Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Czy jesteś empatycznym szefem?

Czy jesteś empatycznym szefem?

 
Czy jesteś empatycznym szefem?

Zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób komunikujesz się ze swoimi pracownikami? Żądasz czy prosisz? Akceptujesz sprzeciw? Czy rozumiesz drugą stronę?

 

Proszę = Żądam

 

Jesteś szefem w dużej lub mniejszej firmie. Zarządzasz zespołem. Planujesz pracę dla innych. Koncentrujesz się na tym, aby podkreślić swoją ważność, zwłaszcza na linii przełożony-podwładny. Zlecasz pracę. Od sposobu, w jaki komunikujesz drugiej osobie polecenie lub prośbę, zależy odbiór, jakość i rodzaj odpowiedzi pracownika.

 

Jeśli komunikujesz się tonem nieznoszącym sprzeciwu lub nie wyrażasz się w sposób przejrzysty i nie dobierasz formy swojej wypowiedzi do sytuacji, napotkasz mur. Możesz nie zdawać sobie sprawy, że jesteś źle odbierany, a twoja prośba jest dla odbiorcy w rzeczywistości żądaniem ponad miarę i traktowaniem go z góry. Gdy o godzinie 16:00 mówisz „Przygotuj mi na jutro raport na spotkanie z klientem. Proszę” to pomimo, że dodajesz na końcu zdania „proszę”, to ton wypowiadania tego słowa sugeruje pracownikowi, że nie powinien się sprzeciwiać. Jest to problematyczne, jeśli wymagasz od pracownika zrobienia rzeczy „na już” nie uwzględniając jego możliwości. Innymi słowy, jeśli wyrażasz się z pozycji szefa i komunikujesz „Masz wykonać to zadanie, bo jak nie, to będziesz miał kłopoty”, nie dziw się, że jedyną reakcją, jaką wywołujesz, jest strach.

 

Nie chodzi tu o pozwalanie pracownikom na podejmowanie kluczowych decyzji, wbrew woli przełożonego, czy paraliżowanie pracy. Empatyczna osoba – w tym wypadku szef – powinien stworzyć takie warunki komunikacji, by dana osoba mogła bez obaw powiedzieć, że potrzebuje pomocy, albo więcej czasu do wykonania zadania. Jeśli natomiast niemożliwe będzie spełnienie tych warunków, to wypełnienie prośby szefa powinno działać na zasadzie poczucia odpowiedzialności i sumienności, a nie strachu przed szefem.

 

Poproś i wysłuchaj

 

Najlepszą formą komunikowania jest szczera prośba i zazwyczaj pozwala znaleźć naprawdę efektywne rozwiązania problemu. Jedna strona komunikuje problem, potrzebę rozwiązania i zleca je pracownikowi. Jednak dopuszcza do siebie możliwość, iż dana osoba będzie mogła zaproponować inny sposób poradzenia sobie z sytuacją. Pod warunkiem, że jest to rzeczywiście prośba, a nie ukryte żądanie ze słowem „proszę” jako wtrącenie.


Dr psychologii Marshall Rosenberg, twórca metody „Porozumienie bez przemocy” (NVC-Nonviolent Communication) twierdzi, że w potrzebach ludzkich znajdują się źródła komunikacji interpersonalnej. W myśl tej metody, skuteczna komunikacja nie jest możliwa, jeśli nie słuchasz. Tak jak potrzebujesz snu czy jedzenia, tak samo potrzebujesz szacunku i zrozumienia drugiej strony. Jeśli chcesz aby cię zrozumiano, musisz zrozumieć innych. Pierwszym krokiem do wypracowania tej drogi jest szczera komunikacja.

 

Szef wymagający i wyrozumiały

 

Jeżeli akceptujesz odmowę, tworzysz przestrzeń zaufania i pokazujesz, że jesteś otwarty na propozycję i poszukiwanie innych rozwiązań. Warto czasami posłuchać pracownika. Niech ważnym dla ciebie stanie się to, co ma on do powiedzenia, jakie rozwiązania proponuje, dlaczego nie jest w stanie wykonać tego projektu „na już” lub co musi poświęcić, aby to zrobić i postaraj się mu to jakoś zrekompensować. Wczuj się w sytuację pracownika, który poświęci całą noc, zaniedba sprawy rodzinne i swoje własne, aby przygotować raport. Doceń to.

 

„Win to win”

 

Gdy w relacjach służbowych pojawia się zrozumienie i zaczyna toczyć się normalna rozmowa, atmosfera, która wytwarza się w środowisku pracy, staje się niezwykle twórcza. Potencjał i zadowolenie pracowników wzrasta, a co za tym idzie, rozwój i pozycja firmy przybiera na sile. Nie jest to proste rozwiązanie, ale nie niemożliwe. Ważne jest, abyś spróbował zrozumieć drugą stronę, jej intencje i obawy. Jeśli dobrze traktujesz pracowników, pracownicy w ten sam sposób traktują ciebie, a także odnoszą się z szacunkiem i empatią w stosunku do kontrahentów. Na tym powinno zależeć obu stronom. Taki model komunikacji przenosi się na dalsze obszary i wychodzi także poza granice służbowe.

 

Co to znaczy empatyczny

 

Empatia, czyli inaczej współodczuwanie, powinna nie tylko mieć zastosowanie w wydawaniu poleceń służbowych, ale również w próbie budowania pozytywnych relacji między współpracownikami. W dużej grupie ciężko jest czasem doprowadzić do sytuacji, w której wszyscy dobrze się rozumieją i dogadują. Dlatego zdolność przełożonego do rozpoznawania i rozumienia stanów emocjonalnych poszczególnych pracowników może przydać się w budowaniu mocnego i zgranego zespołu.


Empatyczny szef powinien zaobserwować, kiedy pojawiają się konflikty, co do nich prowadzi i jakie kroki można podjąć, by dany problem rozwiązać i zapobiec mu w przyszłości.

 

Empatia w pracy

 

Przykład szefa z pewnością stanie się wzorcem do naśladowania dla większości podwładnych. Skoro przełożony realizuje taką wizję prowadzenia przedsiębiorstwa, to ten sposób przejmują także jego pracownicy. Dzięki temu czymś normalnym stanie się wśród zespołu zdolność do wzajemnej pomocy, przyjazna atmosfera oraz empatia. Znaczenie w kształtowaniu takich stosunków ma przede wszystkim autorytet szefa i to, w jaki sposób traktuje innych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Inżynier ds. Sprzedaży

    AUSTROWAREN POLSKA Sp. z o. o.   Piaseczno    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: aktywne monitorowanie rynku i identyfikowanie nowych szans sprzedażowych, sprzedaż systemów pneumatycznego odbioru ścinki oraz systemów odpylania, pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie długofalowych relacji biznesowych, prowadzenie projektów od etapu zapytania po...
  • Zastępca Dyrektora Technikum

    TEB Edukacja   Starogard Gdański    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola i archiwizacja dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów...
  • Lekarz Stomatolog

    Medicover Stomatologia   Warszawa, ul. Żytnia 16 lok. G    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, swobodnie komunikujących się w języku polskim, z co najmniej 2-letnim doświadczeniem w leczeniu Pacjentów, chętnych do pracy na 2 lub więcej dyżurów w tygodniu (pracujemy od poniedziałku do piątku w...
  • Lekarz Chirurg Implantolog

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Powstańców Śląskich 87    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z co najmniej 3-letnim doświadczeniem w chirurgii stomatologicznej i implantologii, otwartych na rozwój w dużym, interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 dyżur w tygodniu (pracujemy od...
  • Lekarz Endodonta

    Medicover Stomatologia   Warszawa, ul. Powstańców Śląskich 87    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z co najmniej 2-letnim doświadczeniem w leczeniu endodontycznym z użyciem mikroskopu, otwartych na rozwój w dużym, interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 dyżur w tygodniu (pracujemy od...
  • Lekarz Periodontolog

    Medicover Stomatologia   Warszawa, ul. Różana 8/10    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z doświadczeniem w diagnozowaniu i leczeniu chorób przyzębia i błon śluzowych jamy ustnej​, otwartych na rozwój w dużym, interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 lub więcej popołudniowych...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?