Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

 
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking to metoda zarządzania biznesem polegająca na porównywaniu firmy z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami z tej samej lub innej branży. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo może wprowadzić w swoje struktury sprawdzone już pomysły i sposoby działania, które mają zwiększyć efektywność firmy i przełożyć się na wzrost jej pozycji konkurencyjnej. Jakie rodzaje benchmarkingu wyróżniamy i z jakim ryzykiem wiąże się tego rodzaju analiza porównawcza? 

 

Spis treści

Benchmarking – co to?

 

Benchmarking jest niczym innym jak analizą porównawczą. Jest to metoda zarządzania biznesem polegająca na systematycznym porównywaniu przedsiębiorstwa z konkurencyjnymi firmami z tej samej lub z innej branży, ale także porównywania ze sobą różnych działów jednego przedsiębiorstwa. Polega na odniesieniu się do metod zarządzania w firmach, które stanowią wzorzec do naśladowania. 

 

A czym jest tak zwany benchmark? Definicja jasno mówi, że jest to wskaźnik gospodarczy i wzorzec wykorzystywany w procesie badania wydajności danej organizacji. 

 

Według niektórych benchmarking mylnie rozumiany jest jako metoda zarządzania polegająca na wiernym kopiowaniu najlepszych wzorców postępowania i naśladowaniu konkurentów. Tymczasem benchmarking w praktyce to po prostu tworzenie strategii konkurowania i optymalizowania. Jest to twórcze wykorzystywanie sprawdzonych wzorców i praktyk, które prowadzić ma do wprowadzenia zmian w organizacji mających na celu podniesienie jej pozycji oraz poprawienie sytuacji finansowej. 

 

Pamiętaj! 

 

Benchmarking to nowoczesna metoda zarządzania zmianami w organizacji. 

 

Benchmarking – cel

 

Benchmarking w firmie to coraz powszechniej stosowany model zarządzania, który niestety w dalszym ciągu bywa mylnie interpretowany jako ślepe naśladownictwo i bezrefleksyjne powielanie schematów stosowanych przez konkurencję. Tymczasem ma on na celu wsparcie przedsiębiorstwa jako firmy uczącej się i dążącej do wprowadzenia ulepszeń, które mogłyby przełożyć się na zwiększenie jej przewagi rynkowej. Wśród naczelnych celów benchmarkingu możemy wskazać między innymi: 

 

  • samodoskonalenie się przedsiębiorstwa,

  • wprowadzenie zmian mających na celu zwiększenie przewagi konkurencyjnej, 

  • czerpanie i nauka zarówno na błędach, jak i sukcesach firm z konkurencyjnego otoczenia,

  • wskazanie problemów i słabych stron własnej organizacji,

  • zwiększenie efektywności i satysfakcji z pracy, 

  • przygotowanie przedsiębiorstwa na zmiany w modelu zarządzania.

 

Benchmarking – zastosowanie

 

Benchmarking jest koncepcją, którą z łatwością można zastosować w każdym obszarze działalności przedsiębiorstwa – niezależnie od branży, w jakiej funkcjonuje. Co najważniejsze – znajduje on zastosowanie także poza obszarem produkcyjnym. 

 

Benchmarking – rodzaje

 

Wiemy już, czym jest benchmarking w praktyce i co na celu ma wprowadzenie takiego modelu zarządzania w organizacji. Warto jednak pamiętać, że benchmarking będący po prostu analizą porównawczą, może przyjąć różne formy. Wśród nich wymienić możemy: 

 

  • benchmarking wewnętrzny

 

Stosuje się go w dużych organizacjach mających wiele działów i przeprowadza w strukturach jednego przedsiębiorstwa. Polega głównie na zweryfikowaniu, czy wszystkie jednostki administracyjne działają tak samo efektywnie, a na celu ma rozpowszechnianie najlepszych rozwiązań. Benchmarking wewnętrzny może dotyczyć poszczególnych działów, filii czy stanowisk. Jest zdecydowanie łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, a wynika to z faktu, że firma ma pełne prawa i dostęp do wszystkich danych, co znacznie ułatwia proces porównywania i wdrażania najlepszych rozwiązań. Nie wiąże się więc z pojawieniem ryzyka, jakim jest nieuczciwa konkurencja

 

  • benchmarking zewnętrzny

 

Kolejny rodzaj metody porównawczej to benchmarking zewnętrzny, częściej zwany konkurencyjnym. Warto podkreślić, że ta metoda nie może opierać się na wykradaniu danych. Jest to proces partnerski i powinien być realizowany za zgodą innego przedsiębiorstwa. Benchmarking zewnętrzny trudniej przeprowadzić głównie ze względu na niechęć konkurencji do ujawniania strategii rozwojowych oraz sposobów wytwarzania dóbr i usług. Dodatkowo mogą pojawić się podejrzenia, że dwie firmy z tej samej branży próbują zawrzeć „pakt”.

 

  • benchmarking horyzontalny

 

Benchmarking horyzontalny uznawany jest za najbardziej ogólny i polega przede wszystkim na porównaniu praktyk, metod i mechanizmów wykorzystywanych w organizacjach działających w branżach ze sobą niepowiązanych. Jego ideą jest porównanie doświadczeń wielu organizacji, bez względu na branżę i dziedzinę, w której działają. W praktyce jest nieco łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, ponieważ opiera się on na wymianie doświadczeń organizacji nie będących dla siebie konkurencją. 

 

  • benchmarking funkcjonalny

 

Jego ideą jest porównanie działania danej organizacji z przedsiębiorstwem z innej branży. W tym przypadku porównywane są jednak konkretne obszary, takie jak chociażby zarządzanie pracownikami czy sposoby komunikacji wewnętrznej. Silną stroną benchmarkingu funkcjonalnego jest łatwość i chęć wymiany doświadczeń oraz informacji, co wynika z braku obawy o działania konkurencyjne. 

 

  • benchmarking konkurencyjny

 

Benchmarking konkurencyjny jest absolutną odwrotnością benchmarkingu funkcjonalnego. Polega on na analizie porównawczej dwóch konkurujących ze sobą przedsiębiorstw z jednej branży. Warunkiem do jego przeprowadzenia jest zgoda obu stron i ustalenie wspólnych zasad. Z uwagi na niechęć przedsiębiorców do dzielenia się wrażliwymi danymi i tajemnicami przedsiębiorstwa, jest rzadko stosowaną formą. 

 

  • benchmarking procesowy

 

Benchmarking procesowy uznawany jest za jeden z najważniejszych elementów strategii konkurowania firm o podobnym potencjale. Opiera się na analizie procesów zachodzących w innym przedsiębiorstwie i adaptowaniu skutecznych rozwiązań. 



  • benchmarking produktowy

 

Benchmarking produktowy – jak sama nazwa wskazuje – ma na celu porównanie konkretnych produktów. W procesie zwraca się uwagę zarówno na ich wartości funkcjonalne, opakowanie produktu czy jego reklamę, a także cenę. W efekcie możliwe jest udoskonalenie produktów już istniejących lub tworzenie nowych, lepiej odpowiadających potrzebom konsumentów.



  • benchmarking strategiczny

 

Ostatni z omawianych rodzajów to benchmarking strategiczny, który polega na porównaniu danej organizacji z liderem, którym nie musi być firma działająca w tej samej branży. Ten rodzaj benchmarkingu ma szczególne znaczenie w przypadku firm, w których to właśnie strategia działania przekłada się pozycję konkurencyjną. 

 

Benchmarking – jak wdrożyć? 

 

Decyzja podjęta – aby podnieść konkurencyjność przedsiębiorstwa chcemy udoskonalić mechanizmy nim rządzące. W tym celu będziemy wzorować się na absolutnych autorytetach na rynku. Proces przeprowadzenia benchmarkingu w firmie powinien jednak odbywać się w kilku ściśle określonych etapach. Rewolucja i gwałtowne zmiany wewnątrz organizacji nie są najlepszą drogą do polepszenia pozycji firmy.

 

  • KROK I – autoanaliza 

 

Pierwszym i podstawowym etapem benchmarkingu jest autoanaliza, która ma na celu dokonanie obiektywnej oceny wszelkich procesów i schematów, według których działa nasza organizacja. Niezbędne będzie więc sporządzenie dokładnego opisu funkcjonowania konkretnego działu czy sektora firmy lub jej całościowego kształtu. 

 

  • KROK II – planowanie

 

Naczelnym celem planowania jest przeprowadzenie rozpoznania otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji. Na tym etapie niezwykle ważne jest już ustanowienie przedmiotu badań oraz wybór odpowiedniego rodzaju benchmarkingu oraz metody zbierania danych. To, co jednak najważniejsze – w tym momencie konieczne staje się wybranie przedsiębiorstwa do porównania. 

 

  • KROK III – analiza 

 

Przeprowadzenie właściwego badania oraz zwrócenie uwagi na wszelkiego rodzaju różnice i odchylenia efektywności działalności. Po dokonaniu wstępnej analizy nadejdzie czas na ustalenie pożądanych wyników, które chcemy osiągnąć w przyszłości. 

 

  • KROK IV – integracja 

 

Na tym etapie następuje wymiana informacji pomiędzy przedsiębiorstwami biorącymi udział w porównaniu, czego efektem jest także indywidualne ustanowienie celów funkcjonalnych poszczególnych stron. 

 

  • KROK V – wdrożenie 

 

Zwieńczenie sukcesu, czyli wdrożenie zmian zaplanowanych na podstawie zebranych wcześniej informacji. 

 

Pamiętaj! 

 

Wdrożenie benchmarkingu powinno odbywać się stopniowo, kolejnymi etapami. Wprowadzenie gwałtownych zmian w organizacji może spowodować chaos i przynieść odwrotny efekt od zamierzonego.

 

Benchmarking – wady i zalety 

 

Wzorowanie się na autorytetach w branży? Powielanie schematów firm mogących pochwalić się ogromną przewagą konkurencyjną? Wdrożenie mechanizmów przekładających się na wzrost potęgi rynkowej i poprawę sytuacji finansowej organizacji? To wszystko możliwe jest do osiągnięcia właśnie poprzez przeprowadzenie analizy porównawczej. Choć do tego miejsca wydaje się, że benchmarking ma jedynie same zalety, dokładnie tak, jak każda inna strategia – ma również swoje słabsze strony. Co warto wiedzieć w temacie: benchmarking – wady i zalety? 

 

  • Zalety benchmarkingu: 

 

  • udoskonalenie działalności organizacji i wzrost zysków,

  • łatwiejsza ocena własnej pozycji względem innych konkurentów, 

  • możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy,

  • wzrost przewagi konkurencyjnej, 

  • znalezienie rozwiązań gwarantujących efektywność i skuteczność funkcjonowania,

  • ograniczenie powielania potencjalnych błędów w strategii przedsiębiorstwa. 

 

  • Wady benchmarkingu: 

 

  • konieczność dzielenia się wrażliwymi danymi związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa,

  • trudność w znalezieniu organizacji gotowej do rozpoczęcia porównania,

  • ryzyko pojawienia się nieuczciwej konkurencji,

  • podjęcie współpracy z branżowymi konkurentami może zostać źle odebrane przez konsumentów,

  • brak pewności co do działania tych samych schematów w firmach działających w różnych branżach, 

  • konieczność przeprowadzenia systematycznej analizy porównawczej. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. planowania materiałowego i logistyki produkcyjnej

    VENS sp. z o.o.   Niepołomice    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / junior  kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zarządzanie przepływem części i materiałów w łańcuchu dostaw; Zapewnienie terminowych dostaw komponentów na potrzeby produkcji; Monitorowanie stanów magazynowych i koordynacja dostaw w systemach JIS/JIT; Analiza zapotrzebowania na materiały, planowanie poziomu zamówień, przygotowanie...
  • Kierownik Budowy

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierownik ds. Nadzoru Budowlanego

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    prowadzenie prac budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową i wytycznymi technicznymi; koordynowanie podwykonawców oraz nadzorowanie zespołów wykonawczych; opracowywanie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją; kontrolowanie jakości robót, przestrzegania norm i terminowości;...
  • Specjalista w Wydziale Gospodarowania Mieniem Skarbu Państwa i Współpracy z Użytkownikami Wód w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej

    Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Sprawdzona firma   Kraków, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    OSOBA NA TYM STANOWISKU BĘDZIE ODPOWIEDZIALNA ZA: realizację zadań z zakresu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, w tym zadań z zakresu regulacji stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa w administracji Wód Polskich, realizację spraw związanych z oddawaniem nieruchomości Skarbu...
  • Staż na stanowisku Młodszy Przedstawiciel Handlowy

    Kronospan Mielec Sp. z o.o.   Mielec    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Współpraca z zespołem sprzedażowym i innymi działami firmy; Udział w przygotowywaniu ofert handlowych; Uczestnictwo w targach branżowych, spotkaniach i wydarzeniach promocyjnych; Prowadzenie dokumentacji sprzedażowej i raportowanie wyników; Udział w szkoleniach...
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Opracowywanie wymagań technicznych projektów, dobór komponentów, określenie parametrów projektowych dla głównych systemów pomocniczych do turbin gazowych, parowych, generatorów oraz wysokociśnieniowych napędów i systemów sterowania; Dobór rozwiązań technicznych...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?