Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

 
Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

Chyba każdy z nas wolałby pracować w przyjaznym środowisku, w otoczeniu życzliwych i otwartych osób, a także po prostu w miłym, cieszącym oko wnętrzu oraz mając pod ręką ulubione przedmioty i estetyczne gadżety. Idea takiej organizacji pracy, a w szerszym kontekście – codziennego życia – zamyka się w określeniu hygge. Klucz do szczęścia, zgodnie z tą ideą, tkwi bowiem w tym, w jaki sposób rezonujemy z otoczeniem, wpływamy na nie oraz pozwalamy mu wpływać na siebie i swoje aktywności. A zatem czym jest hygge i jak wykorzystać tę koncepcję, by zawsze mieć dobre samopoczucie w pracy?

 

Spis treści

Hygge – co to?

 

Hygge, duńska sztuka szczęścia, okazała się filozofią, którą zafascynowało się wielu ludzi na całym świecie. Dosłownie termin ten oznacza wygodę, komfort, niemniej rozumiane w specyficznym, nie-konsumpcjonistycznym sensie. Hygge przypisuje się zespół charakterystycznych cech i postaw. To przede wszystkim radość z drobnych przyjemności. Posiłek z najbliższymi, ciepłe kakao po długim spacerze w chłodną pogodę, a mówiąc ogólniej komfort, poczucie bezpieczeństwa, spełnienia, harmonii. To także uważność – na każdą drobnostkę, która przynosi szczęście, uważność na siebie, na bliskich, na potrzebę bycia razem.

 

Hygge – historia

 

Filozofia czy też postawa hygge zaczęła być popularna około 2016 roku – początkowo z Danii powędrowała do Stanów Zjednoczonych, by później rozlać się na cały świat. Już w 2017 roku social media zalały wpisy i zdjęcia z hashtagiem #hygge. 

 

Hygge w pracy – jak wdrożyć?

 

Filozofia hygge pomaga odnaleźć radość z życia, w każdym jego wymiarze. Ma więc zastosowanie w sferze prywatnej, społecznej, zawodowej.

 

Duńskie hygge na poziomie zawodowym osiąga się także przez odpowiednie relacje w miejscu pracy. Ważna jest współpraca, życzliwość. Należy wyeliminować wszelkie agresywne zachowania, chorobliwą rywalizację. Warto też zwrócić uwagę na to, jakim językiem odnoszą się do siebie współpracownicy. Czy jest on życzliwy, czy może raczej agresywny lub pasywno-agresywny?

 

Wsparcie dla zespołu, celebracja sukcesów (nie tylko służbowych), system nagród i motywacji dają poczucie spełnienia, satysfakcji z pracy. Istotną rolę odgrywają tu managerowie, dbający o swój zespół, gwarantujący każdemu podwładnemu poczucie bezpieczeństwa, wsparcie czy możliwość rozwoju.

 

Dużo można zdziałać także samym wystrojem pomieszczeń biurowych. Zadbać o nie ma okazję właściciel firmy – poprzez zastosowanie odpowiedniej kolorystyki, dobór światła sprzyjającego tworzeniu przyjaznej atmosfery. Ważne są także meble, nie tylko fotele biurowe, ale np. kanapa na odpoczynek, wygodny fotel na korytarzu, przyjemne pomieszczenie do spożywania posiłków, kwiaty odświeżające pomieszczenie.

 

Hygge po polsku – jak się go nauczyć?

 

Jak wyżej wspomniano, duński przepis na szczęście opiera się na docenianiu małych rzeczy. Jakie drobne przyjemności mogą umilić dzień w pracy? Co przynosi szczęście w biurze, na służbowym wyjeździe lub w trakcie realizacji trudnego projektu?

 

Hygge w pracy to także zasada work-life balance – odpowiednie proporcje między realizacją celów zawodowych i rodzinnych. Obowiązki nie powinny być tym, co osacza, determinuje wszelkie decyzje i obszary funkcjonowania. Człowiek musi mieć czas na realizację poleceń służbowych, ale też na odpoczynek po pracy, spędzenie przyjemnych chwil z najbliższymi lub własne hobby.

 

Warto zadbać również o wspólne świętowanie w pracy takich wydarzeń jak urodziny, imieniny itp. W ten sposób budują się więzi między pracownikami. Osoby w zespole czują się ze sobą swobodnie, są gotowi pomagać sobie w różnych sytuacjach.

 

Hygge – zalety

 

Stosowanie w miejscu zatrudnienia zasad hygge przyczynia się do poprawy samopoczucia, zwiększenia przyjemności i satysfakcji w pracy. Dzięki hygge pogłębiają się więzi między współpracownikami. Co istotne dla pracodawców, zatrudnieni są mniej zestresowani, a więc wykonują swoje obowiązki lepiej, bardziej kreatywnie, chętniej też uczą się nowych rzeczy, podnoszą kwalifikacje, dbają o ogólny rozwój w strukturach firmy oraz są do niej bardziej przywiązani. Stworzenie warunków pracy zgodnych z duńską sztuką szczęścia pomaga zatem budować zgrany, lojalny i przede wszystkim skuteczny zespół. Nie można też zapomnieć o kwestii wizerunkowej – hygge w pracy może być traktowane jako benefit przyciągający do przedsiębiorstwa najlepszych specjalistów na rynku.

 

Sprawdź także, czym są lagom i fika.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.