Praca.pl Poradniki Warto wiedzieć
Analiza rynku pracy na przestrzeni lat

Analiza rynku pracy na przestrzeni lat

 
Analiza rynku pracy na przestrzeni lat

Rynek pracy przez ostatnie dekady bardzo mocno ewaluował, diametralnie zmieniało się jego postrzeganie na przestrzeni czasu. Raz mieliśmy do czynienia z „rynkiem pracy pracownika”, innym razem z „rynkiem pracy pracodawcy”. Co warto wiedzieć o rynku pracy i jego elementach? Jak obecnie wygląda rynek pracy w Polsce?

 

Spis treści

Co to jest rynek pracy?


Jak w każdym „rynku” mamy do czynienia z procesem wymiany jednego dobra na dobro inne. A dobrem tym jest w naszym przypadku praca do wykonania – z jednej strony, z drugiej natomiast wynagrodzenie za jej wykonanie. Taka transakcja odbywa się między pracodawcami, będącymi nabywcami, którzy reprezentują popyt na pracę i oferują miejsca zatrudnienia, a pracownikami będącymi sprzedawcami, którzy proponując swoje usługi, decydują o podaży pracy.


Jak każdy rynek, tak i ten ma wytyczone cele. Za najważniejszy uznaje się dążenie do równowagi między popytem na pracę a podażą pracy. I równowagę tę osiąga odpowiednio, alokując i relokując dostępne zasoby ludzkie, czyli pracowników i współpracowników, tak by w pełni zaspokoić potrzeby kadrowe pracodawców. I właśnie realizacja tego celu warunkuje, czy obecny rynek pracy możemy nazwać rynkiem „pracownika” czy „pracodawcy”.


Jeśli ofert pracy na rynku jest więcej niż osób nimi zainteresowanych – wówczas mówimy o „rynku pracownika”, który w tej sytuacji ma silną pozycję negocjacyjną. Takim przykładem może być branża IT, którą od lat trudno nasycić. Natomiast jeśli ofert pracy jest mało, a osób chętnych na pracę wiele, mówimy o „rynku pracodawcy”. I z takim mamy do czynienia obecnie. Epidemia spowodowała wzrost podaży na rynku pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby nowych ofert, w porównaniu do analogicznego okresu w latach poprzednich.

 

rynek-pracy

 

Wymagania pracodawców wobec pracowników:


Rynek pracy istniał od zawsze. Od zawsze ktoś zlecał zadania do odpłatnego wykonania, a ktoś inny przyjmował je do realizacji, oczekując zapłaty. Na przełomie ostatniego stulecia bardzo mocno zmieniły się oczekiwania stawiane kandydatom do pracy, ewaluowały także kryteria, na podstawie których pracodawcy oceniają przydatność kompetencji zawodowych potencjalnych pracowników.

 

  • Oczekiwania pracodawcy: dawniej


Niegdyś liczyły się głównie koneksje, wykształcenie i pozyskana w ten sposób wiedza (dawniej, dyplom studiów wyższych był gwarancją zrobienia kariery) oraz umiejętności twarde. Dziś natomiast znaczenia nabierają zróżnicowane doświadczenia, unikalna wiedza, ale przede wszystkim konkretne umiejętności, w tym umiejętności miękkie, pozwalające pracownikowi radzić sobie w złożonej rzeczywistości rynkowej. W rzeczywistości bardzo wymagającej – z jednej strony elastyczności, relacyjności, umiejętności szybkiego łączenia i analizowania faktów, a z drugiej strony zdrowej asertywności, znajdowania doskonałego rozwiązania „ad hoc” i ukierunkowania na realizację celu. Od przyszłych pracowników oczekuje się także, że staną się partnerami biznesu, a nie tylko odtwórcami i wykonawcami zleconych zadań, obowiązków służbowych.


W niedalekiej przeszłości utrzymanie zatrudnienia w jednej firmie przez wiele lat było dobrze postrzegane, czasem wręcz pożądane. Stanowiło o wartości kandydata do pracy, jego stabilizacji życiowej, lojalności i oddaniu pracy oraz pracodawcy. Współcześnie sytuacja ta diametralnie się zmieniła. Pracownicy, realizując się zawodowo, znacznie rzadziej stawiają na stabilność zatrudnienia, a częściej na zdobywanie doświadczeń, rozwój i dużą elastyczność we współpracy, co przekłada się jednoznacznie na częstsze zmiany miejsca pracy. I w oczach pracodawców ma to w większości pozytywne konotacje. Oczywiście do czasu, gdy te zmiany nie są zbyt częste i nie zaczniemy być postrzegani jako zawodowi skoczkowie. Obecnie, jeśli do wyboru mamy 2 kandydatów z takim samym stażem, o podobnym spektrum kompetencji i umiejętności, wybiera się kandydata o bardziej zróżnicowanym doświadczeniu w środowisku biznesowym.

 

Zbyt długie „zasiedzenie” się u jednego pracodawcy, na tym samym stanowisku może być postrzegane jako brak ambicji i stagnację w rozwoju osobistym. Oczywiście to może krzywdzić kandydata, który w ramach prywatnych aktywności inwestuje w swój rozwój i zbiera bardzo różne, atrakcyjne doświadczenia. Dlatego warto je wszystkie zaprezentować w CV, wówczas atrakcyjność kandydata w oczach współczesnego potencjalnego pracodawcy wzrośnie.

 

 

  • Kompetencje zawodowe: cenione dziś


Współczesny rynek pracy znacząco różni się od tego, który istniał w przeszłości. Coraz częściej obok biznesu, to kapitał ludzki odgrywa w nim kluczową rolę, dlatego kładzie się olbrzymi nacisk na pozyskanie właściwych, zmotywowanych pracowników, posiadających wiedzę, niezbędne kompetencje i umiejętności, ale i odpowiednie doświadczenie.

 

  • Wymagania wobec pracowników na przykładzie firmy leasingowej


W branży leasingowej szalenie ważne jest właściwe nastawienie na klienta i jego potrzeby, umiejętność budowania partnerskiej, długotrwałej relacji, otwartość, znajomość oferowanych produktów, a także zaangażowanie w obsługę klienta, w procesy sprzedażowe skutkujące osiąganiem wysokich wyników. Na stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich liczy się także wcześniej zdobyte doświadczenie w branży, poparte sukcesami, szczególnie w firmach leasingowych o podobnej strukturze procesów biznesowych, co znacząco skraca proces adaptacji nowego pracownika.

 

Ewelina Świątczak
Dyrektor Depertamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Impuls-Leasing Polska Sp. z o.o.

 

Czytaj takżeQuiet hiring – czym jest?

Więcej artykułów "Warto wiedzieć"
Praca Chłodnie Warszawskie Morspol S.A.

Polecane oferty

  • Specjalista obsługi instalacji

    Chłodnie Warszawskie Morspol S.A.   Warszawa, Białołęka, blisko stacji metra, blisko trasy S8, blisko stacji kolejki podmiejskiej i wielu linii autobusowych    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 12 000 zł brutto/mies.  Szukamy 3 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    wykonywania pracy przy obsłudze i dozorze urządzeń elektroenergetycznych odpowiadających za pracę instalacji chłodniczej w firmie zajmującej się wynajmem magazynów chłodniczych dla branży żywnościowej, czas pracy wynosi przeciętnie 8 godzin na dobę, 40 godzin tygodniowo w...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?