Upadłość firmy a bankructwo
Bankructwo jest po prostu potocznym określeniem upadłości przedsiębiorstwa. Polega na niewypłacalności firmy względem jej wierzycieli. Bankructwo ogłaszają podmioty gospodarcze (również jednoosobowe), które nie mogą spełnić swoich zobowiązań finansowych przez co najmniej 3 miesiące od dnia upłynięcia terminu spłaty, a także w których przypadku nie sprawdziły się procedury pomocowe, np. restrukturyzacja.
Co oznacza bankructwo firmy
Ogłoszenie bankructwa firmy uważa się za ostateczny krok. Nawet jeśli firma ma duże problemy ze spłatą należności, zwykle podejmowane są kroki, by ją jednak ocalić – przeorganizować, zredukować działy, podzielić na mniejsze podmioty etc.
Zgodnie z Ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe, „upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny”. Z kolei z niewypłacalnością mamy do czynienia, gdy „dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące”. W myśl przepisów niewypłacalna jest też osoba prawna i jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, ale której zdolność prawną nadają oddzielne przepisy, gdy jej długi przewyższają posiadany majątek i stan ten utrzymuje się przez ponad 24 miesiące.
Jak ogłosić bankructwo firmy
Upadłość firmy może ogłosić zarówno przedsiębiorca, jak i jego wierzyciele. Prawo dopuszcza też możliwość ogłoszenia upadłości przez spadkobierców przedsiębiorcy w ciągu roku od daty jego śmierci.
Przedsiębiorca ma obowiązek złożyć do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła ku temu podstawa prawna. Wniosek składany jest w oddziale gospodarczym właściwego sądu rejonowego.
Warto pamiętać, że dostarczenie do sądu wniosku nie jest równoznaczne z ogłoszeniem upadłości. Procedura upadłościowa, w zależności od wielkości firmy, jej sytuacji finansowej i innych czynników, może ciągnąć się miesiącami. Sąd może nałożyć w tym czasie na przedsiębiorcę obowiązki, które ten powinien wypełnić. Ponadto, jeśli część długów wynika z okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy (klęski żywiołowe, zmiana przepisów prawnych), wówczas sąd może podjąć decyzję o ich umorzeniu.
Bankructwo firmy a pracownicy
Ogłoszenie upadłości firmy jest szczególną okolicznością, która daje możliwość przedsiębiorcy rozwiązania umowy o pracę z zatrudnianymi, nawet jeśli ci są w tzw. okresie ochronnym (np. kobiety w ciąży, osoby młodociane zatrudnione w ramach przygotowania zawodowego).
Jednak jeśli działalność firmy będzie kontynuowana w podobnej formule przez nowego nabywcę majątku firmy, wówczas nie obowiązują szczególne uprawnienia dotyczące zwalniania pracowników.
Przedsiębiorca ma obowiązek zastosować przepisy dotyczące tzw. zwolnień grupowych w przypadku, gdy zatrudnia co najmniej 20 osób, oraz gdy w okresie obejmującym do 30 dni zwolnienia obejmują co najmniej:
• 10 pracowników, jeśli firma zatrudnia mniej niż 100 osób,
• 10% pracowników, jeżeli firma zatrudnia co najmniej 100, ale mniej niż 300 osób,
• 30 pracowników, gdy firma zatrudnia co najmniej 300 lub więcej osób.
Prawo wymaga w tym wypadku, by przedsiębiorca wypłacił pracownikom odprawy. Ponadto, nawet jeśli z wcześniejszych ustaleń wynikały inne terminy, zarówno pracodawca jak i pracownik mogą w czasie upadłości firmy rozwiązać umowę o pracę na czas określony i zawartą na wykonanie konkretnej pracy zachowując 2-tygodniowy okres wypowiedzenia.
Warto pamiętać, że jeśli w zakładzie pracy działają związki zawodowe, pracodawca musi zawiadomić je o planowanych zwolnieniach grupowych – podaje ich przyczynę, termin, grupy zawodowe, które obejmują, kolejności rozwiązywania umów z pracownikami. Informację o grupowych zwolnieniach musi dostarczyć również do urzędu pracy.