Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Analiza heurystyczna w UX – czym jest?

Analiza heurystyczna w UX – czym jest?

 
Analiza heurystyczna w UX – czym jest?

Analiza heurystyczna pozwala ocenić, czy Twoja strona internetowa jest przyjazna dla użytkownika. Dokonuje jej zazwyczaj specjalista UX, który na tej podstawie zaleca konkretne usprawnienia i modyfikacje dla witryny. Na czym polega taka analiza? Oto podstawowe zasady.

 

Spis treści

Analiza heurystyczna – co to?

 

Heurystyki w kontekście content marketingu i analizy UX to nic innego jak dobre praktyki stosowane w czasie tworzenia witryny internetowej. Zasady te pozwalają na stworzenie strony, która jest przyjazna dla użytkownika, łatwa w obsłudze, a więc responsywna i zapewniająca wysoką konwersję. Analiza heurystyczna w UX polega zatem na przyjrzeniu się danej witrynie pod kątem stosowania zasad heurystycznych. Przeprowadzana jest przede wszystkim przy pomocy narzędzi analityki internetowej.

 

Analiza heurystyczna – podstawowe zasady

 

10 heurystyk podczas tworzenia strony internetowej/aplikacji to:

 

  • informowanie użytkownika o statusie systemu. Innymi słowy, użytkownik powinien zawsze otrzymywać relewantny feedback na temat tego, co się dzieje w czasie interakcji z witryną, aplikacją itp.;

 

  • posługiwanie się językiem użytkownika. Komunikaty na stronie powinny być zrozumiałe. Warto również, by były sporządzone w języku przystosowanym do danej grupy docelowej;

 

  • zapewnienie swobodnej kontroli nad systemem. Nawigacja na stronie powinna umożliwiać łatwe wyjście z danego modułu/zakładki, cofanie błędów itp. Twórcy strony/aplikacji muszą brać pod uwagę, że użytkownik często klika w coś przez pomyłkę, chce cofnąć akcję;

 

  • konsekwentna i logiczna architektura strony / aplikacji. Użytkownik powinien wiedzieć, gdzie spodziewać się informacji na określony temat, nie może być zagubiony w czasie nawigowania witryną;

 

  • zapobieganie błędom. Należy poinformować użytkownika przed zatwierdzeniem jakichś zmian, ostatecznym wprowadzeniem danych itp. W przypadku, gdy w wyniku interakcji użytkownika z systemem pojawia się błąd (przykładowo, klient sklepu błędnie wpisał dane w formularzu zakupowym), użytkownik musi zostać poinformowany, czego dokładnie ten błąd dotyczy;

 

  • odciążanie pamięci użytkownika. Osoba odwiedzająca sklep internetowy, korzystająca z aplikacji, czytająca artykuł na stronie nie może być zmuszana do zapamiętywania dużej ilości informacji np. dotyczących struktury strony, tego, gdzie szukać menu, albo jak przejść do koszyka. Interfejs powinien być tak skonstruowany, by te wszystkie elementy znajdowały się na wyciągnięcie ręki. Podobnie rzecz ma się, gdy chodzi o wszelkiego rodzaju teksty. Czytelnik nie może być obciążany dużą liczbą specjalistycznych terminów i wyjaśnień na wstępie. Warto, by autor powtarzał wyjaśnienia w dalszej części artykułu, czyniąc przez to tekst bardziej przystępnym;

 

  • elastyczność i efektywność. Treści na stronie powinny być tak skonstruowane, by odpowiadały potrzebom różnego rodzaju użytkowników. Nie każdy internauta chce spędzić na stronie wiele czasu, część osób szuka skrótów i szybkich odpowiedzi na pytania, inni przeciwnie – poszukują detali, pogłębionej analizy itp. Warto pozwolić użytkownikom na wybranie sposobu interakcji z witryną przez dostarczenie treści różnego rodzaju;

 

  • estetyka i minimalizm. Przeładowanie treściami to zmora naszych czasów, powoduje irytację i znużenie. Dlatego interfejs strony powinien zawierać tylko niezbędne informacje i pozwalać sięgać głębiej tym użytkownikom, którzy tego potrzebują;

 

  • wyjaśnianie błędów, sugerowanie rozwiązań. Informacje o błędach muszą być klarowne i instruować, co użytkownik może zrobić w kolejnym kroku, by znaleźć rozwiązanie problemu, jaki napotkał;

 

  • dostarczanie dokumentacji, pomocy. Sekcja Pomoc na stronie powinna zawierać odpowiedzi na pytania, które mogą pojawiać się najczęściej w czasie korzystania z danego systemu. W ten sposób jego twórca odciąży dział obsługi klienta, infolinię itp. Warto także wyprzedzać ewentualne wątpliwości i umieszczać komentarze oraz dodatkowe wyjaśnienia w różnych miejscach witryny (aplikacji).

 

Analiza heurystyczna – historia

 

Jako pierwsi tego typu zasady przedstawili na początku lat 90. ubiegłego wieku Rudolf Molich i Jakob Nielsen w przełomowym artykule pt. Improving a human-computer dialogue.

 

Analiza heurystyczna w UX – na co zwrócić uwagę przy analizie strony?

 

Analiza UX może posługiwać się powyższymi heurystykami lub stosować inne, dostosowane do specyfiki danego systemu. Podsumowując, w czasie dokonywania przeglądu strony, aplikacji czy innego systemu warto zwrócić szczególną uwagę na: 

 

  • ich architekturę – funkcjonalność, łatwość obsługi, czy często pojawiają się błędy, jak są sygnalizowane itp.,

  • rozmieszczenie poszczególnych elementów w witrynie,

  • estetykę – czy jest obciążająca dla odbiorcy, dezorientuje, sprawia, że niektóre elementy trudno dostrzec,

  • treści – ich rodzaj, długość, sposób przekazywania informacji,

  • łatwość komunikacji z supportem i uzyskania pomocy (sekcje Pomoc, FAQ, Kontakt itp.).

 

Dobra witryna, aplikacja to taka, po której użytkownik może poruszać się w sposób intuicyjny, ma dużą swobodę działania i która zarazem dostarcza jednoznacznych komunikatów oraz dzieli trudniejsze procesy (np. proces dokonywania płatności, rejestracji) na małe kroki.

 

Analiza heurystyczna w UX – zalety

 

Audyt UX, przeprowadzony przez profesjonalistów, pomoże zrozumieć potrzeby użytkowników należących do wybranych grup docelowych i przystosować do nich interfejs, a w szerszym kontekście strategię content marketingu i innych działań promocyjnych. Do największych korzyści płynących z analizy heurystycznej należy więc:

 

  • spełnienie oczekiwań obecnych klientów,

  • poszerzenie bazy klientów,

  • usprawnienie działania witryn, aplikacji firmowych,

  • zwiększenie widoczności witryny w sieci,

  • poprawa wizerunku marki, firmy.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!