Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

 
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Jedni wolą przyciemnione światło, ścianki odgradzające od pozostałych współpracowników i własną szafkę na rzeczy osobiste. Dla innych najlepszym rozwiązaniem jest open space – jasna i duża przestrzeń, dająca możliwość nieustannego kontaktu z pozostałymi pracownikami. Jak urządzić biuro, by sprzyjało efektywnemu wykonywaniu obowiązków i wpływało pozytywnie na komfort osób w nim przebywających? Przedstawiamy kilka podpowiedzi.

 

Urządzanie biura: od czego zacząć?

 

Przede wszystkim powinniśmy przeanalizować zależności pomiędzy pracownikami. Jakie są relacje służbowe, kto z kim najczęściej się komunikuje, dlaczego itd. Jeżeli będzie trzeba przydzielić pracownikom pokoje, ta kwestia może mieć kluczowe znaczenie. Aranżacja przestrzeni biurowej powinna oczywiście uwzględniać wszelkie zasady ergonomii oraz BHP, np. oświetlenie stanowisk, rodzaj krzeseł, biurek, odległości monitorów.

 

Planując aranżację pomieszczeń, należy zwrócić uwagę na ich kolorystykę. W doborze barw trzeba pamiętać o tym, jaki wywołują efekt – czerwień to energia, siła, ale też może u niektórych wzmacniać zachowania agresywne. Jasne, pastelowe farby na ścianach sprzyjają koncentracji, wyciszają.

 

Bardzo istotnym elementem przestrzeni biurowej są kwiaty, akcenty roślinne. Mają pozytywny wpływ na samopoczucie, a odpowiednie odmiany oczyszczają powietrze. Warto zadbać też o gadżety firmowe, logo i inne elementy, które pomogą wzmocnić wizerunek spójnej marki i stabilnego, silnego pracodawcy.

 

Powierzchnia biurowa a pomieszczenia w firmie

 

Urządzenie nowej siedziby firmy stawia przed właścicielem wiele wyzwań. Czy powierzchnia biurowa powinna zostać otwarta, czy może lepiej podzielić ją na pokoje? Manager zespołu ma mieć osobne biuro, czy lepiej, żeby pozostawał w stałym kontakcie z pracownikami?

 

W takich wypadkach warto zbadać preferencje zatrudnionych. To oni mają najlepszą wiedzę o optymalnych warunkach do pracy. Mogą też przekazać swoje indywidualne potrzeby – ktoś bardzo chce siedzieć przy oknie, inna osoba woli przysiąść w kącie możliwie odgrodzona, bo łatwiej się jej wtedy skupić.

 

Ważną decyzją w organizacji przestrzeni biurowej jest też ta o przydzieleniu pokoju konferencyjnego, a także miejsca do odpoczynku. Tak zwana strefa relaksu znajduje coraz więcej zwolenników – nie tylko wśród samych zatrudnionych. Pracodawcy również dostrzegają korzyści z faktu, iż personel ma miejsce, w którym może się wyciszyć, odpocząć i powrócić z większą mobilizacją do wykonywania obowiązków.

 

Nowoczesne biuro – czym się wyróżnia?

 

W wielu ogłoszeniach o pracę obojętnie czy jest to mała firma, czy międzynarodowa korporacja, jedną z ofert pracodawcy jest „nowoczesne biuro”. Jakie to miejsce? Czym się charakteryzuje?

 

Ze słowem nowoczesny w kontekście pomieszczeń kojarzy się kilka elementów – duża jasna przestrzeń, naturalne światło, miękkie meble, stoły i szafki z drewna z odzysku. Jednak urządzanie biura w dzisiejszych czasach nie powinno się jedynie zamykać na wnętrzu. Szczególnie w przypadku dużych firm istotne jest to, w jakich miejscach wynajmują biura. Czy wieżowce dobrze współgrają z otoczeniem, czy nie szkodzą mieszkańcom.

 

Ważna jest także dobra lokalizacja. Nawet jeżeli budynek firmy znajduje się poza centrum miasta, to powinno się zwrócić uwagę na to, by w pobliżu znajdowały się węzeł komunikacyjny oraz parking, ułatwiające pracownikom dojazd do biura.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierownik Restauracji

    City 88 Sp. z o.o.   Poznań    praca stacjonarna
    menedżer / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   8 320 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zarządzanie podległym zespołem, organizacja i nadzór pracy, motywowanie do efektywnej pracy, Szkolenie pracowników, Współtworzenie i wprowadzanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi; Efektywne planowanie pracy w trakcie zmiany, Zapewnienie ciągłości dostaw, Stała współpraca z...
  • Programista / operator tokarek/frezarek CNC z j. angielskim (m/k)

    Trenkwalder   Niemcy, Bochum   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    11 godz.
    Zakres zadań: konfiguracja i obsługa najnowocześniejszych 3- i 5-osiowych frezarek CNC oraz/lub ustawianie i obsługa najnowocześniejszej tokarki karuzelowej (WEILER, Geminis) z samodzielnym tworzeniem programów na maszynie (Siemens Sinumerik 840D / Fagor), samodzielne tworzenie programów,...
  • Magazynier / Pracownik produkcji

    Praca.pl Sp. z o.o.   Zegartowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzorowanie rozładunków i weryfikacja zgodności z dokumentacją; Kontrola jakości i ilości odbieranego produktu; Załadunki i rozładunki towarów; Przygotowywanie dokumentów magazynowych; Pakowanie wyrobów gotowych;
  • Technolog

    NEW CUT BOGDAN KONDRACKI   Warszawa, Wilanów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków Opracowywanie technologii produkcji; Przygotowywanie procesu technologicznego; Tworzenie procesów produkcyjnych w systemie ERP; Współpraca z działem handlowym; Współpraca z działem Produkcji i działem Kontroli Jakości;
  • Inżynier ds. Jakości i Obsługi Klienta

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk   
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Efektywna obsługa reklamacji klientów; Śledzenie portali klienta i raportowanie ryzyk; Aktualizacja rejestru reklamacji; Wprowadzanie wymagań klienta w procesy; Kontakt z klientami: e-mail, telefon, wizyty; Reprezentowanie firmy w kwestiach jakości; Planowanie i...
  • Inżynier ds. Systemów Jakości

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk   
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzorowanie i optymalizacja dokumentów systemowych. Planowanie i przeprowadzanie audytów wewnętrznych (systemowych, procesowych, produktowych, homologacyjnych) oraz audytów specjalnych. Ocena i rozwijanie kompetencji zespołu audytorów wewnętrznych. Prowadzenie szkoleń...

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.