Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

 
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Jedni wolą przyciemnione światło, ścianki odgradzające od pozostałych współpracowników i własną szafkę na rzeczy osobiste. Dla innych najlepszym rozwiązaniem jest open space – jasna i duża przestrzeń, dająca możliwość nieustannego kontaktu z pozostałymi pracownikami. Jak urządzić biuro, by sprzyjało efektywnemu wykonywaniu obowiązków i wpływało pozytywnie na komfort osób w nim przebywających? Przedstawiamy kilka podpowiedzi.

 

Urządzanie biura: od czego zacząć?

 

Przede wszystkim powinniśmy przeanalizować zależności pomiędzy pracownikami. Jakie są relacje służbowe, kto z kim najczęściej się komunikuje, dlaczego itd. Jeżeli będzie trzeba przydzielić pracownikom pokoje, ta kwestia może mieć kluczowe znaczenie. Aranżacja przestrzeni biurowej powinna oczywiście uwzględniać wszelkie zasady ergonomii oraz BHP, np. oświetlenie stanowisk, rodzaj krzeseł, biurek, odległości monitorów.

 

Planując aranżację pomieszczeń, należy zwrócić uwagę na ich kolorystykę. W doborze barw trzeba pamiętać o tym, jaki wywołują efekt – czerwień to energia, siła, ale też może u niektórych wzmacniać zachowania agresywne. Jasne, pastelowe farby na ścianach sprzyjają koncentracji, wyciszają.

 

Bardzo istotnym elementem przestrzeni biurowej są kwiaty, akcenty roślinne. Mają pozytywny wpływ na samopoczucie, a odpowiednie odmiany oczyszczają powietrze. Warto zadbać też o gadżety firmowe, logo i inne elementy, które pomogą wzmocnić wizerunek spójnej marki i stabilnego, silnego pracodawcy.

 

Powierzchnia biurowa a pomieszczenia w firmie

 

Urządzenie nowej siedziby firmy stawia przed właścicielem wiele wyzwań. Czy powierzchnia biurowa powinna zostać otwarta, czy może lepiej podzielić ją na pokoje? Manager zespołu ma mieć osobne biuro, czy lepiej, żeby pozostawał w stałym kontakcie z pracownikami?

 

W takich wypadkach warto zbadać preferencje zatrudnionych. To oni mają najlepszą wiedzę o optymalnych warunkach do pracy. Mogą też przekazać swoje indywidualne potrzeby – ktoś bardzo chce siedzieć przy oknie, inna osoba woli przysiąść w kącie możliwie odgrodzona, bo łatwiej się jej wtedy skupić.

 

Ważną decyzją w organizacji przestrzeni biurowej jest też ta o przydzieleniu pokoju konferencyjnego, a także miejsca do odpoczynku. Tak zwana strefa relaksu znajduje coraz więcej zwolenników – nie tylko wśród samych zatrudnionych. Pracodawcy również dostrzegają korzyści z faktu, iż personel ma miejsce, w którym może się wyciszyć, odpocząć i powrócić z większą mobilizacją do wykonywania obowiązków.

 

Nowoczesne biuro – czym się wyróżnia?

 

W wielu ogłoszeniach o pracę obojętnie czy jest to mała firma, czy międzynarodowa korporacja, jedną z ofert pracodawcy jest „nowoczesne biuro”. Jakie to miejsce? Czym się charakteryzuje?

 

Ze słowem nowoczesny w kontekście pomieszczeń kojarzy się kilka elementów – duża jasna przestrzeń, naturalne światło, miękkie meble, stoły i szafki z drewna z odzysku. Jednak urządzanie biura w dzisiejszych czasach nie powinno się jedynie zamykać na wnętrzu. Szczególnie w przypadku dużych firm istotne jest to, w jakich miejscach wynajmują biura. Czy wieżowce dobrze współgrają z otoczeniem, czy nie szkodzą mieszkańcom.

 

Ważna jest także dobra lokalizacja. Nawet jeżeli budynek firmy znajduje się poza centrum miasta, to powinno się zwrócić uwagę na to, by w pobliżu znajdowały się węzeł komunikacyjny oraz parking, ułatwiające pracownikom dojazd do biura.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. jakości produkcji

    APATOR Powogaz S.A.   Jaryszki, k. Poznania    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: tworzenie i archiwizowanie dokumentacji jakości związanej z procesami produkcyjnymi; bieżąca współpraca z działami technicznymi przy rozwiązywaniu problemów jakościowych; realizowanie wymogów jakościowych oraz procedur obowiązujących w projektach; udział w...
  • VENS sp. z o.o.   za 3 dni wygasa
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / ekspert  umowa zlecenie / o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wsparcie realizacji projektów od fazy koncepcji i przygotowania po zamknięcie i przekazanie do użytkowania; Pozyskanie informacji, analiza i wdrożenia zapotrzebowania oraz zakresu technicznego od klienta wewnętrznego i interesariuszy projektu; Nadzór techniczno-inżynieryjny nad realizacją...
  • Projektant / Projektantka - Programista / Programistka Automatyki

    INSTYTUT AUTOMATYKI SYSTEMÓW ENERGETYCZNYCH Sp. z o.o.   Wrocław, Śródmieście    praca mobilna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres Obowiązków Projektowanie systemów i dobór aparatury AKPiA. Opracowanie dokumentacji technicznej i kosztorysów inwestorskich. Nadzór autorski nad dokumentacją. Programowanie sterowników PLC, paneli operatorskich (HMI/SCADA). Tworzenie instrukcji, testowanie i wdrażanie oprogramowania....
  • Junior Buyer

    Willson & Brown Sp. z o.o.   Warszawa, Włochy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje Zadania: Poszukiwanie potencjalnych dostawców materiałów i usług; Udział w przygotowywaniu i wysyłaniu zapytań ofertowych i analiza ofert; Udział w zamawianiu materiałów; Rejestracja zakupów w obowiązujących systemach informatycznych; Udział w prowadzeniu procesu reklamacyjnego;...
  • Specjalista / Specjalistka ds. zakupów i dostaw

    Willson & Brown Sp. z o.o.   Warszawa, Włochy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje Zadania: identyfikacja dostawców oraz pozyskiwanie informacji o ofertach rynkowych; przygotowywanie i wysyłanie zapytań ofertowych oraz porównywanie otrzymanych propozycji; udział w procesie zamawiania materiałów i usług; wprowadzanie danych zakupowych do systemów firmowych; wsparcie...
  • Konstruktor Technolog

    Willson & Brown Sp. z o.o.   Warszawa, Włochy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Osoba zatrudniona na powyższym stanowisku będzie odpowiedzialna za: Projektowanie, modelowanie 3D oraz opracowywanie dokumentacji technicznej i konstrukcyjnej; Wdrażanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych w ramach prowadzonych projektów; Nadzorowanie wykonania prototypu; Prace projektowe w...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.