Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

 
Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

Kryzys może się przydarzyć każdej firmie, szczególnie w okresach niepewnej sytuacji rynkowej. Wyjście z trudnej sytuacji nakłada na pracodawcę obowiązek mądrego planowania finansów i kolejnych firmowych przedsięwzięć. Musi on również odpowiednio reagować na wyzwania personalne. Te mogą się pojawić w kontekście zmian w składzie podległych zespołów lub wdrażanych dużych zmian w sposobie funkcjonowania firmy.

 

Jak przetrwać kryzys w firmie?

 

Jako pracodawca przede wszystkim bądź szczery. Najgorsze, co może zrobić szef, to zacząć okłamywać pracowników, unikać jednoznacznego wytłumaczenia zachodzących procesów. W napiętej, kryzysowej sytuacji plotki mają tendencję do tworzenia efektu „kuli śniegowej”. Rozpowszechniana w całej firmie niepotwierdzona informacja może prowadzić do paniki oraz znacznie ograniczyć poziom zaufania do przełożonych.

 

Kłamstwo nie jest opłacalne zwłaszcza w tak trudnej dla firmy sytuacji. Podtrzymywanie nieokreślonego stanu napięcia, piętrzące się domysły mogą doprowadzić do odejścia ważnych dla firmy pracowników. Dla których bowiem już sama atmosfera oraz brak rzetelnej informacji będą dowodem braku zaufania ze strony szefa do pracowników i nie traktowania ich poważnie, a zatem argumentem za zmianą miejsca pracy.

 

Kryzys w firmie – gdzie jest szef?

 

W trudnej sytuacji bardzo istotne jest nieunikanie kontaktu z pracownikami. Nie warto przekazywać komunikatów o dalszym losie firmy przez managerów – lepiej zrobić to osobiście. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie zebrania wszystkich pracowników, na którym zarząd mógłby poinformować o czekających firmę zmianach, potrzebach reorganizacyjnych oraz udzielić wyczerpujących odpowiedzi na pytania ze strony zatrudnionych. Takie działanie pozwoli zapobiec panice, rozwieje wątpliwości wynikające z plotek i niedomówień, da pracownikom czas na przemyślenie sytuacji oraz pomoże ostudzić emocje.

 

Warto pamiętać, że samo przedstawienie planu działania na forum publicznym często nie wystarczy, by pomóc pracownikom w trudnej dla firmy sytuacji. Pracujący chcą bowiem wiedzieć, jakie są przyczyny obecnego stanu rzeczy oraz przekonać się o sensie wdrożonego planu ratunkowego. Dzięki temu łatwiej będzie im zaakceptować decyzje zarządu oraz współuczestniczyć w efektywnym oraz zmotywowanym wdrażaniu zmian w życie.

 

Ponadto pracodawca zalewający pracowników potokiem słów, unikający wiążących odpowiedzi, może wzbudzić nieufność wśród zespołu oraz obniżyć lojalność wobec firmy. W trakcie kryzysu nie są potrzebne mętne wizje ani piękne metafory, ale konkretne słowa oraz idące za nimi przemyślane działania. Pracownicy bardzo często mają sprecyzowane wątpliwości, z którymi przychodzą do pracodawcy. Zadaniem szefa jest przekazanie zatrudnionym informacji co do przyszłości firmy oraz stanowisk pracy w możliwie jasny i rzetelny sposób.

 

Jak pokonać kryzys w firmie? Na linii z przełożonym

 

Istotną częścią komunikacji kryzysowej jest zadbanie o stworzenie stałej linii komunikacyjnej pomiędzy szefem a pracownikami. Ci mogą mieć wątpliwości co do czekających ich zmian, albo chcieliby się upewnić, czy wciąż jest dla nich miejsce w przedsiębiorstwie. Dlatego warto zadbać o możliwość takich indywidualnych konsultacji, np. w określonym czasie. Nagromadzone nieporozumienia oraz poczucie niepewności mogą znacząco obniżyć motywację do pracy.

 

Kryzys w firmie – co robić, gdy konieczne są zwolnienia?

 

Firma przechodząca kryzys niejednokrotnie staje przed poważnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest bez wątpienia kwestia reorganizacji istniejących działów i co się z tym często wiąże – zmniejszenia liczby etatów.

 

Tu bardzo istotna jest kwestia czasu – im dłużej nad zespołem wisi wizja utraty pracy, tym bardziej ludzie są zdesperowani i zniechęceni do wykonywania swoich obowiązków. Dla dobra firmy i jej rozwoju nie można dopuścić, by taki stan rzeczy przeciągał się ponad konieczność. Sprawnie przeprowadzony trudny proces zwolnień oraz zapewnienie pozostałych pracowników, że procedura ta została zakończona pozwoli podnieść morale załogi oraz zwiększyć poziom ich identyfikacji z firmą.

 

Kryzys w polskiej firmie – wnioski na przyszłość

 

Dla zarządzania firmą bardzo istotne jest wyciągnięcie wniosków z kryzysowej sytuacji. Dla dobra zatrudnionych oraz w celu sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem w przyszłości warto przemyśleć procedury, które zostały zastosowane w tych trudnych momentach. To pozwoli ustrzec się błędów komunikacyjnych oraz sprawić, by zatrudnieni czuli, że zarząd utożsamia się z ich problemami, nie zamyka się na wątpliwości oraz pragnie wspierać swoich pracowników w trudnych czasach.

 

Żadne przedsiębiorstwo nie jest wolne od groźby kryzysu. Warto jednak, przez umiejętne rozwijanie kanałów komunikacyjnych oraz posiadanie planu konkretnych działań, wspierać pracowników w tych trudnych momentach, budując jednocześnie ich zaufanie oraz lojalność wobec firmy.

 

Kryzys w firmie – jak rozmawiać z klientami?

 

Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotne jest nie tylko uspokojenie sytuacji w firmie, ale też zadbanie o to, by wewnętrzny kryzys nie rzutował na wizerunek przedsiębiorstwa. To może bowiem doprowadzić do masowego odpływania kontrahentów i klientów firmy. Jedną z możliwych strategii jest wyprzedzanie plotek i poinformowanie partnerów o prowadzonej restrukturyzacji. Niemniej każdy przedsiębiorca musi sam odpowiedzieć sobie na pytanie, czy informowanie o kryzysie osoby spoza organizacji jej nie zaszkodzi.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. handlu ze znajomością języka niemieckiego i angielskiego

    MOBI Sp. z o.o.   Wrocław, Krzyki    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę
    1 godz.
    Wymagania: Umiejętności negocjacyjne i analityczne. Znajomość technik sprzedażowych oraz umiejętność identyfikacji potrzeb klientów. Orientacja na realizację celów. Umiejętność pracy w zespole. Prawo jazdy kat. B (będzie dodatkowym atutem) Samodzielność, obowiązkowość,...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Dystrybucji z j. niemieckim

    Nowy Styl   Jasło    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: kompleksowa organizacja oraz koordynacja działań z obszaru logistyki; zadania związane z monitoringiem poziomu realizacji usług logistycznych, obsługa reklamacji logistycznych; udział w międzynarodowych projektach w obszarze logistyki realizowanych w Polsce i...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Pracownik Magazynu / Wysyłek

    DAMBAT Jastrzębski S.K.A.   Adamów (pow. grodziski, gm. Grodzisk Mazowiecki)    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 700 - 7 100 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Pakowanie urządzeń i przygotowanie ich do wysyłki. Weryfikacja zgodności pakowanych urządzeń z dokumentacją. Współpraca z firmami kurierskimi (przekazywanie przesyłek). Prawidłowe składowanie i zabezpieczanie towarów przed uszkodzeniem. Dbałość o porządek na stanowisku pracy.
  • Neurolog dziecięcy

    MEDIKAR   Warszawa, ul. Sielecka 22    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    specjalizacja z zakresu neurologii; aktualne prawo wykonywania zawodu; wiedza i umiejętności praktyczne w zakresie udzielania świadczeń medycznych;
  • Lekarz Kardiolog

    MEDIKAR   Warszawa, ul. Sielecka 22    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    specjalizacja z zakresu kardiologii; aktualne prawo wykonywania zawodu; wiedza i umiejętności praktyczne w zakresie udzielania świadczeń medycznych;

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?