Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Controlling w przedsiębiorstwie - definicja, rodzaje, funkcje, zadania, cele

Controlling w przedsiębiorstwie - definicja, rodzaje, funkcje, zadania, cele

 
Controlling w przedsiębiorstwie - definicja, rodzaje, funkcje, zadania, cele

Według Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN controlling (dopuszcza się formę kontroling) to „metoda zarządzania przedsiębiorstwem”. Ale jaka metoda? Co ją charakteryzuje i co daje przedsiębiorstwu? Dlaczego stanowi oddzielny obszar badań?

 

Controlling - definicja

 

Nie ma jednej definicji controllingu. Dużo mówi się o ujęciu amerykańskim - bo to Stany Zjednoczone uznaje się za kolebkę tego instrumentu, oraz niemieckim (Niemcy miały znaczny wkład w wyklarowanie się definicji oraz dostosowanie controllingu do europejskich standardów).

 

Najogólniej mówiąc, controlling w przedsiębiorstwie to metoda wspomagająca proces zarządzania lub sam model zarządzania. Obejmuje takie obszary jak planowanie, sterowanie, kontrola, motywowanie w celu podejmowania optymalnych decyzji dotyczących przyszłości przedsiębiorstwa.

 

Rodzaje controllingu

 

Tak samo, jak brak jest jednej definicji, tak samo wielorakie są kryteria podziału controllingu. Najpopularniejszy podział wyróżnia controlling strategiczny (nastawiony na cele długofalowe) i operacyjny (obejmuje procesy związane z efektywnością, płynnością, osiąganiem wysokich wyników, służy do kierowania zyskiem przedsiębiorstwa, ma charakter krótkoterminowy). Można wyróżnić segmentację ze względu na branżę: controlling w firmie budowlanej, bankowy; na obszar w firmie - controlling finansowy, produkcyjny, marketingowy. Controlling funkcyjny to podział na takie segmenty jak np. sprzedaż, badania i rozwój.

 

Funkcje controllingu

 

Główną funkcją controllingu jest wspomaganie zarządzania w firmie. Może się ono odbywać na różnych etapach. Stąd też zależnie od etapu rola controllingu w przedsiębiorstwie się zmienia. Gromadzenie danych, przewidywanie przyszłości firmy, prognozowanie - to zawiera się na etapie planowania. Kolejne funkcje wiążą się ze wspomaganiem organizacji poszczególnych obszarów w przedsiębiorstwie, ich kontrolą i ewentualną korekcją.

 

Zadania controllingu

 

Wśród bardziej szczegółowych zadań obejmujących controlling w zarządzaniu można wyróżnić między innymi czuwanie nad procedurami planistycznymi, dobór systemów informatycznych, kontrola przebiegu dokumentów, przygotowywanie okresowych analiz, monitorowanie procesów zachodzących w branży, w której prosperuje przedsiębiorstwo.

Ważnym zadaniem controllingu jest też wyszukiwanie tzw. wąskich gardeł, czyli takich elementów w strukturze przedsiębiorstwa, które mogą generować straty finansowe, przestoje w produkcji itd.

 

Cele controllingu

 

Z wymienionych wyżej funkcji, jakie powinien spełniać controlling w firmie, można wywnioskować, jakie są jego cele. Te krótkoterminowe związane są z osiąganiem przez przedsiębiorstwo wysokich wyników w krótkim okresie, natomiast te długoterminowe związane są z funkcjonowaniem firmy w otoczeniu i jej rozwojem.

 

Controlling stanowi wsparcie z zakresu gromadzenia i przetwarzania informacji niezbędnych do optymalnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wpływa na stosowaną metodologię w poszczególnych oddziałach firmy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?