7 300 zł;
• specjalista ds. floty – 2 600 - 5 100 zł, mediana 3 600 zł;
• główny księgowy – 4 000 - 8 400 zł, mediana 5 600 zł;
• specjalista ds. controllingu – 3 600 - 6 700 zł, mediana 4 500 zł;
• kontroler jakości – 2 000 - 3 800 zł, mediana 2 950 zł;
• specjalista ds. zarządzania jakością – 3 200 - 6 400 zł, mediana 4 500 zł;
• administrator sieci IT – 3 000 - 6 000 zł, mediana 4 200 zł;
• specjalista ds. rekrutacji – 2 400 - 5 200, mediana 3 700 zł;
• trener w dziale HR – 3 700 - 8 300 zł, mediana 5 400 zł.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.