Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie czasem metodą GTD

Zarządzanie czasem metodą GTD

 
Zarządzanie czasem metodą GTD

Znowu zapomniałeś o pilnym telefonie czy spotkaniu? Zapisujesz zadania w kalendarzu i zapominasz kalendarza? Może warto poszukać nowej metody organizowania czasu pracy. Dowiedz się więcej o metodzie GTD i sprawdź, w jaki sposób może ona wesprzeć cię w efektywnym radzeniu sobie z codziennymi zawodowymi obowiązkami.

 

Metoda GTD - na czym polega?

 

Metoda GTD (Getting Things Done), na polski tłumaczona jako „efektywne załatwianie swoich spraw” czy „doprowadzanie zadań do końca”, to rodzaj metody zarządzania czasem pracy. Jej twórcą jest David Allen, specjalista w dziedzinie efektywnego organizowania czasu. Opisał jej założenia w książce „Getting Things Done. The Art of Stress-Free Productivity”, która ukazała się również w Polsce pod tytułem „Sztuka efektywności. Skuteczna realizacja zadań”.

 

Główne założenia metody GTD to z jednej strony zwiększenie komfortu życia poprzez uszeregowanie codziennych spraw, uporządkowanie ich oraz ułatwienie skupienia na tych elementach, które wymagają realnego podjęcia działań. Z drugiej strony zalecenia Davida Allena mają na celu sukces osoby, która działa zgodnie z jej założeniami. Jako sukces definiuje się tutaj osiągnięcie zaplanowanych celów, załatwienie bieżących spraw bez konieczności zbędnego obciążania pamięci. Osoba działająca zgodnie z metodą GTD ma zwiększyć swoją produktywność oraz właściwie dobierać sposoby działania do statusu oczekujących na wykonanie zadań.


„GTD jest metodą całościową, co oznacza, że może być z powodzeniem stosowana nie tylko w pracy, ale również w życiu prywatnym. Stosowanie się do jej zasad może pomóc w uporządkowaniu codziennych spraw i sprawieniu, że ich natłok nie będzie nas przerażał, a same zadania będą realizowane na czas oraz bez niepotrzebnego stresu” – mówi Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl.

 

System pracy z metodą GTD

 

W jaki sposób metoda ta ma usprawnić codzienne funkcjonowanie w pracy? Allen proponuje zarządzanie czasem w postaci 5 kroków:

 

1. Kolekcjonowanie
Na tym początkowym etapie użytkownik metody GTD formuje „koszyk”, w którym umieszcza wszystkie czekające go zadania. Istotne jest skrupulatne notowanie wszystkich planów, informacji i pomysłów, które czekają na realizację w przyszłości. Nie jest ważne, w jakiej formie zostaną one zgromadzone (zapisów w notesie, kalendarzu czy w dedykowanej aplikacji na smartfonie), istotne jest jednak, by mieć poczucie, że zbiór przyszłych wyzwań jest kompletny. Nie ma znaczenia również, czy plany dotyczą „małych” rzeczy (np. wykonania telefonu do klienta), czy „dużych” (zmiana pracy), ważne by wszystkie one zostały umieszczone w jednym miejscu.
 
2. Analiza
To według metody Allena bardzo ważny etap, w którego trakcie regularnie (np. co dwa dni) wraca się do zbioru swoich przyszłych wyzwań i zadaje pytanie, czy dany problem wymaga natychmiastowej reakcji. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, zgodnie z przyjętymi zasadami można wykonać następujące czynności: wykonać zadanie natychmiast (jeśli nie zajmie to dłużej niż dwie minuty), delegować innej osobie lub umieścić je w kalendarzu pod konkretną datą. Jeśli dany projekt nie wymaga natychmiastowego działania, należy wybrać jedną z możliwych aktywności: przeniesienie do archiwum, umieszczenie na liście „być może/w przyszłości” lub też usunięcie, jeśli dana czynność będzie jedynie niepotrzebnym marnowaniem czasu.
 
Zajmując się analizą oczekujących spraw, warto pamiętać, by rozpoczynać od najstarszych spraw znajdujących się w koszyku, zajmować się tylko jedną sprawą naraz, a także nie odkładać zadań z powrotem do koszyka, bo w ten sposób niepotrzebnie gromadzą się czekające zadania.
 
3.  Porządkowanie
Na tym etapie Allen zaleca pogrupowanie problemów we wspólne konteksty (np. telefony, maile czy spotkania), co przyspieszy i ułatwi wykonywanie zaplanowanych zadań. Innym ważnym aspektem poruszanym przy kwestii porządkowania są projekty, czyli czynności, które są sumą pojedynczych działań. Zgodnie z metodą GTD należy uświadomić sobie i szczegółowo rozpisać części składowe projektów, by wyznaczyć czas i sposób ich wykonania.
 
4. Przegląd
David Allen zaleca regularne (codzienne) analizowanie stanu realizowanych zagadnień. Przynajmniej raz w tygodniu warto według metody GTD zrobić pełny przegląd, który będzie weryfikacją stanu realizacji wszystkich zadań i projektów.
 
5. Realizacja
Na tym etapie „uzbrojona” w wiedzę z poprzednich punktów osoba stosująca technikę GTD może przystąpić do efektywnego wypełniania swoich zawodowych obowiązków. Warto jednak pamiętać o pozostawieniu przestrzeni czasowej na mogące się pojawić nieprzewidziane wyzwania.

 

Metoda GTD w Polsce

 

Popularność metody Davida Allena w Polsce rośnie, czego dowodem jest to, że pojawiają się firmy, które posiadają w swojej ofercie szkolenia z zarządzania czasem według jego wskazówek. Metoda GTD jest również obiektem zainteresowania coachów i trenerów aktywnie dyskutujących o niej na forach internetowych. Istnieją również polskie blogi zajmujące się zarządzaniem czasem, które poświęcają wiele uwagi metodzie Davida Allena.

 

Metoda GTD plusy i minusy

 

Metoda GTD może znacznie przyczynić się do wzrostu efektywności pracy oraz sprawić, że wykonywanie obowiązków będzie wiązało się z mniejszym stresem. Uporządkowanie i zhierarchizowanie przyszłych projektów pomoże w ich terminowej realizacji oraz ułatwi osobie stosującej się do zasad Allena zwiększenie kontroli nad swoim życiem.
Rzadko słyszy się o minusach tej metody. Do wad można zaliczyć trudności w jej wdrożeniu – konieczność notowania, systematycznego weryfikowania. Niektórzy też twierdzą, iż odciążanie pamięci częściowo ją rozleniwia. Jednocześnie te same osoby wskazują, iż jest wiele innych alternatywnych sposobów do tego, by ćwiczyć umysł i tę ujemną cechę metody GTD łatwo jest zniwelować.

 

Organizacja czasu a metoda GTD

 

Na koniec warto wspomnieć, że organizacja czasu systemem GTD jest popularną, ale nie jedyną metodą zarządzania.

Można spotkać się jeszcze np. z:
- metodą matrycy Eisenhowera rozróżniającą zadania pod względem pilności i ważności,
- metodą ABC, w której określa się trzy grupy ważności zadań,
- blokami czasowymi w zarządzaniu, dzielącymi kalendarz zadań na określone grupy (dostosowane do naszego czasy pracy),
oraz wiele innych.

 

Najważniejsze, by dobrać metodę najwygodniejszą i najefektywniejszą w stosunku do własnych potrzeb.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Dyrektor finansowy

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: zarządzanie budżetem i planowaniem finansów firmy, w tym opracowywanie strategii finansowej i analizowanie wskaźników finansowych, przygotowanie projektów rozwoju firmy oraz analiza finansowa efektywności takich inwestycji, zarządzanie krótko- i długoterminową...

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.