Lagom i fika to terminy pochodzące ze Szwecji, które w ostatnich latach zrobiły furorę w Polsce i wielu innych krajach. Odnoszą się do postaw w życiu prywatnym i zawodowym, dzięki którym łatwiej utrzymać równowagę, cieszyć się z drobnych spraw, budować relacje z innymi, wzmacniać poczucie własnej wartości i zarazem przynależności do grupy jako jej istotnego członka. Jak możemy czerpać z filozofii lagom i fika w pracy? Czy szwedzka filozofia życia i szwedzka kultura pracy mogą mieć zastosowanie w polskich firmach?
Spis treści
Lagom – co to jest?
Lagom to słowo dosłownie oznaczające „w sam raz", „akurat tyle, ile trzeba". Odnosi się do postawy, w której zachowujemy umiar, unikamy skrajności, powstrzymujemy od niekontrolowanej konsumpcji, nabywania dóbr – potrafimy cieszyć się z tego, co mamy, co nas otacza, dostrzegamy piękno i wartość wokół siebie. Lagom jest więc skandynawską filozofią umiarkowania, podobną do greckiego stoicyzmu czy w pewnym stopniu do wschodniej jogi lub buddyzmu.
W kontekście życia prywatnego lagom to celebrowanie uważności i umiarkowania, co może się ona przejawiać na przykład jako:
- dawanie drugiego życia starym przedmiotom (stolik ze starych skrzynek, doniczki z puszek, pościel ze spranych koszulek, lampka z butelki),
- zdrowa dieta, w której wykorzystujemy np. warzywa z własnego ogródka, choćby takiego na parapecie,
- nieszukanie silnych wrażeń, a docenianie małych przyjemności (książka, słuchanie ulubionej płyty, gry planszowe z bliskimi),
- stosowanie ekologicznych rozwiązań w budownictwie oraz w organizacji domu (wykorzystanie kąta padania i natężenia światła słonecznego w pewnych pomieszczeniach, by ograniczyć zużycie energii elektrycznej, zbieranie i wykorzystywanie deszczówki, segregacja odpadów),
- aktywność na świeżym powietrzu, dbałość o zdrowie fizyczne i spokój ducha.
Lagom w miejscu pracy może z kolei oznaczać:
- dbanie o równowagę między życiem prywatnym i zawodowym poprzez produktywne wykorzystanie czasu pracy, korzystanie z urlopów i wypoczynku,
- dbanie o przyjazne warunki pracy, w tym sprzyjającą kreatywności przestrzeń biurową. Dbanie o przytulność pomieszczeń i detale pomagające w redukcji stresu np. własny kubek, wygodny fotel, zdjęcia bliskich, kwiaty w biurze itp.,
- uporządkowany dzień pracy – działanie zgodnie z założeniami, z dbałością o dobrostan w pracy, zamiast stresu potęgowanego przez chaos, gonienie z terminami, częstą zmianę kierunku,
- dbanie o wysoką kulturę osobistą i odpowiednią komunikację wewnętrzną: odnoszenie się do innych z szacunkiem, promowanie postawy pomocy i życzliwości, współpracy zamiast rywalizacji,
- pamiętanie o pochwałach, podziękowaniach za pracę, zwrotach grzecznościowych, motywowaniu i docenianiu innych i innych przejawach pozytywnego feedbacku, który wzmacnia więzi w zespole i korzystnie wpływa na jego efektywność,
- dbanie o zrównoważony rozwój, środowisko naturalne i odpowiedzialność społeczną biznesu oraz promowanie tych idei w miejscu pracy.
Fika – co to znaczy?
Fika z kolei to zwyczaj robienia sobie przerwy w pracy lub innej działalności. Odpoczynek jest bardzo ważnym elementem skandynawskiej kultury pracy. Podczas przerwy Szwedzi tradycyjnie piją kawę (choć może być to także inny napój) i jedzą słodkie przekąski (najczęściej bułeczki cynamonowe) w towarzystwie bliskich, rodziny czy współpracowników. Spotkania z ludźmi w czasie wolnym i w pracy, budowanie dobrych relacji z innymi jest jednym z najważniejszych aspektów zwyczaju fika.
W polskich firmach przerwa na kawę, w mniejszym lub większym gronie, również jest bardzo popularnym zwyczajem. Korzystanie takiej przerwy razem z innymi wpływa pozytywnie na relacje w zespole, a swobodna rozmowa rozładowuje napięcie i pozwala na oderwanie się choćby na kilka minut od obowiązków, co jest ważne dla zdrowia psychicznego, kreatywności, wydajności. Jak uczynić przerwę w godzinach pracy bardziej w duchu lagom i fika? Najlepiej, jeśli można skorzystać z przerwy na łonie natury (np. pracodawca stworzył przestrzeń wypoczynkową wśród kwiatów czy drzew np. na tarasie, patio, obok biura). Można także wprowadzić zwyczaj dzielenia się słodkimi przekąskami w czasie przerwy kawowej. Warto w jej trakcie unikać omawiania spraw zawodowych.
Lagom i fika – jak wpływa na wydajność pracy?
Lagom i fika mogą mieć szerokie zastosowanie w codziennej pracy. Podobnie jak duńskie hygge w pracy, szwedzkie lagom i fika pozwalają na:
- obniżenie stresu,
- zadbanie o balansu między życiem prywatnym i zawodowym,
- zwiększenie efektywności,
- zbudowanie zgranego zespołu,
- tworzenie więzi ze współpracownikami i z firmą,
- wzrost motywacji i zadowolenia z życia zawodowego.
Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek
Lagom i fika – najczęściej zadawane pytania:
-
Jak styl lagom może wpłynąć na środowisko pracy?
Podejście lagom przejawia się na przykład jako:
- budowanie zespołu w oparciu o współpracę, a nie konkurencję,
- wzajemna pomoc w wykonywaniu zadań, dbanie o ducha drużyny,
- rezygnacja z wyścigu szczurów, dążenia do awansu za wszelką cenę,
- stworzenie przyjaznego, ekologicznego i zielonego biura,
- dbanie o work-life balance,
- rezygnacja z hierarchicznych stosunków między kadrą zarządzającą a pracownikami, akcentowanie relacji koleżeńskich.
-
Jak wprowadzić zwyczaj fika w polskiej firmie?
Zwyczaj fika, powszechny w licznych szwedzkich firmach, można przenieść na grunt polski. Kodeks pracy gwarantuje prawo do dłuższej, 15-minutowej przerwy na lunch. W ramach fika możemy zaprosić na kawę, lunch, przekąskę współpracowników. Wspólna przerwa, w czasie której nie omawiamy kwestii zawodowych, ale po prostu miło spędzamy czas, może stać się zwyczajem.