Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Coaching - sposób na wspieranie pracowników

Coaching - sposób na wspieranie pracowników

 
Coaching - sposób na wspieranie pracowników

Coaching, czyli wspieranie rozwoju pracowników

 

Szukając informacji na temat coachingu, w większości źródeł przeczytamy, że coaching to proces. Proces szkolenia pracowników, wydobywania osobistego potencjału i pokonywania ograniczeń na drodze do sukcesu. To także zmiana – przyzwyczajeń i bezpiecznych nawyków na takie, które pozwolą odnaleźć życiowy cel i go osiągnąć.

Co można uznać za istotę sesji coachingowych? Przede wszystkim to, że coach nie przedstawia i nie narzuca gotowych rozwiązań. W relacji opartej na zaufaniu ukierunkowuje i stymuluje do określenia celu, a następnie podążania w jego stronę.

 

Wspieranie rozwoju pracowników


Sukces firmy zależy od ludzi, którzy ją tworzą. Ambitny, zmotywowany zespół osób ukierunkowanych na rozwój to niewątpliwie ogromny atut. Aby stworzyć miejsce pracy, które przyciągnie najlepszych, nie wystarczy szeroki pakiet pozapłacowych benefitów i dobra pensja. Choć to bardzo ważne elementy układanki, dla pracowników niebagatelne znaczenie ma także atmosfera w zespole, poczucie, że są częścią większej całości. Nikt nie lubi być jak mały trybik w ogromnej maszynie.

Dlatego pracodawcy coraz liczniej dostrzegają potrzebę inwestowania w załogę. Objawia się to choćby przez wspieranie inicjatyw pracowników. Ludzie wykonując swoje codzienne obowiązki, siłą rzeczy się rozwijają – uczą się od współpracowników, szukają usprawnień, najlepszych rozwiązań. Pracują coraz dokładniej, lepiej i szybciej, a firma może z tej nauki czerpać. Oddanie głosu pracownikom i powierzenie im decyzji związanych z zakresem ich obowiązków pobudza do kreatywności i podejmowania inicjatyw. Rozmowy przełożonych z załogą, wyznaczanie inspirujących zadań i docenianie roli każdej osoby – to bardzo ważne praktyki lidera, który chce wspierać i motywować pracowników.

Skuteczną metodą, aby pobudzać ludzi do działania i rozwoju okazuje się także coaching. Jest on odpowiedzią na wiele potrzeb współczesnych firm. Z regularnych sesji korzystają przedsiębiorcy, managerowie, liderzy czy całe zespoły pracowników. W zależności od potrzeb można pracować na przykład nad rozwiązywaniem trudności, wprowadzaniem zmian w strukturach firmy, zwiększeniem potencjału pracowników, skutecznym zarządzaniem, czy też pozbyciem się ograniczeń, które utrudniają wykorzystanie zasobów personalnych.

 

Wspieranie produktywności pracowników poprzez coaching


Oczywiście inwestowanie w pracowników wiąże się z pewnymi kosztami. Wymaga i czasu, i pieniędzy. Jednak takie działania bardzo szybko przynoszą efekty. Bardziej kompetentny, lepiej zmotywowany zespół oznacza wyższy poziom obsługi klienta, sprawniejsze wykonywanie obowiązków. Sesje coachingowe często są ukierunkowane na poprawę produktywności zatrudnionych osób.

Wspieranie pracowników poprzez coaching pomaga im rozwinąć skrzydła i dostrzec własne możliwości. Ludzie chętniej korzystają z tych umiejętności, które dobrze opanowali,  wierzą, że ich wiedza i kompetencje pozwalają odnosić sukcesy. Nie boją się wyzwań i są otwarci na zmiany. Co bardzo istotne – ufają sobie, znają swoje mocne i słabe strony, a tę wiedzę wykorzystują w pracy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?