Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

 
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking to metoda zarządzania biznesem polegająca na porównywaniu firmy z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami z tej samej lub innej branży. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo może wprowadzić w swoje struktury sprawdzone już pomysły i sposoby działania, które mają zwiększyć efektywność firmy i przełożyć się na wzrost jej pozycji konkurencyjnej. Jakie rodzaje benchmarkingu wyróżniamy i z jakim ryzykiem wiąże się tego rodzaju analiza porównawcza? 

 

Spis treści

Benchmarking – co to?

 

Benchmarking jest niczym innym jak analizą porównawczą. Jest to metoda zarządzania biznesem polegająca na systematycznym porównywaniu przedsiębiorstwa z konkurencyjnymi firmami z tej samej lub z innej branży, ale także porównywania ze sobą różnych działów jednego przedsiębiorstwa. Polega na odniesieniu się do metod zarządzania w firmach, które stanowią wzorzec do naśladowania. 

 

A czym jest tak zwany benchmark? Definicja jasno mówi, że jest to wskaźnik gospodarczy i wzorzec wykorzystywany w procesie badania wydajności danej organizacji. 

 

Według niektórych benchmarking mylnie rozumiany jest jako metoda zarządzania polegająca na wiernym kopiowaniu najlepszych wzorców postępowania i naśladowaniu konkurentów. Tymczasem benchmarking w praktyce to po prostu tworzenie strategii konkurowania i optymalizowania. Jest to twórcze wykorzystywanie sprawdzonych wzorców i praktyk, które prowadzić ma do wprowadzenia zmian w organizacji mających na celu podniesienie jej pozycji oraz poprawienie sytuacji finansowej. 

 

Pamiętaj! 

 

Benchmarking to nowoczesna metoda zarządzania zmianami w organizacji. 

 

Benchmarking – cel

 

Benchmarking w firmie to coraz powszechniej stosowany model zarządzania, który niestety w dalszym ciągu bywa mylnie interpretowany jako ślepe naśladownictwo i bezrefleksyjne powielanie schematów stosowanych przez konkurencję. Tymczasem ma on na celu wsparcie przedsiębiorstwa jako firmy uczącej się i dążącej do wprowadzenia ulepszeń, które mogłyby przełożyć się na zwiększenie jej przewagi rynkowej. Wśród naczelnych celów benchmarkingu możemy wskazać między innymi: 

 

  • samodoskonalenie się przedsiębiorstwa,

  • wprowadzenie zmian mających na celu zwiększenie przewagi konkurencyjnej, 

  • czerpanie i nauka zarówno na błędach, jak i sukcesach firm z konkurencyjnego otoczenia,

  • wskazanie problemów i słabych stron własnej organizacji,

  • zwiększenie efektywności i satysfakcji z pracy, 

  • przygotowanie przedsiębiorstwa na zmiany w modelu zarządzania.

 

Benchmarking – zastosowanie

 

Benchmarking jest koncepcją, którą z łatwością można zastosować w każdym obszarze działalności przedsiębiorstwa – niezależnie od branży, w jakiej funkcjonuje. Co najważniejsze – znajduje on zastosowanie także poza obszarem produkcyjnym. 

 

Benchmarking – rodzaje

 

Wiemy już, czym jest benchmarking w praktyce i co na celu ma wprowadzenie takiego modelu zarządzania w organizacji. Warto jednak pamiętać, że benchmarking będący po prostu analizą porównawczą, może przyjąć różne formy. Wśród nich wymienić możemy: 

 

  • benchmarking wewnętrzny

 

Stosuje się go w dużych organizacjach mających wiele działów i przeprowadza w strukturach jednego przedsiębiorstwa. Polega głównie na zweryfikowaniu, czy wszystkie jednostki administracyjne działają tak samo efektywnie, a na celu ma rozpowszechnianie najlepszych rozwiązań. Benchmarking wewnętrzny może dotyczyć poszczególnych działów, filii czy stanowisk. Jest zdecydowanie łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, a wynika to z faktu, że firma ma pełne prawa i dostęp do wszystkich danych, co znacznie ułatwia proces porównywania i wdrażania najlepszych rozwiązań. Nie wiąże się więc z pojawieniem ryzyka, jakim jest nieuczciwa konkurencja

 

  • benchmarking zewnętrzny

 

Kolejny rodzaj metody porównawczej to benchmarking zewnętrzny, częściej zwany konkurencyjnym. Warto podkreślić, że ta metoda nie może opierać się na wykradaniu danych. Jest to proces partnerski i powinien być realizowany za zgodą innego przedsiębiorstwa. Benchmarking zewnętrzny trudniej przeprowadzić głównie ze względu na niechęć konkurencji do ujawniania strategii rozwojowych oraz sposobów wytwarzania dóbr i usług. Dodatkowo mogą pojawić się podejrzenia, że dwie firmy z tej samej branży próbują zawrzeć „pakt”.

 

  • benchmarking horyzontalny

 

Benchmarking horyzontalny uznawany jest za najbardziej ogólny i polega przede wszystkim na porównaniu praktyk, metod i mechanizmów wykorzystywanych w organizacjach działających w branżach ze sobą niepowiązanych. Jego ideą jest porównanie doświadczeń wielu organizacji, bez względu na branżę i dziedzinę, w której działają. W praktyce jest nieco łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, ponieważ opiera się on na wymianie doświadczeń organizacji nie będących dla siebie konkurencją. 

 

  • benchmarking funkcjonalny

 

Jego ideą jest porównanie działania danej organizacji z przedsiębiorstwem z innej branży. W tym przypadku porównywane są jednak konkretne obszary, takie jak chociażby zarządzanie pracownikami czy sposoby komunikacji wewnętrznej. Silną stroną benchmarkingu funkcjonalnego jest łatwość i chęć wymiany doświadczeń oraz informacji, co wynika z braku obawy o działania konkurencyjne. 

 

  • benchmarking konkurencyjny

 

Benchmarking konkurencyjny jest absolutną odwrotnością benchmarkingu funkcjonalnego. Polega on na analizie porównawczej dwóch konkurujących ze sobą przedsiębiorstw z jednej branży. Warunkiem do jego przeprowadzenia jest zgoda obu stron i ustalenie wspólnych zasad. Z uwagi na niechęć przedsiębiorców do dzielenia się wrażliwymi danymi i tajemnicami przedsiębiorstwa, jest rzadko stosowaną formą. 

 

  • benchmarking procesowy

 

Benchmarking procesowy uznawany jest za jeden z najważniejszych elementów strategii konkurowania firm o podobnym potencjale. Opiera się na analizie procesów zachodzących w innym przedsiębiorstwie i adaptowaniu skutecznych rozwiązań. 



  • benchmarking produktowy

 

Benchmarking produktowy – jak sama nazwa wskazuje – ma na celu porównanie konkretnych produktów. W procesie zwraca się uwagę zarówno na ich wartości funkcjonalne, opakowanie produktu czy jego reklamę, a także cenę. W efekcie możliwe jest udoskonalenie produktów już istniejących lub tworzenie nowych, lepiej odpowiadających potrzebom konsumentów.



  • benchmarking strategiczny

 

Ostatni z omawianych rodzajów to benchmarking strategiczny, który polega na porównaniu danej organizacji z liderem, którym nie musi być firma działająca w tej samej branży. Ten rodzaj benchmarkingu ma szczególne znaczenie w przypadku firm, w których to właśnie strategia działania przekłada się pozycję konkurencyjną. 

 

Benchmarking – jak wdrożyć? 

 

Decyzja podjęta – aby podnieść konkurencyjność przedsiębiorstwa chcemy udoskonalić mechanizmy nim rządzące. W tym celu będziemy wzorować się na absolutnych autorytetach na rynku. Proces przeprowadzenia benchmarkingu w firmie powinien jednak odbywać się w kilku ściśle określonych etapach. Rewolucja i gwałtowne zmiany wewnątrz organizacji nie są najlepszą drogą do polepszenia pozycji firmy.

 

  • KROK I – autoanaliza 

 

Pierwszym i podstawowym etapem benchmarkingu jest autoanaliza, która ma na celu dokonanie obiektywnej oceny wszelkich procesów i schematów, według których działa nasza organizacja. Niezbędne będzie więc sporządzenie dokładnego opisu funkcjonowania konkretnego działu czy sektora firmy lub jej całościowego kształtu. 

 

  • KROK II – planowanie

 

Naczelnym celem planowania jest przeprowadzenie rozpoznania otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji. Na tym etapie niezwykle ważne jest już ustanowienie przedmiotu badań oraz wybór odpowiedniego rodzaju benchmarkingu oraz metody zbierania danych. To, co jednak najważniejsze – w tym momencie konieczne staje się wybranie przedsiębiorstwa do porównania. 

 

  • KROK III – analiza 

 

Przeprowadzenie właściwego badania oraz zwrócenie uwagi na wszelkiego rodzaju różnice i odchylenia efektywności działalności. Po dokonaniu wstępnej analizy nadejdzie czas na ustalenie pożądanych wyników, które chcemy osiągnąć w przyszłości. 

 

  • KROK IV – integracja 

 

Na tym etapie następuje wymiana informacji pomiędzy przedsiębiorstwami biorącymi udział w porównaniu, czego efektem jest także indywidualne ustanowienie celów funkcjonalnych poszczególnych stron. 

 

  • KROK V – wdrożenie 

 

Zwieńczenie sukcesu, czyli wdrożenie zmian zaplanowanych na podstawie zebranych wcześniej informacji. 

 

Pamiętaj! 

 

Wdrożenie benchmarkingu powinno odbywać się stopniowo, kolejnymi etapami. Wprowadzenie gwałtownych zmian w organizacji może spowodować chaos i przynieść odwrotny efekt od zamierzonego.

 

Benchmarking – wady i zalety 

 

Wzorowanie się na autorytetach w branży? Powielanie schematów firm mogących pochwalić się ogromną przewagą konkurencyjną? Wdrożenie mechanizmów przekładających się na wzrost potęgi rynkowej i poprawę sytuacji finansowej organizacji? To wszystko możliwe jest do osiągnięcia właśnie poprzez przeprowadzenie analizy porównawczej. Choć do tego miejsca wydaje się, że benchmarking ma jedynie same zalety, dokładnie tak, jak każda inna strategia – ma również swoje słabsze strony. Co warto wiedzieć w temacie: benchmarking – wady i zalety? 

 

  • Zalety benchmarkingu: 

 

  • udoskonalenie działalności organizacji i wzrost zysków,

  • łatwiejsza ocena własnej pozycji względem innych konkurentów, 

  • możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy,

  • wzrost przewagi konkurencyjnej, 

  • znalezienie rozwiązań gwarantujących efektywność i skuteczność funkcjonowania,

  • ograniczenie powielania potencjalnych błędów w strategii przedsiębiorstwa. 

 

  • Wady benchmarkingu: 

 

  • konieczność dzielenia się wrażliwymi danymi związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa,

  • trudność w znalezieniu organizacji gotowej do rozpoczęcia porównania,

  • ryzyko pojawienia się nieuczciwej konkurencji,

  • podjęcie współpracy z branżowymi konkurentami może zostać źle odebrane przez konsumentów,

  • brak pewności co do działania tych samych schematów w firmach działających w różnych branżach, 

  • konieczność przeprowadzenia systematycznej analizy porównawczej. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Bose-Instal
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   8 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    wykonywanie odwiertów pod pompy ciepła (praca bardzo podobna do wiercenia studni głębinowych) system pracy w tak zwanej delegacji w systemie 3 tygodnie na 1 tydzień; wyjazd na wolne i przyjazd z wolnego zawsze do siedziby firmy (Czerwona Niwa koło Sochaczewa)
  • Blacharz samochodowy

    PHU KRIS-CARS Krzysztof Drożdżyński   Łódź, Bałuty, Doły, przy wiadukcie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 242 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Do obowiązków pracownika należy Rzetelna naprawa pojazdu po kolizji drogowej- parkingowej; Utrzymywanie w należytej czystości i porządku swoich narzędzi , oraz stanowiska pracy. Dostosowanie się do warunków pracy na stanowisku , oraz dbałość o dobro firmy i jej marki.
  • Samodzielna Księgowa / Samodzielny Księgowy

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, Browary Warszawskie    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków weryfikacja, klasyfikacja i księgowanie dokumentów; kontrola zobowiązań, należności; bieżąca analiza sald kont bilansowych; potwierdzanie i uzgadnianie sald z kontrahentami, pracownikami; sporządzanie deklaracji podatkowych, wykonywanie obowiązków statystycznych;...
  • Kucharz

    Stowarzyszenie Otwarte Drzwi   Warszawa, ul. Targowa 82    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    przygotowanie cotygodniowego menu, z uwzględnieniem dań wegetariańskich, wegańskich, przygotowanie list zakupów, zarządzanie zespołem, praca na kuchni, obsługa urządzeń kuchennych, przygotowywanie potraw zgodnie z tygodniowym menu, według receptur, dbanie o najwyższą jakość...
  • Tokarz manualny

    Praca.pl   Jelcz-Laskowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: Toczenie powierzchni zewnętrznych, wewnętrznych oraz stożków; Wiercenie i gwintowanie otworów, Samodzielna obsługa tokarek uniwersalnych, rewolwerowych, karuzelowych.
  • Asystent ds. Obsługi Klienta

    KEGEL-BŁAŻUSIAK TRADE Sp. z o.o. Sp. k.   Poznań, ul. Promienista 85a    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zadania: udział w tworzeniu nowych produktów; bieżąca obsługa klienta; aktywne poszukiwanie nowych klientów; przygotowywanie ofert handlowych; uczestniczenie w negocjacjach handlowych;

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.