Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

 
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Jedni wolą przyciemnione światło, ścianki odgradzające od pozostałych współpracowników i własną szafkę na rzeczy osobiste. Dla innych najlepszym rozwiązaniem jest open space – jasna i duża przestrzeń, dająca możliwość nieustannego kontaktu z pozostałymi pracownikami. Jak urządzić biuro, by sprzyjało efektywnemu wykonywaniu obowiązków i wpływało pozytywnie na komfort osób w nim przebywających? Przedstawiamy kilka podpowiedzi.

 

Urządzanie biura: od czego zacząć?

 

Przede wszystkim powinniśmy przeanalizować zależności pomiędzy pracownikami. Jakie są relacje służbowe, kto z kim najczęściej się komunikuje, dlaczego itd. Jeżeli będzie trzeba przydzielić pracownikom pokoje, ta kwestia może mieć kluczowe znaczenie. Aranżacja przestrzeni biurowej powinna oczywiście uwzględniać wszelkie zasady ergonomii oraz BHP, np. oświetlenie stanowisk, rodzaj krzeseł, biurek, odległości monitorów.

 

Planując aranżację pomieszczeń, należy zwrócić uwagę na ich kolorystykę. W doborze barw trzeba pamiętać o tym, jaki wywołują efekt – czerwień to energia, siła, ale też może u niektórych wzmacniać zachowania agresywne. Jasne, pastelowe farby na ścianach sprzyjają koncentracji, wyciszają.

 

Bardzo istotnym elementem przestrzeni biurowej są kwiaty, akcenty roślinne. Mają pozytywny wpływ na samopoczucie, a odpowiednie odmiany oczyszczają powietrze. Warto zadbać też o gadżety firmowe, logo i inne elementy, które pomogą wzmocnić wizerunek spójnej marki i stabilnego, silnego pracodawcy.

 

Powierzchnia biurowa a pomieszczenia w firmie

 

Urządzenie nowej siedziby firmy stawia przed właścicielem wiele wyzwań. Czy powierzchnia biurowa powinna zostać otwarta, czy może lepiej podzielić ją na pokoje? Manager zespołu ma mieć osobne biuro, czy lepiej, żeby pozostawał w stałym kontakcie z pracownikami?

 

W takich wypadkach warto zbadać preferencje zatrudnionych. To oni mają najlepszą wiedzę o optymalnych warunkach do pracy. Mogą też przekazać swoje indywidualne potrzeby – ktoś bardzo chce siedzieć przy oknie, inna osoba woli przysiąść w kącie możliwie odgrodzona, bo łatwiej się jej wtedy skupić.

 

Ważną decyzją w organizacji przestrzeni biurowej jest też ta o przydzieleniu pokoju konferencyjnego, a także miejsca do odpoczynku. Tak zwana strefa relaksu znajduje coraz więcej zwolenników – nie tylko wśród samych zatrudnionych. Pracodawcy również dostrzegają korzyści z faktu, iż personel ma miejsce, w którym może się wyciszyć, odpocząć i powrócić z większą mobilizacją do wykonywania obowiązków.

 

Nowoczesne biuro – czym się wyróżnia?

 

W wielu ogłoszeniach o pracę obojętnie czy jest to mała firma, czy międzynarodowa korporacja, jedną z ofert pracodawcy jest „nowoczesne biuro”. Jakie to miejsce? Czym się charakteryzuje?

 

Ze słowem nowoczesny w kontekście pomieszczeń kojarzy się kilka elementów – duża jasna przestrzeń, naturalne światło, miękkie meble, stoły i szafki z drewna z odzysku. Jednak urządzanie biura w dzisiejszych czasach nie powinno się jedynie zamykać na wnętrzu. Szczególnie w przypadku dużych firm istotne jest to, w jakich miejscach wynajmują biura. Czy wieżowce dobrze współgrają z otoczeniem, czy nie szkodzą mieszkańcom.

 

Ważna jest także dobra lokalizacja. Nawet jeżeli budynek firmy znajduje się poza centrum miasta, to powinno się zwrócić uwagę na to, by w pobliżu znajdowały się węzeł komunikacyjny oraz parking, ułatwiające pracownikom dojazd do biura.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    10 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    10 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków Naprawa wózków widłowych. Konserwacja maszyn podlegających UDT. Obsługa zgłoszeń serwisowych. Obsługa gwarancyjna/ po gwarancyjna.
  • Inżynier robót sanitarnych

    UNIBEP S.A. Sprawdzona firma   Pruszków    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków Weryfikacja projektów instalacji sanitarnych, Koordynowanie wykonywania instalacji sanitarnych na powierzonych obiektach pod nadzorem Kierownika Robót Sanitarnych, Udział w odbiorze robót od Podwykonawców, Współpraca z innymi działami w zakresie obsługi budowy.

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.