Jak wysłać JPK

 
Jak wysłać JPK

Obowiązek wysyłania JPK, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego ciąży na podatnikach VAT od maja 2016 r. Jak wysłać JPK, by nie popełnić błędów i nie narazić się na konieczność sprostowania przed Urzędem Skarbowym?

 

Jak wysłać plik JPK? Podstawowe informacje


JPK jest plikiem zawierającym dane dotyczące prowadzonych przez firmę transakcji kupna-sprzedaży. Informacje te muszą być zgodne z prowadzoną ewidencją VAT za dany okres rozliczeniowy.

 

Jak sama nazwa wskazuje, jest to plik, a zatem jest wysyłany do urzędu skarbowego w formie elektronicznej. Nie funkcjonuje papierowy odpowiednik JPK. Obowiązek przekazywania JPK ciąży na wszystkich, którzy odprowadzają podatek VAT – również na mikroprzedsiębiorcach.

 

Kiedy nie trzeba wysyłać JPK? Zgodnie z informacją podaną na stronie Ministerstwa Finansów, obowiązek nie dotyczy przedsiębiorcy, który:
• sprzedaje wyłącznie towary i świadczy usługi zwolnione z VAT,
• sprzedaje towary i świadczy usługi, które są opodatkowane VAT, ale korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jego obrót był mniejszy niż 200 tys. zł.

 

Plik należy wysłać na wezwanie urzędu lub do 25. dnia każdego miesiąca. Jeśli jest to dzień przypadający w dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę, wówczas ostateczny termin złożenia JPK przesuwa się na najbliższy dzień roboczy. Przekazywany do urzędu JPK zawiera informacje dotyczące miesiąca poprzedzającego ten, w którym jest wysyłany.

 

Istnieje możliwość odroczenia terminu złożenia pliku – w tym celu podatnik składa stosowny wniosek wraz z uzasadnieniem. Wniosek jednak musi zostać złożony przed upływem terminu wysłania JPK.

 

Jak wysłać JPK VAT?

 

By poprawnie wygenerować plik, przedsiębiorca ma do dyspozycji szereg darmowych i płatnych narzędzi, np. aplikację e-mikrofirma czy program Klient JPK 2.0 (te są darmowe i rekomendowane przez ministerstwo). Ponadto podatnik może użyć e-bramki JPK_VAT, dzięki której będzie mógł przesłać plik z różnych systemów operacyjnych (np. Apple).

 

By poprawnie wygenerować JPK, niezbędne jest uwierzytelnienie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, Profilu Zaufanego lub danych autoryzujących. Dwie ostatnie metody są bezpłatne.

 

Aplikacja e-mikrofirma została stworzona z myślą o osobach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Pozostali przedsiębiorcy mogą skorzystać z programu Klient JPK. Wypełnianie danych odbywa się w oparciu o arkusz kalkulacyjny. Szczegółowe instrukcje obsługi można pobrać ze strony ministerstwa. Wysyłanie następuje również za pośrednictwem programu. W dalszej kolejności podatnik pobiera Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

 

W przypadku niezłożenia JPK podatnikowi grożą konsekwencje – w zależności od okoliczności mogą zostać zakwalifikowane jako wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Agent Nieruchomości

    Freedom Nieruchomości   Pruszków, ul. Lipowa 42a    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  kontrakt B2B   5 000 - 15 000 zł netto (+VAT)/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twoje zadania? Systematyczne pozyskiwanie nieruchomości w oparciu o umowy na wyłączność. Utrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami. Organizacja cyklu sprzedaży i marketingu własnej bazy ofert nieruchomości. Realizacja celów sprzedażowych. Współpraca z zespołem i dbałość o...
  • HSV Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Obowiązki na rekrutowanym stanowisku ustawiacza maszyn: Nadzorowanie prawidłowej pracy form i maszyn i urządzeń pomocniczych. Montaż form wraz z osprzętem oraz regulacja formy produkcyjnej i maszyny po montażu. Sygnalizowanie konserwacji i napraw. Wykonywanie czynności administracyjnych...
  • Handlowiec

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wymagania: gotowość do pracy zmianowej; znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie B-2 sprawna obsługa komputera, w szczególności programów biurowych; umiejętność profesjonalnej komunikacji i nawiązywania relacji; świetne umiejętności organizacyjne;
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sourcingu

    PwC   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior
    6 godz.
    Twoja przyszła rola: pełna odpowiedzialność za proces sourcingu kandydatów poprzez różne źródła sourcingowe (Direct Search, X-ray search itp.), przygotowywanie analiz i mappingów rynku, budowanie i zarządzanie bazą danych kandydatów, dbając o jej aktualność i kompletność,...
  • Pracownik / pracownica działu stolarni

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Warszawa, Marsa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? profesjonalną i kompleksową obsługę naszych klientów w zakresie zamówień materiałów docinanych na wymiar (m.in. wycinanie formatek z materiałów drewnianych przy użyciu piły wielkoformatowej i wyrzynarki); indywidualne podejście do potrzeb każdego...
  • Księgowy / Księgowa - Specjalista ds. Podatków

    Praca.pl Sp. z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Weryfikacja rejestrów VAT i sporządzanie JPK_V7M; Udział w sporządzaniu rozliczeń podatkowych CIT oraz podatku odroczonego; Księgowanie odsetek od pożyczek; Analiza zakupionych usług na potrzeby naliczenia wartości podatku u źródła (WHT) Monitorowanie i wsparcie...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!