Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

 
Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

Organizacja pracy w firmie


Właściciele firm często narzucają pracownikom pewną organizację czasu pracy. Dotyczy to między innymi określonych godzin przyjścia do biura oraz wyjścia do domu. W Polsce pracujemy zwykle 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Aby dobrze wykorzystać ten czas, musimy zaplanować swoje zadania. Dzięki temu będziemy mogli wykonać wszystkie obowiązki bez konieczności zostawania w siedzibie przedsiębiorstwa po godzinach. Warto tutaj zaznaczyć, że częste przedłużanie dnia pracy wcale nie świadczy o tym, że jesteśmy dobrym podwładnym. Wręcz przeciwnie. Być może nie jesteśmy efektywni, dlatego nie potrafimy zmieścić się w wyznaczonym czasie. Co zatem zrobić, aby wykonać wszystkie swoje obowiązki?

 

Zarządzanie czasem pracy - jak efektywnie planować i realizować zadania


Przede wszystkim musimy być świadomi, jakie mamy zadania do wykonania. Jeżeli przygotowaliśmy już swoją listę, to warto się także zastanowić, które z nich są priorytetowe. W trakcie wykonywania swoich obowiązków dobrze jest także kontrolować, czy dużo jeszcze zostało do zrobienia. Bieżąca kontrola postępów pomoże nam ocenić, ile czasu potrzeba na zrobienie konkretnych rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza na początku kariery, kiedy jeszcze nie wiemy, jak długo będziemy wykonywać określone zadania.

Obecnie istnieje bardzo dużo narzędzi, które pomagają zaplanować dzień. Większość z nich polega na robieniu notatek, zaznaczaniu terminów np. oddania projektu. Prowadzenie kalendarza przypomni nam np. o zbliżającym się spotkaniu biznesowym. W przypadku, gdy zadań wcale nie ubywa, warto zapytać przełożonego, czy ktoś nie mógłby nam pomóc.

Nie wszystkie obowiązki będą należeć do naszych ulubionych. Warto zatem rozpocząć dzień od tych, za którymi nie przepadamy, dzięki czemu reszta dnia będzie wydawać się przyjemniejsza. Na spadek efektywności na pewno wpływa przeglądanie stron internetowych, które nie są związane z naszą pracą. Większość firm blokuje witryny www, z których nie powinni korzystać pracownicy. Mowa tutaj głównie o mediach społecznościowych. Podobny problem dotyczy przeglądania tych stron na telefonie komórkowym.


Dobra organizacja pracy - zalety


Dobre zarządzanie czasem pomoże nam zrealizować cele. Warto zatem zapisać sobie to, co chcemy osiągnąć i jak będzie wyglądał proces dążenia do upragnionego punktu w karierze. Przyjęcie odpowiedniej strategi organizacji pracy sprawi, że nie będziemy zostawać w biurze po godzinach. Dzięki temu będziemy mogli zadbać o siebie, swoją rodzinę i przeznaczyć wolne chwile na hobby. Zachowamy wtedy zasadę work-life balance.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!