Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zachowanie w pracy – co nas denerwuje?

Zachowanie w pracy – co nas denerwuje?

 
Zachowanie w pracy – co nas denerwuje?

Człowiek jest istotą społeczną, nie oznacza to jednak, że zawsze wie, jak w społeczności funkcjonować. Ogólnie przyjęte zasady i normy zachowania w miejscu pracy pomagają budować dobre relacje. Co nie jest zgodne z etykietą? Sprawdźmy, czego lepiej unikać i czym denerwuje się współpracowników.

 

Przeklinanie w pracy

 

Choć w niektórych zakładach pracy przeklinanie uznaje się za normę, co więcej – za sposób wyrażania emocji skracający dystans i ułatwiający pracownikom komunikację, są też miejsca, w których siarczyste słowa naruszają savoir-vivre.

Kiedy z ust kolegi zza biurka co chwila padają zwroty sugerujące silne emocje i nie chodzi bynajmniej o „motylą nogę”, reszta zespołu może czuć się nieswojo. Przeklinanie często jest kojarzone z niską kulturą osobistą, brakiem kontroli nad sobą. Gdy w grę wchodzą wulgarne wypowiedzi na temat współpracowników, szefa, czy klientów robi się szczególnie nieprzyjemnie. Osobę, która dopuszcza się takiego zachowania w pracy, pracodawca może upomnieć, ukarać naganą, a nawet zwolnić.

 

Notoryczne spóźnianie się do pracy

 

Mieszkańcy ciepłych rejonów południowej Europy w spóźnianiu się nie widzą nic złego, jednak w polskiej kulturze niepunktualność jest interpretowana jako brak profesjonalizmu, szacunku wobec innych osób i ich czasu. Ktoś, kto notorycznie się spóźnia, dezorganizuje pracę reszty zespołu, opóźnia spotkania, przedłuża wykonywanie obowiązków.

 

Plotki w pracy


Plotki o romansie w pracy, o awansie koleżanki, zwolnieniu kolegi, nowym projekcie, zbliżającej się porażce – dla wielu to codzienna aktywność, godna niemal wpisania w służbowy grafik. Plotki mogą integrować i czasem mają swoje plusy, ale gdy ktoś notorycznie rozsiewa niesprawdzone informacje po to, by upokorzyć współpracownika, wprowadza złą atmosferę w pracy i szkodzi całej firmie.

 

Brak higieny osobistej


Nieprzyjemny zapach, poplamiona sosem z przedwczorajszego lunchu, mocno nieświeża koszula, zaniedbane paznokcie – to nie jest osobista sprawa pracownika, ale duży problem dla całego zespołu. Brak higieny psuje relacje, ludzie niechętnie rozmawiają i dzielą obowiązki z taką osobą, najczęściej starają się unikać konfrontacji i spotkań. Upomnienie w pracy osoby, która odbiega od ogólnie przyjętych standardów higieny, nie należy do łatwych. Najlepiej zrobić to w cztery oczy, bez oceniania, rzeczowo sygnalizując problem.


Obok braku higieny, warto też wspomnieć o bałaganieniu. Chaos bywa twórczy, ale już zaschnięte od tygodni fusy po kawie w kubku pozostawionym na biurku przed urlopem czy  zaplamiony blat w kuchni po prostu denerwują współpracowników.

 

Głośne zachowanie w miejscu pracy


Dotkliwie drażnią, zwłaszcza w open spasie. Chrupanie orzeszków przez cały dzień, kichnięcia, które słychać na końcu korytarza, czy przeciągające się dyskusje na forum i salwy śmiechu. To wszystko może rozpraszać współpracowników. Dzieląc z kimś przestrzeń, warto stosować savoir-vivre w pracy.

Lista niepożądanych zachowań jest o wiele dłuższa. Narzekanie, kłamstwa, zrzucanie winy za własne niepowadzenia na innych, nękanie i dyskryminacja w pracy to przykłady praktyk, których lepiej się wystrzegać i w pracy i w życiu prywatnym.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.