Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Placemaking a efektywność pracowników

Placemaking a efektywność pracowników

 
Placemaking a efektywność pracowników

Czym jest placemaking?

 

Za źródło idei placemakingu podaje się teorie propagowane przez Jane Jacobs oraz Williama H. Whyte’a., w roku 1960 w Stanach Zjednoczonych. Byli oni zwolennikami tworzenia i projektowania miast przeznaczonych dla ludzi. Stawali w opozycji do założenia, w którym rozplanowanie zabudowy, zamiast społeczeństwu, jest podporządkowana infrastrukturze przemysłowej.

 

Placemaking to koncepcja projektowania przestrzeni, w której istotną rolę odgrywają mieszkańcy. Uwzględnienie ich potrzeb, wyobrażeń i możliwości ma wpłynąć na poprawę jakości życia.

 

Operując bardziej konkretnymi przykładami, koncepcję planowania miejsc można zauważyć w nowo powstających dzielnicach biurowych. Powoli przestają być to rzędy wysokich biurowców przeplatanych przystankami i obwodnicami. Betonowe dzielnice urozmaica się zielonymi placami, wzbogaca przestrzeniami przeznaczonymi do wspólnego spędzania wolnego czasu.

 

Jak wdrożyć zasady placemakingu?

 

Skoro idea placemakingu odpowiada organizacji obszarów miejskich, to jak odnieść ją do przestrzeni w biurowcu i stwarzania atrakcyjnych miejsc pracy?

 

Jak już wcześniej wspomniano, wdrażanie zasad zaczyna się na poziomie projektu developerów i określania planu postawienia i oddziaływania budynku na konkretne miejsce. Stają się one atrakcyjne dla pracodawców, poszukujących lokali dla swoich pracowników. Zatrudniający zwracają uwagę na to, by ludzie z ochotą przychodzili do miejsca wykonywania obowiązków, ale jednocześnie czuli, że mogą aktywnie korzystać z atrakcyjnej i użytecznej przestrzeni wokół niego.

 

Podobne działania podejmuje się również na poziomie organizacji już konkretnych pomieszczeń biurowych - roślinność, odpowiednie kolory ścian wzmacniają poczucie komfortu. Wydzielone przestrzenie wspólne oraz prywatne dają użytkownikom biura możliwość zintegrowania się z innymi pracownikami, ale jednocześnie wyciszenia i odpoczynku.

 

Przy planowaniu przestrzeni miejskiej, w myśl idei placemakingu, często pyta się o opinię mieszkańców i ludzi korzystających w ciągu dnia, z analizowanego obszaru. Może warto zastosować podobną metodę w przypadku planowania samego biura?
Gdy np. pracodawca decyduje się na zmianę biura, zasięgając opinii personelu, jest w stanie zareagować na ich potrzeby – większe organizery na biurko, częściej rozstawione kosze na śmieci, to tylko drobne uwagi, które jednak znacząco mogą polepszyć warunki pracy.

 

Placemaking - wpływ na efektywność pracy

 

Pracodawca, który decyduje się przeprowadzić analizę potrzeb personelu, daje im do zrozumienia, że liczy się z ich zdaniem i chce im zapewnić jak najwyższe standardy. Praca w prestiżowym miejscu - wygodnym, nowoczesnym, dopasowanym do potrzeb i wykonywanych obowiązków wpływa na motywację i samopoczucie osób przebywających w biurze.

 

Funkcjonalność przestrzeni ma duże znaczenie dla efektywności, wydajności ludzi, którzy w niej przebywają.
Natomiast wprowadzenie udogodnień, zorganizowanie atrakcyjnego otoczenia sprawiają, że personel z chęcią identyfikuje się z miejscem, do którego przychodzi. Spędza w nim miło czas. Przyjemna kafejka na przerwę między obowiązkami, ławka przy fontannie dla uspokojenia i relaksu - dają możliwość oderwania się od pracy i ułatwiają szybki powrót do biurka.


Jeśli jeszcze nie do końca łatwo jest zrozumieć filozofię placemakingu, to wystarczy wyobrazić sobie stanowisko w biurze, z jednym małym okienkiem. Musimy odbić kartę i spędzić w ciemnym pomieszczeniu osiem godzin (plus nadgodziny, jeśli to konieczne). W pobliżu nie ma ani sklepu, ani zielonego drzewa czy trawnika. Jest za to grupa tak samo skupionych na swoich zadaniach osób, a każdy tylko czeka, kiedy będzie mógł się wyrwać do domu.

 

W opozycji do tego postawmy biurowiec, obok którego znajduje się mały park z sadzawką, a na trasie do niego kupuje się świeże soki lub aromatyczną kawę. Podczas przerwy można porozmawiać ze współpracownikami albo innymi użytkownikami biura, a potem z pozytywnym nastawieniem wrócić do wykonywania obowiązków.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. reklamacji wewnętrznych

    Grupa Inter Cars   Swobodnia    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: sprawna i terminowa obsługa reklamacji wewnętrznych; wykrywanie oraz zapobieganie niezgodności w magazynie; optymalizacja obsługiwanych procesów logistycznych pod kątem efektywności; planowanie inwentaryzacji magazynu; współpraca z innymi działami organizacji;
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Lekarz - Specjalista z zakresu chirurgii (chirurgia naczyniowa i onkologiczna)

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa / pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Realizacja usług medycznych, Zapewnienie wysokich standardów obsługi Pacjenta, Przestrzeganie procedur.
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Referent ds Płac

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    obsługa płacowa pracowników i zleceniobiorców w tym m.in. terminowe naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń oraz pochodnych, prawidłowe naliczanie należnych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanie zasiłków w tym ustalanie podstaw zasiłkowych, biegła obsługa komputera, obsługa...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!