Praca.pl Poradniki Zmiana pracy
Resetowanie umiejętności zawodowych, czyli czym jest fast reset skills?

Resetowanie umiejętności zawodowych, czyli czym jest fast reset skills?

 
Resetowanie umiejętności zawodowych, czyli czym jest fast reset skills?

W kontekście rozwoju zawodowego zazwyczaj mówimy o nabywaniu umiejętności i podnoszeniu kwalifikacji w zawodzie. Dlaczego ktoś chciałaby pozbyć się umiejętności zawodowych? Okazuje się, że rodzaj resetowania wiedzy może być niezwykle pomocny na przykład w czasie zmiany branży. Czytaj dalej i dowiedz się, czym jest fast reset skills? oraz kiedy warto je zastosować.

 

Fast reset skills – definicja

 

W czasie pandemii i destabilizacji na rynku pracy, kiedy wiele osób musi liczyć się z koniecznością przebranżowienia, umiejętność nie tylko podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale i dostosowywania się do dynamicznie zmieniających się warunków jest na wagę złota. Rola samokształcenia w dążeniach zawodowych, samodzielność w pracy nad sobą to kwestie dość powszechnie znane. Niemniej obecnie niezwykle istotna stała się także szybkość reakcji na nowe warunki.

 

Pojęcie fast reset skills zawiera w sobie trzy elementy – skills, czyli umiejętności, fast, a więc szybkość, oraz reset – wymazywanie. W tym procesie kluczowa jest gotowość pracownika do aktualizowania wiadomości, otwartość na zmiany, a także akceptacja faktu, że część kompetencji może mieć krótki termin ważności i wkrótce nastąpi konieczność zastąpienia ich innymi.

 

Fast reset skills – przyczyny

 

Można zadać sobie pytanie, dlaczego od pracownika coraz częściej oczekuje się zdolności wymazywania dawnych umiejętności, a nie po prostu łączenia nowej wiedzy ze starą.

 

Otóż podnoszenie umiejętności niekoniecznie jest równoznaczne z kumulacją informacji. Stan wiedzy np. dotyczący danej branży praktycznie nigdy nie jest stały. Rozwój technologii, nowe warunki, przepisy i inne okoliczności jak pojawienie się dużego konkurenta na rynku itp. wymuszają nieustanne aktualizowanie wiedzy. Czasami okazuje się też, że pewne techniki czy dotychczas stosowane metody były po prostu nieskuteczne albo przeszkadzały w odkryciu jakiegoś innowacyjnego podejścia do danej kwestii.

 

Przykładowo, przestarzałe procedury mogą hamować rozwój placówki badawczej zaopatrzonej w nawet najnowocześniejszy sprzęt. Innym przykładem jest konieczność zapomnienia o dawnych nawykach dotyczących kontroli pracownika w biurze i zastąpienia ich nowymi procedurami w czasie pracy zdalnej. Co więcej, niektóre firmy po lockdownie zdecydowały się na przywrócenie pracy w biurach – w tym wypadku podwładni i managerowie musieli ponownie zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności np. pracy zespołowej – część kompetencji przydatnych w trybie home office okazała się więc krótkoterminowa.

 

W tym świetle bardziej zrozumiałe staje się to, dlaczego resetowanie, czyli po prostu wymazywanie pewnych umiejętności zawodowych jest bardzo ważną umiejętnością.

 

Fast reset skills – skutki

 

Zastępowanie starej wiedzy nową, wypieranie dawnych umiejętności przez te aktualnie wymagane, może być trudne szczególnie dla osób, które latami pracowały w dość stabilnych warunkach pracy i branżach wcześniej odpornych na zmiany. Okazuje się jednak, że zmiany wynikające np. z rozwoju technologicznego, coraz szerszego zastosowania sztucznej inteligencji, albo po prostu występujących okoliczności (jak epidemia) dotykają coraz więcej sfer życia.

 

Przykładem może być administracja publiczna, która przeszła w ostatnich latach niemal błyskawiczną cyfryzację, a dodatkowo w czasie lockdownu tysiące pracowników musiało przyzwyczaić się do wykonywania obowiązków zdalnie. Dla wielu osób była to prawdziwa rewolucja nie tylko w życiu zawodowym, ale i prywatnym.

 

Rosnące tempo zmian może odbijać się na psychice, powodować niepokój czy poczucie bezradności. Część osób doświadcza trudności z przystosowaniem się do nowych, mniej stabilnych warunków. Pracownicy wielu obszarów gospodarczych mogą odczuwać lęk i stres. Zmiany, choć mogą być wzbogacające i inspirujące, są także ogromnym wyzwaniem dla naszych zdolności poznawczych, a destabilizacja gospodarcza wywołuje brak poczucia bezpieczeństwa.

 

Jak sobie zatem poradzić na współczesnym rynku pracy? Starajmy się przyjąć postawę otwartości i przede wszystkim nie wahajmy się sięgać po pomoc. Doradzić w kwestiach zawodowych może na przykład coach zawodowy, doradca, czasami niezbędna jest także pomoc psychologiczna. W zachowaniu dobrej kondycji psychicznej ważna jest też umiejętność odpoczynku po pracy i zachowania równowagi między sferą zawodową oraz prywatną.

 

Więcej artykułów "Zmiana pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Wielkanoc tuż tuż i i większość z nas powoli przygotowuje się do świętowania: planujemy urlopy, świąteczne menu, wyjazdy. Jednak święta nie dla wszystkich oznaczają wolne od pracy i możliwość wypoczynku. Zobacz, kto pracuje w Wielkanoc i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną, jak do biura, a jak na spotkanie z kluczowym klientem? Czy tzw. Casual Friday zwalnia z obowiązkowej koszuli? Czym się różni styl black tie od white tie? Stylistka Dorota Leszek wyjaśnia, czym jest dress code, jak go stosować oraz dlaczego ubieranie się odpowiednio do sytuacji jest tak ważne dla naszej samooceny.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.