Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

 
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking to metoda zarządzania biznesem polegająca na porównywaniu firmy z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami z tej samej lub innej branży. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo może wprowadzić w swoje struktury sprawdzone już pomysły i sposoby działania, które mają zwiększyć efektywność firmy i przełożyć się na wzrost jej pozycji konkurencyjnej. Jakie rodzaje benchmarkingu wyróżniamy i z jakim ryzykiem wiąże się tego rodzaju analiza porównawcza? 

 

Spis treści

Benchmarking – co to?

 

Benchmarking jest niczym innym jak analizą porównawczą. Jest to metoda zarządzania biznesem polegająca na systematycznym porównywaniu przedsiębiorstwa z konkurencyjnymi firmami z tej samej lub z innej branży, ale także porównywania ze sobą różnych działów jednego przedsiębiorstwa. Polega na odniesieniu się do metod zarządzania w firmach, które stanowią wzorzec do naśladowania. 

 

A czym jest tak zwany benchmark? Definicja jasno mówi, że jest to wskaźnik gospodarczy i wzorzec wykorzystywany w procesie badania wydajności danej organizacji. 

 

Według niektórych benchmarking mylnie rozumiany jest jako metoda zarządzania polegająca na wiernym kopiowaniu najlepszych wzorców postępowania i naśladowaniu konkurentów. Tymczasem benchmarking w praktyce to po prostu tworzenie strategii konkurowania i optymalizowania. Jest to twórcze wykorzystywanie sprawdzonych wzorców i praktyk, które prowadzić ma do wprowadzenia zmian w organizacji mających na celu podniesienie jej pozycji oraz poprawienie sytuacji finansowej. 

 

Pamiętaj! 

 

Benchmarking to nowoczesna metoda zarządzania zmianami w organizacji. 

 

Benchmarking – cel

 

Benchmarking w firmie to coraz powszechniej stosowany model zarządzania, który niestety w dalszym ciągu bywa mylnie interpretowany jako ślepe naśladownictwo i bezrefleksyjne powielanie schematów stosowanych przez konkurencję. Tymczasem ma on na celu wsparcie przedsiębiorstwa jako firmy uczącej się i dążącej do wprowadzenia ulepszeń, które mogłyby przełożyć się na zwiększenie jej przewagi rynkowej. Wśród naczelnych celów benchmarkingu możemy wskazać między innymi: 

 

  • samodoskonalenie się przedsiębiorstwa,

  • wprowadzenie zmian mających na celu zwiększenie przewagi konkurencyjnej, 

  • czerpanie i nauka zarówno na błędach, jak i sukcesach firm z konkurencyjnego otoczenia,

  • wskazanie problemów i słabych stron własnej organizacji,

  • zwiększenie efektywności i satysfakcji z pracy, 

  • przygotowanie przedsiębiorstwa na zmiany w modelu zarządzania.

 

Benchmarking – zastosowanie

 

Benchmarking jest koncepcją, którą z łatwością można zastosować w każdym obszarze działalności przedsiębiorstwa – niezależnie od branży, w jakiej funkcjonuje. Co najważniejsze – znajduje on zastosowanie także poza obszarem produkcyjnym. 

 

Benchmarking – rodzaje

 

Wiemy już, czym jest benchmarking w praktyce i co na celu ma wprowadzenie takiego modelu zarządzania w organizacji. Warto jednak pamiętać, że benchmarking będący po prostu analizą porównawczą, może przyjąć różne formy. Wśród nich wymienić możemy: 

 

  • benchmarking wewnętrzny

 

Stosuje się go w dużych organizacjach mających wiele działów i przeprowadza w strukturach jednego przedsiębiorstwa. Polega głównie na zweryfikowaniu, czy wszystkie jednostki administracyjne działają tak samo efektywnie, a na celu ma rozpowszechnianie najlepszych rozwiązań. Benchmarking wewnętrzny może dotyczyć poszczególnych działów, filii czy stanowisk. Jest zdecydowanie łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, a wynika to z faktu, że firma ma pełne prawa i dostęp do wszystkich danych, co znacznie ułatwia proces porównywania i wdrażania najlepszych rozwiązań. Nie wiąże się więc z pojawieniem ryzyka, jakim jest nieuczciwa konkurencja

 

  • benchmarking zewnętrzny

 

Kolejny rodzaj metody porównawczej to benchmarking zewnętrzny, częściej zwany konkurencyjnym. Warto podkreślić, że ta metoda nie może opierać się na wykradaniu danych. Jest to proces partnerski i powinien być realizowany za zgodą innego przedsiębiorstwa. Benchmarking zewnętrzny trudniej przeprowadzić głównie ze względu na niechęć konkurencji do ujawniania strategii rozwojowych oraz sposobów wytwarzania dóbr i usług. Dodatkowo mogą pojawić się podejrzenia, że dwie firmy z tej samej branży próbują zawrzeć „pakt”.

 

  • benchmarking horyzontalny

 

Benchmarking horyzontalny uznawany jest za najbardziej ogólny i polega przede wszystkim na porównaniu praktyk, metod i mechanizmów wykorzystywanych w organizacjach działających w branżach ze sobą niepowiązanych. Jego ideą jest porównanie doświadczeń wielu organizacji, bez względu na branżę i dziedzinę, w której działają. W praktyce jest nieco łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, ponieważ opiera się on na wymianie doświadczeń organizacji nie będących dla siebie konkurencją. 

 

  • benchmarking funkcjonalny

 

Jego ideą jest porównanie działania danej organizacji z przedsiębiorstwem z innej branży. W tym przypadku porównywane są jednak konkretne obszary, takie jak chociażby zarządzanie pracownikami czy sposoby komunikacji wewnętrznej. Silną stroną benchmarkingu funkcjonalnego jest łatwość i chęć wymiany doświadczeń oraz informacji, co wynika z braku obawy o działania konkurencyjne. 

 

  • benchmarking konkurencyjny

 

Benchmarking konkurencyjny jest absolutną odwrotnością benchmarkingu funkcjonalnego. Polega on na analizie porównawczej dwóch konkurujących ze sobą przedsiębiorstw z jednej branży. Warunkiem do jego przeprowadzenia jest zgoda obu stron i ustalenie wspólnych zasad. Z uwagi na niechęć przedsiębiorców do dzielenia się wrażliwymi danymi i tajemnicami przedsiębiorstwa, jest rzadko stosowaną formą. 

 

  • benchmarking procesowy

 

Benchmarking procesowy uznawany jest za jeden z najważniejszych elementów strategii konkurowania firm o podobnym potencjale. Opiera się na analizie procesów zachodzących w innym przedsiębiorstwie i adaptowaniu skutecznych rozwiązań. 



  • benchmarking produktowy

 

Benchmarking produktowy – jak sama nazwa wskazuje – ma na celu porównanie konkretnych produktów. W procesie zwraca się uwagę zarówno na ich wartości funkcjonalne, opakowanie produktu czy jego reklamę, a także cenę. W efekcie możliwe jest udoskonalenie produktów już istniejących lub tworzenie nowych, lepiej odpowiadających potrzebom konsumentów.



  • benchmarking strategiczny

 

Ostatni z omawianych rodzajów to benchmarking strategiczny, który polega na porównaniu danej organizacji z liderem, którym nie musi być firma działająca w tej samej branży. Ten rodzaj benchmarkingu ma szczególne znaczenie w przypadku firm, w których to właśnie strategia działania przekłada się pozycję konkurencyjną. 

 

Benchmarking – jak wdrożyć? 

 

Decyzja podjęta – aby podnieść konkurencyjność przedsiębiorstwa chcemy udoskonalić mechanizmy nim rządzące. W tym celu będziemy wzorować się na absolutnych autorytetach na rynku. Proces przeprowadzenia benchmarkingu w firmie powinien jednak odbywać się w kilku ściśle określonych etapach. Rewolucja i gwałtowne zmiany wewnątrz organizacji nie są najlepszą drogą do polepszenia pozycji firmy.

 

  • KROK I – autoanaliza 

 

Pierwszym i podstawowym etapem benchmarkingu jest autoanaliza, która ma na celu dokonanie obiektywnej oceny wszelkich procesów i schematów, według których działa nasza organizacja. Niezbędne będzie więc sporządzenie dokładnego opisu funkcjonowania konkretnego działu czy sektora firmy lub jej całościowego kształtu. 

 

  • KROK II – planowanie

 

Naczelnym celem planowania jest przeprowadzenie rozpoznania otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji. Na tym etapie niezwykle ważne jest już ustanowienie przedmiotu badań oraz wybór odpowiedniego rodzaju benchmarkingu oraz metody zbierania danych. To, co jednak najważniejsze – w tym momencie konieczne staje się wybranie przedsiębiorstwa do porównania. 

 

  • KROK III – analiza 

 

Przeprowadzenie właściwego badania oraz zwrócenie uwagi na wszelkiego rodzaju różnice i odchylenia efektywności działalności. Po dokonaniu wstępnej analizy nadejdzie czas na ustalenie pożądanych wyników, które chcemy osiągnąć w przyszłości. 

 

  • KROK IV – integracja 

 

Na tym etapie następuje wymiana informacji pomiędzy przedsiębiorstwami biorącymi udział w porównaniu, czego efektem jest także indywidualne ustanowienie celów funkcjonalnych poszczególnych stron. 

 

  • KROK V – wdrożenie 

 

Zwieńczenie sukcesu, czyli wdrożenie zmian zaplanowanych na podstawie zebranych wcześniej informacji. 

 

Pamiętaj! 

 

Wdrożenie benchmarkingu powinno odbywać się stopniowo, kolejnymi etapami. Wprowadzenie gwałtownych zmian w organizacji może spowodować chaos i przynieść odwrotny efekt od zamierzonego.

 

Benchmarking – wady i zalety 

 

Wzorowanie się na autorytetach w branży? Powielanie schematów firm mogących pochwalić się ogromną przewagą konkurencyjną? Wdrożenie mechanizmów przekładających się na wzrost potęgi rynkowej i poprawę sytuacji finansowej organizacji? To wszystko możliwe jest do osiągnięcia właśnie poprzez przeprowadzenie analizy porównawczej. Choć do tego miejsca wydaje się, że benchmarking ma jedynie same zalety, dokładnie tak, jak każda inna strategia – ma również swoje słabsze strony. Co warto wiedzieć w temacie: benchmarking – wady i zalety? 

 

  • Zalety benchmarkingu: 

 

  • udoskonalenie działalności organizacji i wzrost zysków,

  • łatwiejsza ocena własnej pozycji względem innych konkurentów, 

  • możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy,

  • wzrost przewagi konkurencyjnej, 

  • znalezienie rozwiązań gwarantujących efektywność i skuteczność funkcjonowania,

  • ograniczenie powielania potencjalnych błędów w strategii przedsiębiorstwa. 

 

  • Wady benchmarkingu: 

 

  • konieczność dzielenia się wrażliwymi danymi związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa,

  • trudność w znalezieniu organizacji gotowej do rozpoczęcia porównania,

  • ryzyko pojawienia się nieuczciwej konkurencji,

  • podjęcie współpracy z branżowymi konkurentami może zostać źle odebrane przez konsumentów,

  • brak pewności co do działania tych samych schematów w firmach działających w różnych branżach, 

  • konieczność przeprowadzenia systematycznej analizy porównawczej. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Praca.pl
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje Zadania: Aktywne pozyskiwanie konsumentów i budowanie wizerunku marki na rynku. Sprzedaż i prezentacja portfolio produktów nowej generacji (podgrzewacze, e-papierosy). Bezpośredni kontakt z klientem w wyznaczonych lokalizacjach (eventy, punkty sprzedaży detalicznej).
  • Timac Agro Polska Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników
    1 godz.
    Teren pracy: 2-3 powiaty Zakres Obowiązków: Wizyty u Rolników i budowanie zaufania; Ekspertyza: ocena upraw/zwierząt i rekomendacja najlepszych rozwiązań; Codzienne wsparcie techniczne dla Klientów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Ekspert / Ekspertka ds. Strategii i Rozwoju Rynku Obronnego

    HANWHA AEROSPACE EUROPE Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    starszy specjalista (senior) / ekspert / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   20 000 - 26 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Kluczowe Zadania Prowadzenie zaawansowanej analizy rynku w sektorze obronnym (trendy, możliwości, potencjał wzrostu). Aktywna realizacja strategii rozwoju biznesu, identyfikacja klientów i partnerów. Kreowanie i implementacja planów marketingowych (pozycjonowanie, wyceny, promocje). Udział w...
  • Koordynator / Koordynatorka Dostaw i Odbiorów Projektowych

    HANWHA AEROSPACE EUROPE Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 12 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Zakres Obowiązków Koordynowanie i monitorowanie dostaw w ramach realizowanych projektów. Weryfikacja poprawności i zgodności dostaw z dokumentacją techniczną i umowami. Koordynacja procesu odbioru produktów, w tym przygotowywanie i przekazywanie protokołów odbioru. Współpraca z innymi...
  • Pedagog specjalny

    Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży   Sokołów Podlaski    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wykształcenie wyższe kierunkowe – tytuł pedagoga specjalnego; Umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z dziećmi i ich rodzicami; Umiejętność pracy w zespole; Umiejętność pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupie. Kreatywność i zaangażowanie w pracę;
  • Fizjoterapeuta

    MEDIKAR   Warszawa, dzielnice do wyboru    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    praca z pacjentem w warunkach domowych - wykonywanie zabiegów z zakresu terapii ruchowej / fizykoterapii; prowadzenie terapii indywidualnej w warunkach domowych;

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.